Tours

Frankrijk, Tours

Weer op de fiets naar het centrum met op de plattegrond wat punten aangestreept en een handig boekje van Tours dat wat wandelingen in straten aangeeft.De route is vrij eenvoudig maar het fietsen is zeer apart in de stad. Slingerend van gedeeltes op ventweg, weer via gedeeld trottoir en de fietsers negeren massaal de de stoplichten. Er zijn weer diverse werkzaamheden(route barreé) opletten want van het ene gedeelte op het andere is vaak geen vloeiend geheel, richel op en af.

De stad heeft 2 markante gebouwen: Hôtel de Ville(gemeentehuis) en het station. Daarna fietsen we naar de belangrijkste bezienswaardigheid de kathedraal Saint-Gatien.Gebouwd tussen 1160 en 1547, met prachtig 13e eeuwse gebrandschilderde ramen en mooi rozet ramen. Er is veel aan gebouwd, verbouwd en gerestaureerd. De kerk zelf oogt wat verwaarloosd maar de ramen zijn prachtig. Overal staan foto's met beschrijvingen van de ramen wat een en ander voorstelt.Het naast gelegen klooster La Psalette stelt niet veel voor, je hebt er wel mooi uitzicht op de zijkant van de kathedraal.

De Rue Colbert heeft veel eetgelegenheden en kleine winkeltjes. We eten in een Libanees eethuisje, weer even iets anders. Daarna gaan we naar het oude gedeelte rond het bekendste plein Place Plumerau met de oude vakwerkhuizen.Het valt ons een beetje tegen we hebben inmiddels veel mooiere gezien afgelopen weken. Het is mooi weer dus het is er best wel druk, maar niet ons ding.

Hier niet ver vandaan is de Basiliek Saint Martin, ja onze St.Maarten, beschermheilige van de armen en de soldaten. St. Maarten van Tours was bischop in Tours en later een van de populairste heilige in de Middeleeuwen. Er stond hier destijds een mega grote kerk waarvan nu slechts een paar torens over zijn. De basiliek is later gebouwd, er is een crypte met de tombe met een reliek(?) van de heilige. We gaan weer richting camping, vinden het zo genoeg. Gezien de plaatjes op internet hadden we misschien een te hoge verwachting maar na Rouen met zijn prachtige vakwerkhuizen stelt dit niet veel voor.

Zaterdagmorgen naar Château Chenonceau, op en boven de rivier de Chèr gebouwd, het is vooral het kasteel van Catharina de Medici, echtgenote van Hendrik II. Het is natuurlijk vreselijk druk, ik tel 13 bussen buiten de campers en vele auto's op de parkeerplaats. Dat is dan even slikken, kaartje kopen is zo gebeurd oa bij de automaten maar dan in een lange rij voor tassencontrole. Een maal op het terrein valt het mee omdat dit behoorlijk groot is met diverse tuinen en gebouwen. Boerderij, bloemen en moestuin, doolhof, en nog wat kleine dingen zoals een Apotheek, ziekenzaal. De eigenaar tijdens de 1ste WO, Menier laat de galerij boven het water op zijn kosten inrichten als militair hospitaal met 120 bedden. Maar in het kasteel is het af en toe file en kom je in een kamer waar niemend staat,gauw foto nemen want de volgende komt zo ook al weer binnen.

Tijdens de 2e WO lag het kasteel precies op de demarcatie lijn, de ingang lag in bezet gebied en via de galerij had je toegang naar de andere kant wat nog niet bezet was. Het verzet kon hier veel mensen naar vrij gebied laten passeren.

Je krijgt een uitgebreide folder in het Nederlands en je kunt ook tegen extra betaling een audio toer doen. Er is dus heel veel te zien, ik zal morgen wel weer even een apart verslag/foto's plaatsen. We staan nu op de CP naast het parkeerterrein en overnachten hier. Geen ideale plek maar we staan wel helemaal aan de zijkant met wat privacy en af en toe een trein die langs komt.

Toen wij in de rij stonden voor de controle zag ik mensen een stempel vragen, dat hebben wij ook gedaan. Om half 6 gaan we nog een keer naar binnen, nu is het beter foto's maken. Ook met het licht dat nu minder fel is wat door de ramen naar binnen komt en het schitteren van de glasplaten.
Groetjes Ina en Marinus

Het blijft een genot om jullie te volgen met de trip ha, maar moet die grijze chauffeur niet eens naar de kapper,lol, want volgens mij groeit het zometeen over zijn ogen ziet hij het niet meer, goede reis verder he en tot het volgende verhaal. Gr. René

René Veldhuizen 2019-09-21 21:14:06

Jullie bezoeken het Loire gebied intensief. Was ook ons plan, maar zijn jullie ‘voorbij gesjeesd’. Nu vlakbij Carpentras. Duitse vrienden op bezoek hier, die met NOODWEER uit Zuid-Frankrijk vertrokken zijn. Wat is jullie einddoel?? Altijd weer leuk om de verslagen te lezen. Groetjes, Peter

Peter 2019-09-21 22:26:42

Mooie omgeving hoor, veel te zien, keuzes ... 'k Rolde zo van de (vorige) bloemen in de kathedralen en prachtige basiliek! 💋

Louise 2019-09-24 16:47:45

Zo'n 50 jaar geleden heb ook ik Tours aangedaan, zo ook Rouen, vanwege het prachtige en beroemde Cavailler-Coll orgel dat daar staat in de Cathedraal. Het grappige is dat de tijd lijkt te hebben stilgestaan, omdat ik nog zoveel van 'toen' herken op jouw foto's. Fijne voortzetting van jullie toch wel intensieve vakantie toegewenst,