Doesburg

Nederland, Doesburg

Even iets heel anders dan Venlo, het is nl Doesburg geworden.
Gistermorgen bij de jachthaven van Venlo gekeken en dat vonden we niks dus weer verder naar plekje bij Groeningen: De Ezelgasterij aan de Maas. Ging het ook niet worden vooral ivm met mijn loopbeperkingen/cq qua schoenen.

Door naar Millingen aan de Rijn, dwars door Mook en Groesbeek(ook een mooie omgeving) en een stukje Duitsland, naar CP ‘t Crumpse hoekje. Van de 12 plekken, keurig op grind, zijn er nog 2 over! Maar helaas valt er af en toe weer een bui, dus niks te wandelen of fietsen.

We hadden graag gefietst hier in de Millingenwaard en Ooijpolder. Marinus heeft hier aan de overkant bij het kanaal in Pannerden gewoond. Eventueel dan met pontje over naar Pannerden, 1 van de 11 plekken waar hij op de Lagere School heeft gezeten! Het is wel droog maar er zijn weer wat buien voorspeld, dus het wordt weer een rit met de camper.

Vanmorgen verder gereden, nu naar de CP bij de passantenhaven in Doesburg, prima plek met stroom en vlak bij het oude centrum. Doesburg is een oude Hanzestad aan de IJssel met een mooi oud historisch centrum. De stad kreeg al in 1237 stadsrechten, 60 jaar eerder dan Amsterdam. Destijds dus een rijke stad dat te zien is aan de grote handelskantoren, koopmanshuizen en de pakhuizen.

Aan het eind van de 15e eeuw veranderde dit door het verzanden van de IJssel. Door de 80tig jarige oorlog en de Franse bezetting kwam de stad in een nog dieper dal. In de Middeleeuwen kende Doesburg diverse kloosters.Het Grote Convent was van oorsprong een begijnenhuis, later werd het het Arsenaal, maar in 1933 werd het garnizoen uit Doesburg teruggetrokken.

In het begin de van de middag is het droog en maken we een wandeling door het mooie oude centrum. Op de diverse historische gebouwen een info bord. ‘s Zomers is hier best veel te zien, ook qua leuke kleine musea, nu is natuurlijk alles dicht, maar de binnenstad is zeker ook nu nog een bezoek waard. Achter in de middag, onder de paraplu want het regent weer even, nog even een kleine wandeling.

We wensen jullie morgen een fijne jaarwisseling toe en een gezond 2021.
Groetjes Ina en Marinus.

Mooi hè die Hanzesteden!

Mike 2020-12-30 19:23:26

Ook voor jullie een rustige maar mooie jaarwisseling en de beste wensen voor 2021!

Els & Fred 2020-12-30 19:26:57

Mooie camperplek in Veessen aan de IJssel; kun je het hanzestadje Hattem bezoeken. Fijne jaarwisseling

jan Olthuis 2020-12-30 19:30:23

Oh wat leuk, daar zijn wij begin oktober geweest. Stonden op de camperplek bij Lathum, prima plek aan de plas bij de jachthaven en zijn toen met de fiets naar Doesburg geweest. Het stadje is prachtig en wij konden gelukkig toen nog naar het Lalique museum. Paradijs voor ons als glasliefhebbers. Nog heel fijne zwerftocht en een gezellige jaarwisseling.

Wilma 2020-12-30 19:32:45

Een NL trip met een vleugje nostalgie en zoals we gewend zijn van je met een inhoudelijke beschrijving. Altijd weer weet je historische feiten te benoemen. Hulde! Ook in het nieuwe jaar zullen je volgers je bijdragen met plezier blijven lezen. Onder deze omstandigheden moet je flexibel zijn, het weer is een onzekere factor. Maar het genieten blijft. Gezellige jaarwisseling en een fijne tijd met elkaar. Groet van Peter&Charlotte

Peter 2020-12-30 20:01:53

Jullie ook een fijne jaarwisseling en een mooi en gezond nieuw jaar 🥂

Karin 2020-12-30 22:24:38

Hi Ina & Marinus, Wat fijn dat jullie toch weer een plekje hebt gevonden om te verblijven. Wat een vriendelijk ogende stad is dat Doesburg. Ik kan mij niet herinneren daar ooit geweest te zijn. Heeft Marinus toch ook nog weer even zicht gehad op een stukje vanuit zijn verleden...Pannerden. Leuk je verhaal Ina, ook over de stadsrechten. Wilna en ik, willen jullie beiden voor morgen een mooie jaarwisseling toewensen en een vooral een gezond en mobiel 2021. Warme groet van Wilna & Peter.

Peter 2020-12-31 01:01:23

Een mooie reis met strubbelingen vanwege het weer, maar jullie DOEN wat. Geniet nog een paar dagen, want het wordt droger en kouder. Wij wensen jullie een gezellige jaarwisseling, zonder al teveel geknal daar. Tot in 2021. Adrie en Arthur