Pamplona vervolg

Spanje, Pamplona

27-3 We gaan om half 11 weer naar de stad en nu met de lift achter bij de camper. Via het park lopen we naar de oude stad, Casco Antiguo. Rond de oude binnenstad zijn veel parken. We gaan nu via het bekendste plein Plaza del Castillo naar de oudste overdekte markt Santo Domingo Market. Daarna lopen we naar de 100 jaar oude stierenvechters arena. We zouden nooit naar zo‘n evenement gaan maar om er zo door heen te lopen is wel interessant.

Op je kaartje zit een QR code die je scant en dan kun je via je telefoon de info punten die langs de route staan in het Nederlands beluisteren. Je loopt binnen rond de arena, komt dan via de stallen met heel veel ruimtes van verschillende betekenis. Ach dat zegt ons niet zoveel en je kunt dan ook in de arena zelf lopen. Verder diverse films waar een en ander van het spektakel te zien is.
Hordes stieren die in juli tijdens het San Férmin feest door de straten van de stad rennen naar de arena.Vroeger reed er een ruiter met het stadsvaandel voor op maar tegenwoordig rennen hordes waaghalzen er voor en worden door hun stadsgenoten of stieren onder de voet gelopen.

In het gedeelte van de stad bij de arena zijn het veel brede straten, pleinen met standbeeld etc. Hier zitten ook de bekende en ook dure winkelketens. In het oudere gedeelte zijn het vooral de smallere straten met kleine winkeltjes . En ook hier natuurlijk de spullen voor de pelgrims Pamplona ligt namelijk ook op de Camino, de route naar Santiago.

We wilden eigenlijk pintxos gaan eten bij Bar Gaucho, de bekendste/beroemdste in Pamplona. Maar het was er zo druk, buiten was alles bezet, ook binnen was het nog drukker. Heel jammer daar hadden we geen zin in dus hebben we vlak bij op het Plaza del Castillo maar een menu del dia genomen, dat prima was.

Via de leuke kleine straatjes en weer door het park gaan we terug naar de camper. Natuurlijk zijn er nog diverse dingen te zien en te doen maar deze 4 uur is wel een beetje mijn grens. Om half 3 zijn we weer bij de camper. Het is best nog wel koud maar toch af en toe een beetje zon erbij.
Groetjes Ina en Marinus.

Zo maar een dag uit het leven van Ina&Marinus. Altijd leuk om jullie ervaringen te lezen. Het hoeft niet altijd groots en spectaculair, juist zo’n eenvoudige (rustige?) dag kan prima zijn. Jammer dat Bar Gaucho te druk was, maar deze regio is beroemd om de vele tapas bars. Er komt zeker een herkansing. Blijf genieten samen!

Peter 2024-03-27 20:58:47

Geweldig!!!! Ik lig weer in het ziekenhuis van maandag avond.

FritsEllen 2024-03-28 06:48:45

Jammer dat het te druk was bij bar Gaucho. Een aanrader om daar te gaan eten, maar ja natuurlijk niet van levensbelang . En lekkere Pinxtos vind je overal in Baskenland en La Rioja. Veel plezier op jullie verdere reis! Everdien en Thole

Everdien En Thole 2024-03-28 09:06:47

Dag ina en Marinus, leuke plaats Pamplona. Een inkijkje in de Arena is mooi maar de sport vind ik vreselijk. De meeste Spanjaarden vinden het geweldig. Nu nog wat zon. Veel plezier samen.

Berta Smilda 2024-03-28 17:32:55

Hi Ina & Marinus. Er is toch behoorlijk wat te zien in Pamplona, en dan heb ik het niet alleen over de beeldengroepen maar ook o.m.de ruimte die het Plaza del Castillio biedt !! Leuke foto van jou Ina, genomen in de Arena. Ja dat stierenrennen tijdens het San Férmin fest is een waarlijk spektakel waar soms ook doden bij vallen. Je weet niet wat je ziet terwijl je naar de filmbeelden kijkt. Heb het goed samen.