Lefkas 2

Griekenland, Agios Nikitas

Voorbij Nidri zien we dat bij Vlicho in de baai ook allemaal zeilschepen liggen, overal bouwt men steigers voor de boten. Een stukje verder rijden we langs Kathochori, hier staan langs de weg nog de bordjes van wat kerkjes. 1 er van weten we heeft een iconastase van fresco's, we gaan kijken of we het vinden en of het open is. We rijden de weg omhoog naar het bergdorp en parkeren aan het begin en lopen het dorp in verder omhoog. Het is omdat we weten dat het er is en ongeveer waar en het is nog open ook, terwijl de 2 andere nieuwere kerken dicht zijn. De iconastase is beschadigd door aardbevingen en men heeft hier en daar wat tape ter bescherming opgeplakt.

Daarna rijden we naar Sivota in een beschutte baai aan de zuidkust misschien kunnen we daar een plekje vinden. Het is een klein dorpje maar ook hier diverse pontons in de baai voor de boten.We lopen de hele baai langs maar vinden geen plekje om te staan. Dan maar door naar Vasiliki, het is een prachtige rit, dit is een heel mooi gedeelte van het eiland.
We hebben hier ooit voorbij de haven gestaan maar men is nu hier een grote haven aan het bouwen met diverse aanlegsteigers en flink wat gebouwen met toiletfaciliteiten. We zien in het begin een bord staan van de EU dat ze ruim 12 miljoen gekregen(?) hebben, ja daar kun je iets leuks voor creëeren.

Dan maar de andere kant op in de baai langs het strand richting Ponti aan de andere kant in de baai. Even buiten
Vasiliki houdt het op, er is nu een wandelpromenade, we gaan kijken en lopen de hele baai langs. Het ziet er allemaal zeer gelikt uit, overal mooie appartementen zwembad erbij, resorts met parasols op gras langs het stenenstrand, alles ruim van opzet. En vooral verhuur van surfplanken en zeilscholen, alleen in het begin plek om bij het strand te staan. We doen het maar het is al half 3 en we gaan morgen wel weer verder. Wat een nacht, verkeerde beslissing om daar te slapen, we hadden naar de camping hierachter moeten gaan. 's Avonds laat heel veel lawaai, geschreeuw van de gasten van en naar het dorp en de appartementen.

Vanuit Vasiliki ga je via de hoofdroute langs de westkant van het eiland. Werkelijk een prachtige route met eerst naar rechts uitzicht op de hoogste berg van Lefkas de Elati, 1182m. Door een paar bergdorpjes en later uitzicht op zee. En natuurlijk weer overal de bloemen met vooral de gele brem en heel veel toortsen, echt heel erg mooi.

Omdat we het Kathismastrand kennen proberen we eerst een afslag naar de kust iets zuidelijker, het Kavalikefta strand, even wat anders proberen. Het is een zeer bochtige weg van 4 km steil de berg af, een paar keer moet Marinus steken omdat we te groot voor de bocht zijn. Bij de laatste afslag staat een waarschuwingsbord dat de weg smal wordt het is nog maar 1 km. Diverse mensen maken er een foto, het uitzicht is heel erg mooi, men zegt ons ook dat het voor ons niet mogelijk is. We keren maar om en gaan terug en rijden naar Kathismastrand hier vlak bij, dat kennen we daar stonden we in 2011 ook.
Een strand met diverse beachbars maar waar nog wel de ruimte is en we treffen het er is een P bij een restaurant dat nog niet open is waar nog een plekje 1ste rang is. Gisteren was het windsurfen om naar te kijken hier is het paragliding weer even iets anders.

Vandaag onze laatste dag hier, een rustige relaxte dag, stukje gewandeld langs het strand, gezwommen en wat gelezen. Men is druk bezig op het strand overal ligbedden en parasols neer te zetten. Van het weekend is het 1 juni opening van het seizoen hier denk ik. Het is een heerlijk dagje met rond 4 uur een paar druppels regen en dan later weer de zon. En als leuke toegift aan het eind van de dag heel veel paragliders die recht voor ons op het strand landen.
Groetjes Ina en Marinus

Super mooi zo te zien, wat een prachtige reis! Wij eerst in Zierikzee en nu Knokke en staat hier vol met het lange weekend! Geniet verder van jullie mooie reis en kijken uit naar de volgende! Groetjes

Rik & Els 2019-05-31 07:04:04

Hi ina & Marinus. Wat prachtig die Opuntia Bergeriana met haar eetbare vruchten. Wat jammer dat de door jou gefotografeerde fresco's zo geleden hebben door aardbevingen. Prachtig fotowerk weer Ina, en het wat mooiere weer heeft jullie weer bereikt, want op een paar spatjes letten jullie natuurlijk niet. Nu het seizoen formeel geopend werd zal het wel wat drukker gaan worden vrees ik. Ik hoop dat jullie nog mooie dingen gaan zien! Prettige voortzetting toegewenst. Groetjes van mij & Wilna !!