Missiemuseum in Steyl.

Nederland, Helden

23-12 Voordat we naar Helden gaan rijden we eerst naar het Missiemuseum in Steyl aan de oostkant van de Maas. Het is maar een klein stukje om rijden en we nemen het veer bij Baarlo naar Steyl.

Het is een klein maar volgestouwd museum met verzamelingen die de missionarissen van over de hele wereld meegenomen hebben. Broeder Berchmans wordt in 1901 de eerste conservator van het museum. Hij raakte gefascineerd toen hij korte tijd als missionaris in Brazilië werkte en vraagt zijn medebroeders vlinders en insecten van over de hele wereld mee te nemen.

Heel bijzonder om de collectie te zien van honderden vlinders, insecten etc. Verder veel opgezette dieren, gebruiksvoorwerpen, muziekinstrumenten, sieraden wat kleding, echt te veel om op te noemen.

En overal bordjes bij wat het is en een beetje qua werelddeel bij elkaar gezet. Het meeste staat achter glas maar in het midden is een gedeelte dat open is.

Op dit ogenblik is er een tijdelijke tentoonstelling betreffende de paradijsvogels uit Nieuw Guinea en de handel in veren, die lange tijd heel geliefd in de mode waren. De missionarissen hebben hier in “meegewerkt” ivm de kosten van de missie.

We staan nu op de CP Onder en Eindt bij Helden, hier blijven we een paar dagen. ‘s Middags lopen we naar het centrum om weer even wat kilometers(4,8) te maken.
Iedereen fijne kerstdagen.
Groetjes Ina en Marinus.

Heel fijne kerstdagen.

Wilma 2023-12-23 18:26:16

Wat een bijzondere collectie in het Missiemuseum. Jullie hebben het gezellig in de camper. Fijne feestdagen. Groetjes Berta Smilda

Berta Smilda 2023-12-23 18:37:44

Dat is zeker geen alledaags museum waar jullie zijn neergestreken. Volgens mij zit Marinus daar best in de conservators kamer. Wat een ongelofelijke verzameling. De 'unsecten' (uitspraak van de toen nog kleine man) en de spinnen daar vind ik wel wat van, haha. Tot slot jullie hebben wel een lief kerstboompje in de camper, Kerst in de camper het heeft toch wel wat, iets knus. Geniet er samen van. Groet van P & W.

Peter Kee 2023-12-24 00:01:03

Inderdaad volgepropt, maar wel mooi.

Mike 2023-12-24 11:25:03

Wow, veel! Heel mooi. En de conservator zelf in z’n kamer 😃 🎄🕯🍽💋

Louise 2023-12-25 13:57:44

Wat een leuke foto's. Dacht even dat het de werkkamer van Marinus was. Maar nee, het missiemuseum dus. Zijn jullie wel eens in Lausanne geweest? Ook daar heb je een museum met allerlei opgezette dieren vanuit de hele wereld. Maar je ziet, dan ga je daar ver voor weg en had je het om de hoek kunnen vinden. Die laatste foto vind ik ook wel iets hebben hoor. Kerst in de camper is toch wel bijzonder. En zo gezellig ook meteen. Geniet maar lekker.