Herceg Novi

Montenegro, Herceg Novi

Van Trogir naar Herceg Novi is 300 km, voorlopig even de laatste lange route waarvan nog een saai stuk over de autobaan. Het is zwaar bewolkt maar we houden het de hele dag droog. 3 Grensovergangen,2x Bosnië en de laatste Montenegro in, die hield erg op. Ik had Kamp Zelenika uitgezocht het dichtst bij de stad, maar het is niks. Niet goed opgezocht en/of verkeerd ingeschat. Omdat we het zat zijn, het is al half 4, blijven we hier vannacht staan. We staan in een bos met primitieve voorzieningen maar voor de gereduceerde prijs van €15 mogen we hier staan, later komen er nog 2 campers bij.

We hebben wat regen gehad 's nachts maar woensdagmorgen is het weer droog, we vertrekken en gaan op zoek naar een andere plek ook omdat er geen wifi is.10 km verder komen we bij camping Zlokovic in Kamenari, men heeft er wifi .We staan onder een heerlijk geurende sinaasappelboom , 's morgen zon en 's middags de schaduw van een kaki boom.

'S Middags een stukje langs de kust gelopen, dit is nog maar met begin van de baai, een stukje verder gaat op het smalle gedeelte de ferryboot naar de overkant.

Montenegro is het jongste land in Europa en ontstond toen het zich afscheidde van Servië, de naam komt uit het Venetiaans en betekent Zwarte Berg.Het land heeft ongeveer dezelfde contouren als het voormalige Koninkrijk Montenegro dat na de eerste wereldoorlog niet meer als zelfstandig gebied bestond.Het Montengrijnse leger werd door het Oostenrijk-Hongaarse leger nl verslagen.

Donderdag met de bus naar Herceg Novi een ritje van 25 minuten, ver is het niet maar hij stopt vaak. Herceg Novi heeft 4 forten, iedere overheerser heeft er zijn fort gebouwd. We wandelen wat rond en lopen dan via de oude binnenstad met de stadspoort met klokkentoren naar het fort Kanli Kula. Je hebt er mooi uitzicht over de baai.In de Turkse periode was het een gevangenis, nu wordt het als theater gebruikt.

Herceg Novi is trappen lopen, het is nl gebouwd tegen een heuvel.We lopen naar beneden naar het Forte Mare(zeefort) dat iets ouder is dan het Kanli Kula. Beneden loopt een 5 km lange boulevard met hier en daar een klein strandje en waar geen strand is maakt met een groot betonnen plateau voor de badgasten van de diverse hotels en appartementen die hier staan.

Aan het eind van de boulevard lopen we een stukje de berg op naar het Savina klooster dat mooie fresco's zou hebben. Nou dat viel behoorlijk tegen. Vlakbij stappen we weer op de bus, als we de camping oplopen zien we dat Harry en Renate ook gearriveerd zijn. Ik ben bekaf van het vele trappen lopen in de forten en de hele boulevard afgelopen, morgen even een dagje rust.

De ochtend is nog niet om en echt rust hebben we nog niet gehad. Door omstandigheden blijven we hier voorlopig nog even. Wordt vervolg , groetjes Ina en Marinus.

Wel weer mooie foto's ook vd mindere plek 😊. Tenminste vind ik. Hier rommelt het weer ook. Morgen wordt het koud en nat. Jammer maar niet teveel drinken dan. Ik ben benieuwd wat er nog komt.... Gr. Kaki 😂

Karin 2019-04-26 11:20:32

Vond de mindere plek ook wel iets hebben, misschien te veel groen en te weinig uitzicht?Wat maken jullie toch veel en mooie foto's, er is ook wel het een en ander te zien, maar toch...Het weer valt mij wat tegen/op,er wordt op de tv in het weerbericht geregeld vermeld dat het op de Balkan warm is, zie er niet zo veel van terug!Goede reis verder en zie alweer uit naar het volgende...groet

Marianne 2019-04-26 12:05:27

Mooi foto’s Ina👍🏼 Neem genoeg rust, want jullie zijn flink aan de wandel. Fijne paasdagen😊

Simone 2019-04-26 18:13:12

Zo op het oog ziet Montenegro er weer wat beter uit dan hetgeen ik een aantal jaargeleden kon zien op foto's van een vriendin die daar heen ging om te 'kuren'!! Ook een mooie, een beetje nog ruwe vegetatie te zien op je foto's Ina. Dank je wel voor je foto's en jullie verhaal. Op het weer journaal liet men zien dat het weer goed was boven de Balkan, hetgeen ik niet helemaal kan proeven uit jullie verhaal. Ik hoop voor jullie dat de grijze luchten dan ook gauw weer zullen oplossen. Veel reisplezier en niet al te veel lopen Ina. Hij moet nog even mee die knie !!