Kardamyli

Griekenland, Stoupa

6-10 Vandaag een klein stukje gereden naar Stoupa naar camping Kalogria waar we in 2013 ook stonden. Stoupa is heel toeristisch met veel Engelsen. Op de camping zijn het voornamelijk Duitsers. Er zijn hier 2 zandstranden, we lopen eerst naar het Kalogria strand tegenover de camping.

Een mooi strandje vol met ligbedden en parasols, daarna lopen we bovenlangs naar Stoupa beach het grote strand. Een mooie baai, langs de boulevard gelopen en weer terug. De beslissing was al genomen morgen weer verder. Het was een beetje tegen beter weten in toch hier naar toe te gaan.

We hadden eigenlijk gedacht van hieruit naar Kardamyli te fietsen maar bij nader inzicht toch maar niet. Vanmiddag zoeken we naar een plekje voor morgen, het wordt hier wat moeilijker om een vrij plekje te vinden.

7-10 We parkeren eerst bij de droge rivierbedding en maken een wandeling door het dorp, ook weer veel Engelsen maar minder druk dan Stoupa dat veel mooiere stranden heeft. We lopen door oud Kardamili naar het wooncomplex en toren van de Mourtzinos . Toen we er in 2013 waren stond een en ander in de steigers en was er nauwelijks iets gerestaureerd. Nu is het een mooi plekje geworden, het pleintje voor de kerk is vrij toegangkelijk voor de rest moet je een kaartje kopen(€2 pensionado’s?).
De kerk was gesloten ivm problems with the papas?

Kardamyli was de schuilplaats van de fam Troupakis(bijnaam Mourtzinos of bulldog) ivm hun vasthoudendheid in de strijd. Zij waren de rivalen van de Mavromichalis clan uit Areopoli en de belangrijke Grigorakis-clan in Gythio. In de 15e eeuw waren hier de Maniotische twisten. Ze verenigden zich echter toen Petros Mavromichalis(die uit Areopoli) in opstand kwam tegen de Turken.

Het is leuk om het complex(museum) door te lopen en een indruk te krijgen van de woningen en de toren van de Mourtzinos clan. Je krijgt een folder met wat summiere info over de gebouwen. en in de gebouwen zijn wat infoborden met foto’s over de Mani.

We vinden een mooi plekje, een stukje verder langs het Ritsa strand met wat Tamarisken voor de schaduw. We staan er met nog een Engelse camper, veel meer ruimte is er ook niet, mazzel dus.
Ook hier weer diverse verbodsborden en op het voetbalveld staat een grote tent er houdt iemand een lezing in het Engels over de geschiedenis. We hadden het al gelezen in het dorp er is van 6 t/m 10-10 het Kardamili festival(kultuur en geschiedenis). Geen plek om daar vlak bij te overnachten.

We staan tussen 2 tavernas in en gaan ‘s middags bij een wat eten, daarna lopen we de weg nog uit maar het strand houdt dan op. Om 4 uur zien we de politie voorbij rijden, we wachten het maar af. Bij de droge rivierbedding stonden vanmorgen ook al 3 campers, als we weg moeten kunnen we altijd nog daar naar toe vertrekken.
Groetjes Ina en Marinus

Ziet er weer prachtig uit allemaal. Ik kan mij deze weg nog herinneren zo langs de kust en door de bergen met de caravan. Redelijk angstaanjagend vond ik dat. Het blijft lekker weer zie ik. Volgende week gaan wij die kant op en het blijft er mooi uitzien. Geniet nog lekker. groetjes Edso

Edso 2022-10-08 08:11:29

Zo te zien hebben jullie prachtig weer en voor mij in een regenachtig Nederland een beetje onwerkelijk om zulke drukbevolkte stranden te zien. Vreemd dat je toch op vele plaatsen niet met een camper mag staan. Blijf foto's maken want ik geniet van de prachtige natuur met die bergen en de leuke straatjes. Veel plezier nog.

Kees Koele 2022-10-08 09:17:37

Prachtige kleuren en sfeer, zo herkenbaar. En de stoeltjes nog steeds blauw en groen ☺️ Ik blader even terug in mijn fotoalbum van bijna 25 jaar gelee, loop’ door Oud Kardamili en ‘hoor’ de klarinet🎵 tuffend door het Taigetos ..

Λουίζα 2022-10-08 10:35:10

Krijg zo wel weer zin in Griekenland.

Mike 2022-10-09 16:11:03

Hi Ina & Marinus, Jullie zijn nu toch wel aangeland op een mooi stukje van Griekenland, Kardamyli. Er zijn best veel toeristen te bespeuren op jullie foto's, maar het is natuurlijk een belangrijk middel van bestaan daar, het toerisme ! Het oude deel van Kardamyli ziet er best aantrekkelijk uit door o.a. de begroeiing. Ook leuk de Byzantijnse bron die te bezichtigen is uit 1734. Zo ook de kunstig gemaakte maquette van het complex dat jullie bezichtigd hebben. Die massieve woontorens/ gevechtstorens deden mij denken aan zo'n toren die in onze woonomgeving staat, De Hamtoren te Vleuten. Leuk de specifieke wolken die boven het kustgebied te zien zijn op de laatste foto's van deze serie. Ik kijk uit naar jullie volgend verslag. Warme groet van P&W.