Tivoli

Italië, Tivoli

17-4 We rijden over de autobaan naar Tivoli, 20 km ten oosten van Rome. Vanwege zijn mooie ligging en koele klimaat was het een geliefde plek voor de Romeinse keizers. Je vindt hier een aantal mooie villa’s, de bekendste zijn Villa Adriana en Villa d’Este. Deze laatste met heel veel fonteinen en watervallen in de tuinen.

We gaan eerst naar Villa Adriana, van de Romeinse keizer Hadrianus, gebouwd tussen 124 -136, geen villa te zien alleen maar ruïnes. Hadrianus liet dit aanleggen naar hellenistische hofcultuur.
Het is een groot complex met restanten van vreselijke grote gebouwen, wat mooi de grootheidswaan van de Romeinse keizers laat zien.
In latere eeuwen is er ook veel bijgebouwd. Bij de gebouwen van de baden , de Piccolo Termen en de Grande Termen kun je zien hoe groot en hoog ze waren.

De folder is waardeloos, zeer summier en geeft alleen maar een paar mooie foto’s. Loop route gaat niet eens langs het Teatro Maritimo dat nog het meest tot de verbeelding spreekt. Op Wikipedia lees je veel over de desbetreffende plekken/namen, er staan wel borden met info in It/Eng. We gaan naar de kleine CP bij de B&B Il Sogno even buiten Tivoli. Heerlijk rustig, het is mooi weer geworden dus we kunnen nog lekker buiten zitten.

18-4 We rijden naar een P die het dichtst bij Villa d’Este ligt en voor de camper geschikt is. Het is druk, chaotisch nauwelijks stoplichten, rijden volgens het recht van de brutaalste! Dan is het een klein kwartiertje lopen naar de Villa.

Ippolito II d’Este, de tweede zoon van Lucrezia Borgia en hertog Alfonso I d’Este, was een kardinaal en droomde van de volgende stap in zijn carrière: gekozen worden tot paus. Helaas voor hem gebeurde dat niet en werd een ander in het pauselijk pluche geplaatst. Als troost kreeg Ippolito d’Este een stuk grond in Tivoli, waar hij een vorstelijk verblijf mocht laten bouwen.

De huidige Villa stamt uit de 16e eeuw en hier bij ligt een schitterende Renaissance tuin. Het water dat uit de talrijke fonteinen gutst wordt rechtstreeks uit de rivier de Aniene gehaald via een ondergronds kanaal van 600 meter lang. Het hele complex beslaat 4 hectare en omvat naast het woongebouw een tuin die wordt gesierd door bomenlanen en hagen, en talloze fonteinen, echte kunstwerken.

Weer dezelfde type waardeloze folder(leesbril of loep!), hier volgen we eerst de route door de villa, de een na de andere kamer met mooie fresco’s/plafonds. Daarna naar de tuin met de fonteinen/waterpartijen. Mooi maar veel van de kleine fonteintjes doen het niet, er zijn 2 fonteinen waar muziek op bepaalde tijden zou zijn? Niet gehoord, dan verwacht je toch die info op de folder 😫. Veel is behoorlijk verwaarloosd.

Je moet wel “wat” conditie hebben hier, het is trap op en af en ook om hier te komen vanaf de P. Gelukkig is het een goede temperatuur en veel bankjes om regelmatig even te zitten .
‘s Middags rijden we naar Castel Gandolfo via rondweg langs Rome, druk, druk, druk en ook hier weer chaotische wegen, we krijgen een behoorlijk bui. De CP/P is zeer summier maar wel rustig dus we overnachten hier maar om morgen het dorp te bezoeken, nu even rust😮‍💨.
Groetjes Ina en Marinus.

Prachtig daar zeg, wat maken jullie weer een mooie reis. ik geniet weer volop van alle mooie plaatjes en verslagen . Geniet nog maar lekker. Hier stond vandaag ook veel wind. dat maakt het een stuk frisser. Maar we mopperen niet, het is nog maar april. Groetjes, Fred en Karin

karin 2023-04-18 19:17:35

Mooie foto's Jammer dat de informatie naar toeristen zo summier is.

Mike 2023-04-18 21:18:09

Ondanks die folders vinden jullie de weg wel gezien de mooie foto's.

John en Marian 2023-04-18 23:26:55

De beschrijvingen in combinatie met de foto’s is top! Een kennis van ons (bijna 100% huismus, gaan 2x per jaar naar hun eigen appartement in Turkije) zou zeggen: “zo, daar ben ik ook weer geweest” 😏. Fijne reis verder.

Peter 2023-04-19 12:07:05

Aparte sfeer! ✔️

Louise 2023-04-19 17:27:04

Wat een indrukwekkende gebouwen Marinus & Ina daar in Tivoli. Door goed te kijken naar het bouwwerk Villa Adriana, gebouwd tussen 124 en 136 krijg je toch een behoorlijk zicht op hetgeen waartoe de Romeinen in die jaren al in staat waren qua bouwprestaties. Mooi ook de afwerking van muren met kleine op de punt staande tegeltjes. Wat een klus. Ik vind het wel moeilijk voor te stellen hoe het er toen precies uitgezien moet hebben, ook al door de omvang. De tweede zoon van Lucrezia Borgia mag het dan wel uiteindelijk niet tot Paus hebben gebracht, maar zijn troostprijs was toch niet over het hoofd te zien, zijn Villa d'Este, zelfs voor een Cardinaal toch geen onaardig optrekje. In onze ogen is het een behoorlijk omvangrijk complex. Dank jullie wel voor verhaal en foto's. Ik ga nog wat nalezen over Lucrezia Borgia, hoe het ook alweer precies zat. Ik hoop dat ook het nog door jullie te bezoeken dorp wat verrassingen zal opleveren....het is wel Italië hè ?? Pas op voor je onderdanen Ina !! Groet van P & W ! :-)