Trogir

Kroatië, Trogir

Zaterdagmorgen op de fiets naar Trogir,het is maar een klein stukje.We parkeren de fiets en gaan lopend het oude Middeleeuwse centrum in.De oude stad staat op de Unesco werelderfgoed lijst, hij is 2300 geleden gesticht door de Grieken en heeft veel culturen gekend, Grieken, Romeinen, Venetianen en zelfs Fransen. De oude stad ligt op een klein eilandje vlak voor de kust en er achter ligt het eiland Ciovo, ooit het lepra eiland.

De oude binnenstad is een plaatje, je zou je zo in Venetië wanen, ook toeristisch, maar veel bussen stoppen hier maar even. Je ziet de gidsen met het bordje omhoog lopen, een uurtje denk ik en dan is men weer weg. De stad is klein, compact en overzichtelijk met een prettige sfeer.
Bij de 1ste brug is een groente en bloemenmarkt en natuurlijk de kleding en toeristische prullaria.

Het plein bij de St.Laurentius kathedraal is een sfeervol plein met de oude klokkentoren en de loggia met het mooie houten plafond. Dit was in de 13e eeuw het gerechtsgebouw. Naast de kathedraal staat het Cipiko paleis, van een ooit belangrijke, invloedrijke familie uit de streek.Dit paleis zou zo in Venetië kunnen staan.

De kathedraal hebben we al eens bezocht en zijn we nu niet in geweest. Het heeft een heel mooi gebeeldhouwd portaal met Adam en Eva gedragen door 2 leeuwen aan beide kanten van de ingang . De mens op de juiste plaats boven het dier en onder God. Verder met afbeeldingen uit het leven van Christus en tafereeltjes uit het landelijke leven.
We troffen het naast de kathedraal stond een muziek groep en er werd door een aantal vrouwen cake en drank uitgedeeld, ter ere van Pasen? Even weer op het juiste moment op de juiste plek.

Via kleine nauwe straatjes kom je bij de poort op de brede kade, een mooie promenade met grote palmbomen, een hele gezellige plek. Aan het eind van de promenade ligt het Kamerlengo fort uit de 15e eeuw. Toen we hier in 2011 waren hebben we het ook bezocht maar nu ook maar weer even de toren in voor een plaatje van het mooie uitzicht.

'S Middags maken we nog een klein fietstochtje en rijden even voorbij Trogir over de nieuwe brug naar Ciovo en via de 2 oude bruggen weer terug. Een hele verbetering voor het eiland, want het was hier altijd file om het eiland op of af te gaan.

We hebben vandaag fietstocht op Ciovo gemaakt, dit verhaal komt nog,
Groetjes Ina en Marinus

Mooie reis maken jullie weer! En altijd inhoudelijke verslagen. Voor ons gewoon leerzaam om te lezen, voor jou betekent het vooral veel inlezen en documenteren. Het maakt het voor ons (de volgers) interessant om te lezen! ‘Ze’ zouden je moeten vragen als copy-writer voor reisgidsen 😏. Marinus rijdt je vast overal naar toe. Veel plezier samen. Ervaar het als een zegening dat jullie dit samen al zo lang doen en ongetwijfeld nog plannen hebben voor de (nabije) toekomst. Wij gaan woensdag op reis naar Corsica, Sardinië en Puglia. Ciao, Peter

Peter van Tol 2019-04-21 16:17:24

Dat uitzicht vanaf het fort! Wow! En allemaal leuke straatjes ..

Louise 2019-04-21 17:43:16

Ziet er goed uit en volgens mij het weer ook. Marinus ik zag je boot ook nog aan de boulevard liggen, maar je gaat liever met de camper ! Geniet ervan. Groetjes A + A.

Adrie en Arthur 2019-04-21 19:03:48

Vonden wij een super stadje, net zoals het oude Split. We zitten nu in Sorrento twee weken. In de zomer weer in Griekenland. Nog steeds met de boot maar houden jullie verhalen weer zeer in de gaten om de reis eens via weg te doen. Ben benieuwd naar jullie Albanese ervaringen. Groetjes Edso

Edso 2019-04-22 18:48:16

Zo te zien hebben jullie prachtig weer !! Prachtig die nauwe straatjes in het oude stadshart. Ook in Trogir lopen mensen met de telefoon aan hun oor om maar geen seconde te hoeven verliezen. Of dit nou zo'n zegen is...?? De stadspoort geeft een indrukwekkende muurdikte te zien. Heel veel reisplezier toegewenst. Groetjes van Peter.

Peter 2019-04-23 07:47:51

Wij zijn ook vele keren geweest in Trogir Mooie boten kijken in de haven