Lefkas

Griekenland, Kariotes

Na de kapper is het nog te vroeg om ergens wat te eten dus gaan we via de weg langs de lagune naar Gyra. Hier staan wat restanten van windmolens waarvan sommige een beetje gerestaureerd, ooit waren het er 12. Er zijn een paar heuvels van kiezels die vol staan met bloeiende bloemen, papavers en gele hoornpapaver, na wat zoekwerk op internet vind ik de naam. Ik heb ze al zo vaak hier gezien maar nooit de naam geweten.

Daarna gaan we in de stad wat eten in een van de oudste tavernes in de stad waar je nog even in de keuken kunt kijken in plaats van iets op een kaart uit zoeken. Zo ging het er hier vroeger altijd aan toe, nostalgische herinneringen! En ergens nog een ijsje gegeten, onze eerste deze vakantie!!! Dan is er niets meer aan in de stad, de meeste winkels zijn dicht het is tijd voor de siësta.

Zondag gaan we op de fiets naar Nidri, maar voor we het dorp in gaan fietsen we naar de waterfalls. Even het geheugen opfrissen, in de jaren 90tig waren we hier ook. Het is mooi wandelweer dus druk met wandelende mensen richting waterval. We fietsen langs boomgaarden met vooral veel citroenbomen. Aan het eind staan ook diverse auto's geparkeerd dan is het nog kwartiertje via een pad de kloof in de berg op.In mijn boekje staat beschreven dat het een mooie wandeling tussen de viooltjes is. Laat ik er nu 1 zien, de violen tijd is voorbij denk ik, wel staan de paarse klokjes er. Aan het eind klim je via trappen de kloof in en kom je bij de waterval, een mooi maar druk plekje.

Daarna rijden we Nidri in, een vreselijk toeristisch dorp dat aan zijn eigen succes ten onder is gegaan. Ooit zijn we hier 3 x met een vliegvakantie geweest ver voor de eeuwwisseling. Wat een verschil met Lefkas stad, daar heeft niemand ons aangesproken om iets te eten, drinken, of een boottocht te boeken. Hier springt er continue iemand op je nek als je ergens staat te kijken. We lopen door de hoofdstraat en langs de kade en nadat we ergens even een hapje gegeten hebben vinden we het genoeg en gaan we weer terug. Het heeft niets authentieks meer maar de ligging met uitzicht op het schiereiland Geni en de 3 andere kleine eilandjes voor de kust is mooi, maar dat is het dan ook wel.

Als we terug zijn gaan we even zwemmen in het zwembad bij de camping. Het is inmiddels druk op de camping, gisteren is er een caravangroep uit de Achterhoek gearriveerd. We zaten eerste rang met het plaatsen en arrangeren, net zoals in "we zijn er bijna", vermakelijk.

Vannacht hebben we wat regen gehad en vanmorgen ook nog af en toe, dus na de middag zijn we pas weggegaan op de fiets naar het bergdorp Katouna, slechts 3 km achter Kariotes de berg op. Nog een authentiek Grieks bergdorp met zelfs nog 2 tavernes. Maar het is natuurlijk siësta tijd, dus het is er stil, af en toe zien we iemand lopen of hoor je in de huizen gepraat.

Daarna rijden we nog naar de Agh Ioannis de baai van het surfstrand bij de lagune. Hier 2,5 km van de stad staat het oudste kerkje Agh Ioannis tis Anzoussis, de toevoeging komt van de Franse familie d'Anjou. Volgens overlevering heeft de apostel Paulus hier gepreekt opweg naar Rome.Het kerkje is open en de iconastase is heel simpel maar er staat wel een kastje met kaarsen wat voorwerpen(?), bijzonder dat zoiets toch nog kan.

Ondanks dat het siësta tijd is lopen we naar het dorpsplein van Lefkas stad en drinken daar nog een koffie. Morgen gaan we weer verder naar het zuiden van het eiland. Groetjes Ina en Marinus.

Blijft een mooi eiland, ondanks het toerisme 😊

Karin 2019-05-27 20:18:59

Wat een leuk plaatsje Katouna, en wat een bloemenpracht. Ik heb vanavond even uitgebreid naar het weerbeeld in Europa gekeken, maar het ziet er voor morgen ( dinsdag 28/5 ) qua weerbeeld niet zo goed uit. Veel nattigheid vrees ik. Ik hoop voor jullie dat het een beetje meevalt. Morgen op naar het zuiden van het eiland. Groet van Peter & Wilna