Lefkas -4-

Griekenland, Kariotes

Gistermiddag zijn we op de fiets naar het strand van Kariotes gegaan om even in zee te zwemmen en wat af te koelen. We hebben op dat plekje al 2 x met de camper gestaan en overnacht. De baai heet Ormos Drepanou en je ziet hier de zeilboten voorbij gaan die van Lefkada afkomen of terug keren een erg leuk plekje dus.

Gisteravond hebben we in de stad gegeten op de kade bij de boten. Niet slecht maar je maakt weer van alles mee, er is muziek maar er dwars doorheen komt een mevrouw met microfoon liedjes op het terras zingen 😯. Als je wilt pinnen moet je meestal naar binnen, wij pinnen bijna altijd en geven de fooi , als we tevreden zijn, contant voor het personeel. Nu vroeg de mevrouw bij de kassa vooraf al of we de tip bij de pin wilden geven 😡 nou ik dacht het niet meer, wat een brutaliteit.

We lopen nog de hoofdstraat een stuk door langs het plein, wat een drukte, overvol, ook zie je nog veel mensen buiten met een mondkapje
lopen. Gauw weer terug, wie vinden dit normaal al niks nu helemaal niet.

Vanmorgen weer op de fiets naar de stad en nu de 2 kleine musea bezocht, we komen hier al jaren en nog nooit geweest. Het phonografisch-folklore museum, het is maar 1 kamer maar er staan wel leuke dingen. We waren er een paar dagen geleden ook in geweest maar toen waren er steeds te veel mensen binnen.

Nu was er niemand, de man “besprong” ons en bemoeide zich op een vervelende manier met ons, laat ons met rust! Een verschil met het museum over het leven van Angelos Sikelianos, de beroemde poëet .Nooit van gehoord natuurlijk. De man was erg vriendelijk maar sprak nauwelijks Engels. We waren hier naar toe gegaan omdat het andere museum steeds dicht was. Het overviel ons dus anders had ik me op Wikipedia even ingelezen. Interessante man als ik het later lees. Beide musea zijn gratis maar wat een verschil in behandeling-benadering.
Angelos zette zich in voor de Delphische spelen waar veel van te zien is, oa oud beeldmateriaal .

Plan was om via het vaste land af te zakken naar Patras, op deze route weten we een aantal plekken waar je leuk vrij kunt staan en een CP. Daarna hadden we Argolis in gewild, maar op de Peloponnesos willen we nu ook niet zijn. Daar is het nu al boven de 40°, kreeg net een email van 44 °, wat wij gelukkig nog niet gehad hebben.
En als we vrij staan en geen elektra hebben, alleen op de CP, hoe gaat de koelkast het houden? Dus gaan we morgen naar Igoumenitsa en kijken of we om kunnen boeken. Onze boot gaat 26-8 van Patras via Igoumenitsa naar Bari, misschien is er nu ruimte.

Marinus wil wel rijden ook maar dat verandert dan niets aan de hitte, heel de balkan is extreem warm. Ik lees op internet van een correspondent die al 27 in Griekenland woont dit nog nooit meegemaakt te hebben, zo lang aanhoudende hitte.

We hebben hier op de camping ook behoorlijk wat wind vandaag , voor de bosbranden overal zal dat een groot probleem zijn. Wij gaan toch weer even zwemmen bij het strand, het water is er flink wat koeler dan ons zwembad en het is een leuke plek met mooi uitzicht.
Vanavond ook weer bij 7 Islands gegeten ook met mooi uitzicht. Op tijd heen gegaan er was weer veel gereserveerd. Men komt vooral van de boten die in de baai liggen. En veel Nederlanders die hier in hotels zitten.

Vanmorgen opgeruimd en wat gepoetst, over een uurtje vertrekken we, verrassing waar we vannacht overnachten. Boot, camping of het paradijsje bij Sagiada, ook niet verkeerd, vond het al jammer dat we dat dit jaar “gemist” hadden.
Groetjes Ina en Marinus

Kleine up date we hebben een plekje voor de boot van vanavond 23,59 Ancona had geen plek dus het is weer Bari.
Verhaal van het omwisselen komt nog pffffffffffffffff wat een toestand idioterie ten top.

Heel goede reis. Blij dat omboeken gelukt is. Groepjes Edso

Edso 2021-08-03 15:09:39

Heel veel bekends! Genoeg nu hoor ... hahaha😜 Vreselijk, die drukte in de stad, echt geen optie, het hoogseizoen. Maar stiekem toch een beetje jaloers. Ken dat phonogr/folkloremuseum, we zijn er eens op een (late) avond binnengelopen. Hij gaf inderdaad niet echt de ruimte (maar die namen we natuurlijk gewoon). Wilde je nog wijzen op het leuke museum in Orpheus waar ik 2 jaar geleden, ondanks verzengende hitte, terechtkwam (Lefkadian Culture). Heel leuke rondleiding (‘k was de enige bezoeker) voor een paar euro. Nou ja, je moet iets hebben om voor terug te gaan, toch? Ik zie dat ik “Goulielmos” goed had “omgezet.” Weet alleen niet waar die straat is ...? En ik zie Nafsika, bij haar gelijknamige boetiek in het Lighthouse-straatje. Ze staat onder het bord. Grappig, leuk gesprek 2 jaar geleden. Nou, jullie gaan dus al bijna inschepen. Goeie vaart, kaló taxídi!🚢👋🏼💙

Louiza🧿 2021-08-03 19:35:49

Nog even .... wat betreft dat straatbord. Is de omgekeerde wereld! Met veel moeite hebben ze het dan in Grieks gezet (“klinkt als” zeg maar) maar dan vertalen ze hun eigen tekst terug, ipv de originele!😂

Louiza🧿 2021-08-03 19:39:08

Dat museum lijkt mij wel leuk,maar die drukte nee dat is aan ons niet besteed! Ja het zijn wel heftige beelden van die bosbranden,bij Athene en in de buurt van het Tatoigeheel.Was vroeger het zomerpaleis van de koninklijke familie.Maar jullie verlaten het Griekse en wens jullie een goede reis en bijkomen van de “stress”Dat valt tenminste op te maken uit je laatste zin!

Marianne 2021-08-04 02:03:15

Beste Ina & Marinus, Wat fijn dat jullie een boot hebben kunnen reserveren om de waanzinnige plek waar jullie nu bivakkeren te kunnen ontvluchten. Vreselijk die drukte en daarnaast temperaturen van 30 graden of meer 's ochtends en 's avonds, nee dank je. Ik waardeer de huidige temperatuur 10:50 in de ochtend van 18 oC.in Nederland, en niet steeds de zee te moeten opzoeken om wat te verkoelen, des te meer. Ik hoop dat het 'verkassen' geen problemen gaat opleveren en jullie op een plek terecht komen met elektriciteit, is beter voor de koelkast vrees ik. Goede overtocht en groetjes van P&W P.S. Blijf alsjeblieft gezond!!