Sibenik

Kroatië, Sibenik

13-9 We gaan naar Sibenik en parkeren om 11 uur op een grote P aan de rand van de stad. Langs het water loop je dan naar het oude centrum en de belangrijkste bezienswaardigheid de St.Jacob kathedraal. We kopen een kaartje en gaan naar binnen, nou dat hadden we niet hoeven doen, de kerk is van buiten mooier dan van binnen. Het enigste wat mooi is, is het Baptisteria, een kleine ruimte waar het moeilijk fotograferen is.

Het kaartje geeft ook toegang tot het Civitas Sacra, het Interpretatie centrum(?) van de kathedraal, een super modern museum. Groot voordeel het is er door de airco heerlijk koel. De gebruikelijke kerkelijke tentoonstelling maar ook wat technische snufjes zoals een computerscherm waar je gezicht “aangepast/verouderd” wordt, en je kunt digitaal tekst in steen laten beitelen.

De oude binnenstad kreeg zijn grootse gebouwen en zijn 3 forten in de tijd van de Venetianen tussen 1412- 1797 . De klim naar het fort slaan we over het is te warm.

We lopen wat rond door de straatjes, hier en daar mooie details, eten ergens wat en zijn dan om half 4 weer bij de camper, ik ben kapot en lig een uur voor pampus, ventilator aan om wat verkoeling te krijgen.

‘S Avonds maken we nog een kleine wandeling langs het water, niet helemaal tot de oude binnenstad dat is me te ver, ik heb vandaag al 9,5 km op de teller staan. Morgen maar wat rustiger aan.
Groeten Ina en Marinus

Leuk, al die mooie stadjes weer te zien. Hierna Trogir en Split? Gr. Edso

Edso 2023-09-13 21:28:06

Mooie plaatjes weer👍👋

Margot 2023-09-13 22:19:00

Hallo Ina & Marinus, Wat een schilderachtig plekje, daar aan het haventje van Sibenik ! Mooi de interesse voor een oude kraan van Marinus te zien.Mooie foto's van het doopvont en de bijzondere details te zien, van het Baptisteria. Ondanks de moeilijkheidsgraad toch goed gelukt Ina. Het lijkt mij een gezellig stadje om even doorheen te banjeren. Zelfs een muzikant verdient een paar muntjes om het hoofd boven water te houden. De Cellist op de tweesprong doet ook zichtbaar zijn best. Mooi die grote betaalde P, waar je regulier mag overnachten, dat houdt toeristen toch net even langer in de stad, goed bekeken. Wat een bijzonder verbodsbord staat daar aan de boulevard waar door de zon bruin gebrande mensen niet met witte badkleding mogen lopen. Nooit eerder gezien!! Fijne voortzetting van jullie reis. Groet van P&W !!