Nerja-2-

Spanje, Nerja

10-4
De camping is in een oude boomgaard van avocado bomen, en bananenbomen, veel groen. Alles is een beetje gedateerd maar wel schoon en met een gemoedelijke sfeer. Bij de ingang staat een grote kooi met blauwvoorhoofd amazone papegaai die ook wat spreekt en er lopen kippen en een eend op een afgeschermd stuk.Als we naar de stad fietsen gaat het ook grotendeels door avocado boomgaarden.

Het is Palmzondag, de zondag voor Pasen, men herdenkt de dag dat Jezus Jeruzalem introk. Er is een kleine processie aan het eind van de ochtend bij het kleine kerkje , Ermita de Nuestra Señora de las Angustias, (onze lieve vrouw van smarten)de patroonheilige van Nerja aan de rand van de stad. Voor het kleine kerkje wordt er gebeden en gezegend en men zwaait met olijftakken ipv palmtakken die oorspronkelijk gebruikt worden. Het lijkt vooral een processie voor de kinderen, vrouwen zingen wat onderweg en men gaat naar de kerk in het centrum.

Bij het Balcon is het fris omdat er een harde wind staat, zodra je de straatjes in loopt is het heerlijk. We eten later wat op het Plaza d’Espagna. Als we ‘s middags weer op de camping terug zijn zien we dat de camping langzaam vol begint te lopen. Dit weekend is de vakantie voor de Spanjaarden begonnen. Ook in de stad veel buitenlandse toeristen met kinderen.

11-4 Vandaag op de fiets naar het aquaduct even buiten Nerja, voor dat je bij het grote aquaduct komt zie je nog een klein aquaduct. Iets verder ligt het grote aquaduct : het Acueducto de Águila. Het bouwwerk is van rond 1870 en 1880 de exacte datum is niet bekend. Ooit werd het gebruikt voor de watertoevoer van de suikerfabriek die in het nabijgelegen dorpje Maro stond. De toenmalige eigenaar gaf opdracht voor de bouw van het aquaduct. De fabriek is niet meer in bedrijf maar het aquaduct wordt nog altijd gebruikt om de akkers van water te voorzien in de gebieden rond Maro

Het aquaduct bestaat uit vier etages op elkaar van stenen bogen in de vorm van een hoefijzer. Bovenop de 37 hoefijzers zit een adelaar. Tijdens de bouw kwamen die hier veel voor is het verhaal.

We moeten het laatste stukje de kloof in lopen en als je er onder door sloopt zie je dat de achterkant niet zo mooi gerestaureerd is. Het aquaduct is tijdens de Spaanse Burgeroorlog door bombardementen flink beschadigd.
Terug parkeren we de fiets nog even en lopen een stukje door de stad. Het is een prettige maar wel drukke stad. Maar geen hoogbouw mooie architectuur van de huizen in de buitenwijk ten oosten van de stad. In 2009 konden we geen parkeerplaats vinden dus hebben we toen nauwelijks wat van de stad gezien, dat halen we nu in.
Groetjes Ina en Marinus

We reageren niet vaak maar reizen toch wel stiekum met jullie mee. Dank voor de leerzame verslagen en mooie foto's. Vaya con Dios en......... Fijne en zeker bijzondere Paasdagen!

Fred & Els 2022-04-11 17:28:35

Hoi Marinus & Ina, Wat een gezelligheid in Nerga, het is dan ook een bijzondere tijd in het jaar voor de Spanjaarden. Bijzonder om mee te maken die uit de lucht vallende avocado's. Ook bijzonder dat deze streek wel twee aquaducten kent, en dat ze altijd ook nog gebruikt worden voor de toevoer van water om het land mee te bevloeien. Erg leuk om te zien, de beelden die getuigen van de Spaanse architectuur uit wat vervlogen tijden. Geniet nog even van al dat moois op weg naar de Paasdagen en het Paasfeest. Groet van P&W.

Peter Kee 2022-04-11 22:52:50

Wat fijn dat het nu beter weer is want van al die regen wordt je ook niet vrolijk. Het was lekker leesweer zullen we maar denken. Wat een leuk plaatsje is Nerga vooral nu er feestelijkheden plaatsvinden voor de Paas. Ben je er al achter hoe de oranje/rode boom heet? Volgens mij is het een koraalboom. Deze bloeit in april en de bloemen zijn er eerder dan dat er bladeren aan de boom zitten. Fijne dagen nog. Groetjes José

José 2022-04-12 11:10:34

Hoi Marinus en Ina, Wat een prachtige foto's tref ik steeds aan bij jullie berichten. Fijn ook dat na de wat regenachtige dagen die jullie hebben gehad nu de zon is doorgebroken. Het ziet er meteen ook wat vriendelijker uit. Ga heerlijk genieten nog van jullie vakantie en houd ons op de hoogte want ik kijk uit naar ieder berichtje. Groetjes, Kees

Kees Koele 2022-04-13 00:04:33

✅ Gezellige drukte/feestgedruis. Inderdaad heel creatief die elektra! Mooi aquaduct. Bye😘