Hvar

Kroatië, Jelsa

20-9 Het stuk van af de veerboot naar Jelsa is een lange smalle slingerende weg, in het begin zeker saai, je komt een paar kleine dorpjes tegen en halverwege het smalle langgerekte eiland krijg je wat mooie uitzichten.
Ook hier zie ik bij de dorpjes velden met lavendel staan, Brac is bekend van zijn lavendel teelt maar hier komt het dus ook vandaan.

21-9 Vanmorgen meteen lopend naar het dorp, tussen de middag komt er regen aan, vandaar geen fietsen uit de garage. Plan was om via Jelsa naar het vlakbij gelegen Vrboska te gaan, zou een mooi ritje langs de kust zijn.In het dorp is het nog rustig, we lopen een klein rondje, als er om 10 uur wat druppels vallen gaan we een cappuccino drinken op het centrale plein.

Het is al snel weer droog en om 11 uur komen er een aantal afgeladen excursie boten uit Brac en of Split en wordt het dorp overspoelt met dagjes mensen. Terug bij de camper kunnen we lekker in het zonnetje lezen en ons oriënteren hoe we de komende dagen gaan indelen want er komt zaterdag behoorlijk wat regen aan. Het blijft de hele middag droog met vrij veel zon en om 4 uur krijgen we slechts een paar spatten, dat is alles.

22-9 We rijden eerst naar Vrboska wat we gisteren dus op de fiets wilden doen. Vrboska was net als Jelsa ooit een echt vissersdorp, kenmerkend voor het dorp zijn de stenen huizen en de 3 stenen bruggen. De Maria kerk werd in 1575 verstevigd tot een fort om de bewoners te beschermen tegen de Turken en de piraten uit Omis. Een leuk gezellig dorpje, de toren van de kerk is open dus we klimmen even omhoog voor het uitzicht, maar 45 treden, dat is te doen.

Weer een paar kilometer oostelijker en dan ben je in Stari Grad,oude stad. Stari Grad ooit gesticht door de Syracuciërs in de 4e eeuw v.Chr. Onder de naam Pharos en is de oudste nederzetting op het eiland.Het heeft diverse overheersers gehad waaronder de Venetianen.Ook hier door de eeuwen heen een bewogen geschiedenis en ooit door de Turken verwoest.

1ste P van P4N is niks, terug naar de betaalde vlak bij het oude centrum.
We lopen wat rond, maar wij vinden Stari Grad heeft “het” niet. Misschien komt dat ook doordat het net begin van de middag is, meestal niet de leukste tijd om een stadje of dorp door te lopen. Er zijn een aantal musea maar we bezoeken niks.

We blijven hier maar overnachten, het is een vreemd rommelig terrein waar ook 2 pony’s lopen en we hebben er een kip zien rond rennen.
Vannacht komt er behoorlijk wat regen en morgen overdag ook, als de voorspellingen kloppen! We gaan ons maar oriënteren op de stad Hvar en hoe we dat gaan “doen”.
Groetjes Ina en Marinus.

Je ziet maar dat het weer zich niet laat voorspellen. Maar gelukkig zijn er veel mooie momenten met zon. Wat een prachtig deel van Kroatië zeg. En het ziet er ook mooi verzorgd uit. Niet armoedig zoals jullie eerder ook wel eens dorpjes hebben gehad. Geniet lekker. Dit is weer een prachtige reis die jullie maken.

Kees Koele 2023-09-22 17:07:53

Maak van ‘de nood’ een deugd en eet vanavond of morgen een lekkere ‘pollos à l’ast. Hier moeten we er gewoon voor betalen….

Peter 2023-09-22 17:28:06

@peter, toevallig staat er idd kip op het menu lekker met djahe, ketoembar en ketjapmanis, wat mandarijntjes uit blik en een banaan met rijst natuurlijk. Daar kan geen restaurant hier tegen op.

Ina 2023-09-22 17:47:08

Ik zou zeggen:smakelijk eten dan maar!!En bovenal:geniet ervan!

Marianne 2023-09-22 19:17:58

Hoi Marinus & Ina, Inderdaad levert het eiland een aantal mooie vergezichten op. Ook leuk om te zien hoe de groeiwijze van Lavendel verschilt met de hele lange bedden in Frankrijk. Prachtig het haventje van Jelsa. Leuk de oude verlichting nabij de 45 traptreden.Mijn aandacht bleef hangen aan de tekst zichtbaar op de voorzijde van het kasteeltje van de schrijver Omnium Conditori, omnium betekent verzekering en conditori betekent schrijver. Het lijkt te betekenen een verzekering (waarborg) voor de kwaliteit van al dat geschreven/ beschreven moest worden in die tijd. Bepaald geen 'romanschrijver' die ooit in dat Kasteeltje woonde haha. Wat goed dat de eigenaar van het terrein waar jullie staan/ stonden pony's heeft ingezet om het overtollige gras en onkruid voor hem op te ruimen. Nog wat plezier toegewenst tussen al die mooie details. Goeie reis maar weer !! Groet van P&W.