Tropea

Italië, Tropea

10-5 Tropea wordt ook wel de parel van Calabrië genoemd en ligt op een plateau 55 m boven de zee. De stad was al belangrijk in de Romeinse, Normandische en Aragonese tijd.
In 2007 stonden we op de camping aan zee, nu staan we op een CP erachter. Het is heel erg veranderd in die 16 jaar en heel erg toeristisch geworden. De locaties, zowel CP als camping,zijn niet groot dus in de loop van de dag staat het vol. Via de lange trap omhoog gaan we meteen de stad in en weten niet goed wat we zien.

We lopen ook door de straatjes achteraf en dan zie je ook weer hoe verwaarloosd alles is. Veel is hier op de pleintjes achteraf nog gesloten maar op een klein pleintje buiten de gangbare looproutes eten we lekker op een rustig terras. We lopen nog wat door de stad, inmiddels siëstatijd en de groepen met een gids zijn vertrokken of zitten ook ergens te eten. Als we om half 3 uur terug zijn begint het weer te regenen.

Achter in de middag als het weer droog is lopen we de trappen op naar het kerkje (heiligdom) boven op de rots, Santuario Santa Maria dell’Isola Tropea. Het eilandje of de klif was vroeger waarschijnlijk alleen over zee bereikbaar maar door het ophopen van zand door de golven tijdens een aardbeving is het Santa Maria eiland nu met het vaste land verbonden.

11-5 Vanmorgen al vroeg vertrokken, weg uit de mierenhoop. We gaan 12 km zuidelijker naar een vrij verlaten stukje kust even voor Capo Vaticano.Onderweg dus meteen boodschappen gedaan.
We staan op camping La Scogliera, er zijn hier diverse campings maar sommige zijn nog dicht en niet allemaal hebben ze een wasmachine. En ik las dat het hier zelfs in het hoogseizoen rustig is.

Een paradijsje, a la Caribean, er is hier niks, wandelen kun je alleen langs het strand, naast de camping zit een vrij luxe resort zo te zien waar nog nauwelijks iemand is. De 10tal campers die hier staan , staan allemaal naast elkaar aan zee. Maar alles al breed uitgemeten, stoelen, fietsen etc. We hebben geen zin om weer in gelid naast elkaar te staan en gaan aan de andere kant van het restaurant staan.

We staan hier helemaal alleen, stranddouche voor de deur, handig want Marinus heeft gezwommen 👍. En we hebben hier ook wat schaduw en ruimte om de was op te hangen, topplek.
Enigste nadeel hier werkt de wifi niet , dus we doen het maar weer met eigen data zoals zo vaak. We hebben in ieder geval een 4G verbinding, het is ook wel 3G geweest die dan ook nog in een E verbinding viel.
Groetjes Ina en Marinus

Goed plekkie! Lekker op jezelf. Even lekker wassen en 🚿 Ik zou ook even wachten hoor met die plons. Was het erg koud? Jullie kleurden goed op het terras, helemaal op gekleed 🩵👌🏼 Lekker altijd de jasmijn, wilde er gister nog een meenemen, was eindelijk weer eens even in Krommenie, bij de DK stonden nog restanten bloemenmarkt… Komt later, eerst spuiten en schilderen. Geniet ervan daar

Louise 2023-05-11 15:12:51

Mooi uitzicht vanaf dat voormalige eilandje. Lekker zwemmen. Heerlijk.

Mike 2023-05-11 16:41:31

Weer een mooi verslag. Het weer is wisselvallig en af en toe toch een strak blauwe lucht. Toch weer een daalders plekje aan zee. Geniet er maar lekker van. Groeten uit Groningen

Berta Smilda 2023-05-11 18:00:46

Beste Marinus & Ina, Wat een prachtige foto's weer van de jarige job en zijn Gade !!. Ook mooi de bloeiende jasmijn, altijd bijzonder om te zien en vooral te ruiken in de natuur. Leuk dat in de binnenstad van Tropea nog veel oude dingen zo goed bewaard gebleven zijn, waaronder de 12e eeuwse Kathedraal !! Binnen de eenvoud, zo als ik meerdere kerken heb gezien in Italië, een verademing in vergelijking met een interieur waar je niet van weet waar je het eerst naar moet kijken, zo intens druk.Erg mooi om te zien zijn de foto's van bovenaf gezien, met huizen gebouwd tot aan de rand van de rotswand...wonderbaarlijk het zicht erop. Mooi uitziende producten de zoet rode uien en de karakteristiek opgehangen pepers om goed te kunnen drogen. Mooie plek om te zijn dame en heer, zo ook de plek die jullie hebben gekozen zonder wifi, maar wel met een vrijwel optimale vrijheid !! Goeie voortzetting van jullie reis toegewenst !! Groet van Peter & Wilna

Peter K. 2023-05-11 21:17:13

Allereerst Marinus van harte gefeliciteerd. Heerlijk om op je verjaardag op zo'n mooie plek te zijn. Het ziet er weer schitterend uit. En jullie hebben gelijk om een wat breder uitgemeten plek te zoeken. Zo hutje aan mutje staan lijkt mij ook niks. Geniet lekker.