Val de Ribeira Grande

Kaapverdië, Ribeira Grande

Vandaag gaan we het dal bij Ribeira Grande in, breder en niet zo groen als het Paul dal maar ook mooi. Ook weer suikerriet en veel bananenbomen. Het zijn hier ook net als op Madeira de kleine banaantjes.

Halverwege het dal slaan we links af naar Chã de Pedras. Hier stopt de weg. Een klein dorpje met kerkje, winkeltje en vriendelijke mensen. We hebben een gesprek met 2 mannen die een beetje Nederlands spreken, ze hebben in Rotterdam gewerkt bij de werf Wilton Feijenoord. We komen ook een keurig heertje tegen die graag op de foto wil. Dan horen we een toeterende auto het dorp in rijden, een ambulante verkoper, het is een visverkoper. De aluguer komt ook hier in het dorp.

Dan gaan we verder het dal in en bij Boca de Ambas gaan we omhoog de bergen in, alles via een ruime brede kasseien weg met prachtige uitzichten. We klimmen eerst omhoog en dan dalen we weer en gaan dan rechts af het Garça dal in. En dan in eens een geasfalteerde weg met witte strepen, het dorpje Chã de Igreja was vroeger. Gedurende de regentijd afgesloten van de buitenwereld want je moest door de rivierbedding.

Voor het dorp is het al weer over en is er een niet bestrate weg. In het dorp kopen we wat water en gaan dan verder naar Cruzinha da Garça, klein dorpje aan zee.In het dorp is 1 restaurant waar we gaan eten.Vis met saus van uien,groenten en rijst, beetje veel allemaal.En arme Marinus een hele vis open geklapt met graat er nog in☹️. Tussen de groentes zitten 2 onbekende dingen 1 is Pom en het andere versta ik niet.

Hier vandaan gaat een wandelroute naar Fontainhas en dan naar Ponta do Sol. Wij rijden dezelfde route weer terug, we merken wel dat het hier wat armer is, we zien regelmatig mensen op blote voeten lopen maar ook af en toe een fietser! Toeristen zie je nauwelijks alleen bij de kust en op het wandelpad de berg op.
AlS we weer terug zijn een lekker koffie en even zwemmen, dat is heerlijk hier wat een luxe.
Groetjes Ina en Marinus

Vogel is een Zilverreiger. Mooi eiland.

Philipp 2019-12-28 08:40:17

Zo kóm je nog eens ergens (zonder camper). Weer eens wat anders dan CP’s en vrije plaatsen zoeken 😏. Bevolking KV is vriendelijk.

Peter 2019-12-28 10:08:39

Hi Marinus & Ina. Ik moet echt constateren dat jullie je daar in het dal bij Ribeira Grande niet hoeven te vervelen, er is veel te zien, je kunt genieten van het gebergte en de grote schoonheid van de natuur. Je schreef over de banaantjes daar Ina. Je weet dat de kleinste banaantjes absoluut de lekkerste zijn hè? Daar kunnen de grote merkbananen beslist niet tegen op. Ik ben aan het speuren gegaan wat de grote witte vogel betreft. Philipp heeft hierboven al aangegeven dat het een zilverreiger is...niets is onmogelijk natuurlijk, maar zelf ben ik tot de conclusie gekomen dat het met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid een Koereiger is oftewel een Bubulcus Ibis, zoek 'm maar eens op op het internet. Een Ibis soort dus !! Het eten zag er redelijk goed uit, maar was het ook lekker met al die graten? Tsja koffie, we kunnen eigenlijk niet meer zo goed zonder zij het met mate !! Dank voor verhaal en foto's en ga nog even door met genieten! Groetjes van Peter & Wilna.

Peter 2019-12-28 12:08:26

Ina inderdaad de (grote )zilver reiger. Zijn weer mooie foto’s en het is genieten hè. Groetjes Jan en Anneke