Luxemburg stad.

Luxemburg, Junglinster

1-1 We rijden richting Luxemburg stad en proberen eerst bij Junglinster even ten NO van de hoofdstad een plek op de kleine CP te krijgen.Het is een CP met 3 plekken maar met alle voorzieningen dus ook stroom. Soms zit het mee, er is 1 plek vrij, 10 minuten lopen naar de bus die om half 11 komt en om 11 uur zijn we in de stad.
Het OV in Luxemburg is sinds een paar jaar gratis. En met de OV app mobiliteit.lu hebben we al het een en ander opgezocht.

De bus brengt ons naar de noordkant van het centrum, we lopen eerst naar de Pfaffenthal lift voor het uitzicht over het dal met de Alzette rivier.
We hebben gister al gekeken wat we willen zien. Het is nog erg rustig in de stad, alles is dicht. We lopen over 2 kerstmarkten daar zijn de stalletjes al wel open.

Via Place d‘Armes waar ook een kerstmarkt is gaan we naar de Notre Dame kathedraal lopen langs het paleis van de Groothertog. Daarna het Place Guillaume II, ja onze Willem II, koning van Nederland en Luxemburg, het is helaas een grote bouwput, maar zijn standbeeld staat er nog. Het bronzen standbeeld werd opgericht omdat hij ervoor gezorgd heeft dat het Groothertogdom één van de meest liberale grondwetten kreeg van Europa.

Dan lopen we naar de kasematten van Bock, bij de ondergrondse vesting gordel, onderdeel van de vesting Luxemburg die in 1867 deels werd gesloopt. Een groot gangenstelsel van 23 km waar nu nog 17 km van over is. Deels te bezoeken maar nu natuurlijk niet.

Het is inmiddels drukker geworden, we vinden zelfs nog een plekje voor koffie met wat lekkers. Er zijn heel veel winkelstraten maar die zijn verlaten want alles is gesloten natuurlijk.
Als laatste gaan we naar de Pont Adolphe, gebouwd van 1900-1903. grootste spanbrug van Europa met een spanwijdte van 85 meter. De brug is meer dan 150 meter lang en bereikt een maximale hoogte van 42 meter.

We zitten aan de zuidkant van de oude stad en nemen de tram om weer naar de noordkant te gaan waar de bus vertrekt. Wat een gemak dat gratis openbaar vervoer. Een stad met mooie monumentale gebouwen en mooie uitzichtpunten. We hebben vandaag een droge dag gehad, ‚s avonds begint het wat te regenen.

Dit is ons laatste verslag van onze Benelux reis, morgen gaan we naar huis maar eerst nog bij vrienden langs.
Bedankt voor jullie reacties en een heel goed 2023,
Groetjes Ina en Marinus

Hoi Ina en Marinus, Het verbaast me als je schrijft dat er drie camperplaatsen zijn waarvan er nog maar één vrij is. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat camperaars alleen in de zomermaanden op pad gaan. Dom natuurlijk want een camper is natuurlijk een compleet, wat kleiner huis. Maar nu dus in Luxemburg. Een mooie stad en veel te zien. Leuk ook weer de foto's. Geniet lekker.

Kees Koele 2023-01-01 19:33:27

Hoi lieve vrienden, Ook deze reis is met dit verslag bijna ten einde gekomen. Fijn dat je mobiliteit deze keer niet is tegengevallen Ina. Is toch mooi meegenomen. En de eerlijkheid gebied natuurlijk ook op te merken dat je wat voorzichtiger geworden bent met jezelf. Jammer dat Luxemburg Stad momenteel door de vele werkzaamheden er zo rommelig uitziet. De prachtige Kathedraal, statige gebouwen en de indrukwekkende Pont Adolphe maken natuurlijk toch dat een bezoek aan de stad de moeite waard is. Bijzonder is de gratis openbaar vervoer regeling die al wat langer geleden werd ingevoerd. Utrecht is daar ondanks een aantal pogingen om ook tot zo'n regeling te komen in de loop der tijd, politiek niet in geslaagd. Dank jullie wel voor de mooie plaatjes en bijbehorend verhaal. Wij wensen jullie een mooie en voorspoedige thuisreis toe. Groet van W & P.

Peter Kee 2023-01-02 00:19:25

P.S. Ook voor jullie natuurlijk een gelukkig nieuw levensjaar toegewenst in goede gezondheid ! P&W :-)

Peter Kee 2023-01-02 00:23:07

Gezellig drukke nieuwjaarsdag! En alweer op huis aan, wel thuis 😘

Louise 2023-01-02 12:55:10

Goede thuisreis gewenst,en daarbij ook de wensen voor 2023 toegevoegd! Groet vanuit een grijs en somber geheel.

Marianne 2023-01-02 16:46:11

De beste wensen. Toch nog in Luxemburg belandt. Wij zijn er door gereden. Herkennen de kerstmarkt en de reuzerat. Was er toen erg druk. Wie weet nog een andere keer. Groetjes.

Karin 2023-01-02 23:32:52

Wij konden helaas niet in de kathedraal wegens een kerkdienst waar de groothertogi bij Aanwezig was. Bedankt voor het meereizen. Wel thuis en weer plannen maken.