Semana Santa in Nerja.

Spanje, Nerja

We hadden graag met de Semana Santa bij Malaga gestaan op een CP of stadscamping , zagen niet echt een goede plek en ivm de drukte gokken we daar niet op vandaar de camping bij Nerja.

In Malaga is de Semana Santa spectaculair,er zijn nu 41 broederschappen, de portadores(dragers) dragen de Tronos op de balken op hun schouders. Het zijn spectaculaire aantallen die nodig zijn, zo zijn er 7600 dragers voor Tronen met Christus beelden, ruim 8000 voor de Tronen met Maria. Je positie wordt toegewezen dit hangt weer van diverse factoren af. De zwaarste troon zou 5000 kg wegen. Dan lopen er bij benadering 17.000 Nazarenos, de boetedoeners, met de zgn caripotes(puntmutsen) mee, en er wordt totaal 150 km afgelegd in totaal 330 uur.

Iedere processie gaat vooraf van het Cruz Guia, het Leidend kruis. De tronen beelden een deel van het lijdensverhaal uit, door de hele week heen zie je het volledige verhaal. Bij iedere processie is een Baston, een staf , met het wapen van de broederschap. De bel bedient door de Mayordomo de trono is de navigatie van de troon, door de slagen weten de dragers wat ze moeten doen, stoppen, neerzetten etc.

13-4 Woensdag avond naar de stad voor de eerste processie in Nerja, eerst bij de kerk gekeken hoe men naar buiten kwam. Vreselijk druk met toeristen natuurlijk. We vonden het een slap aftreksel wat we destijds in Orihuela gezien hebben,veel kinderen. De leden van het broederschap in hun witte pakken die nu ook de puntmutsen dragen, en de nazarenos/ boetedoeners met de puntmutsen En in het blauw dus ik denk dat het om 2 broederschappen ging. Ook de kostuums een stuk minder, zelfs de muziek vond ik minder.

Toen alles bijna buitenstond zijn we eerst op Plaza Espagna koffie gaan drinken daarna stuk verder op in een klein straatje geen staan. Vooraf info over de route gehaald.Alles gaat zo langzaam je hebt genoeg tijd om weer ergens anders te gaan staan.

Wat wel apart was dat de Maria troon gedragen werd door vrouwen, in zijn totaliteit kwam het erg rommelig over, ook door de vele kleine groepjes kinderen die meeliepen denk ik.Dit duurt toch veel te lang voor hun, wij zijn weggegaan toen de processie op de helft van zijn route was, genoeg gezien.

14-4 ‘s Morgens op de fiets naar beide kanten van de stad, ten westen is een breed en lang strand met nauwelijks voorzieningen qua bars etc waar vooral de Spanjaarden komen. Aan de andere kant kleine stranden, baaien met rotsen .

‘S Avonds weer naar de stad voor een processie, deze keer Jezus met het kruis en de maagd van Hoop in een groen gewaad, nu gedragen door mannen. Weer een rommelige geheel, heel veel stilstaan,in de smalle straten vlak bij het centrum , continu mensen, toeristen vooral,die langs je lopen.Het begon al een uur later en om half 11 zijn we naar het plein gegaan waar nu een keerpunt was, breder, meer ruimte en weinig toeristen.
Wil je een keer een mooie processie zien, dan is Nerja geen aanrader, zou er niet speciaal voor heen gaan.

15-4 Wij wilden deze drukke vakantie week even gemakkelijk doorkomen, prima plekje en locatie je hebt hier diverse mogelijkheden om te bezoeken(Frigiliana overgeslagen waren we al eens), maar morgen vertrekken we weer. Vandaag even een veeg, poets en wasdag en ons maar eens verdiepen in de volgende bestemmingen.

Groetjes Ina en Marinus

Hoi Marinus & Ina, Het blijft een indrukwekkend spektakel voor mij, het Spaanse Semana Santa. Voor mij is het minimaal zo'n 20 jaar geleden dat wij dit zelf meemaakten. Maar het is ook bijzonder te zien wat deze manifestatie doet met de emoties van het volk, diegene die lopen in de processie maar ook de mensen die boete doen, zichzelf soms slaan tot bloedens toe !! Bedankt voor jullie verhaal en ook weer de mooie foto's Ina. Ik weet hoe lastig het is de foto's in die omstandigheden te maken. Heb het goed samen en geniet. Groet van P&W

Peter Kee 2022-04-15 22:05:14

Interessant om de beschreven details te lezen van de processie. En voor wat betreft de toeristen is het hier in Úbeda net andersom. Alleen maar Spanjaarden en een heel enkele toerist waaronder wij. Veel plezier nog en hartelijke groet.

Nico Bloot 2022-04-15 22:54:02

Pff, best beetje eng die maskers en wat benauwd in die straatjes. Dank voor de indruk, sta niet te trappelen 😄 Snap het eerder afhaken, gelukkig was dat mogelijk. Benieuwd waar jullie vandaag zijn geland. Doedoeg 🙋‍♀️😘

Luisa 2022-04-16 12:26:37

wij hebben de Santa in Fuengirola gezien en dat was zeer indrukwekkend. relatief weinig toeristen maar ingetogen Spanjaarden. Malaga is het "summum" van de Santa; enorme grote beelden maar meer dan 600.000 !! bezoekers. 11 cruiseschepen en ontelbare autobussen. een gekkenhuis dus. gr Hans en Henny