Ammoudia

Griekenland, Perdika

Eerst even naar Sivota gereden voor brood en pizza bij de bakker. Ooit hebben we hier ergens overnacht, nu heb je als camperaar in Sivota niets meer te zoeken. Waar je in Plataria nog de Grieken naar het strand ziet gaan, is Sivota vreselijk toeristisch geworden met alleen maar zeilboten en vreselijk grote terrassen.

We hebben stukje verder bij Agia Paraskevi, een mooie kleine baai met strandje, ooit ook gestaan op het parkeerterrein bij het strand. Allemaal verleden tijd, er is nu een resort tegen de helling gebouwd, men brengt je met soort golfkarrretje naar beneden en bij het strand faciliteit voor invalides om in het water te komen.

Dan maar even een klein stukje verder bij camping Sofas gekeken, we doen het maar voor 1 nachtje. Het is een kleine camping in een boomgaard met oude olijfbomen.Achter in de morgen valt er altijd qua plek wat te kiezen, in de loop van de dag komen er diverse binnen.

Dinsdagmorgen weer een klein stukje verder langs de mooie kust gereden, hier en daar zijn baaien met strandjes en vaak appartementen. We proberen een weggetje naar beneden, Arilla beach, niks voor ons om te staan. Volgende plek Karavostasi, hier is ruimte genoeg, qua schaduw is het beetje zoeken en later de camper verzetten maar het is redelijk rustig dus we blijven een nachtje.

Een heerlijk rustig nachtje gehad en zelfs onder het dekbed geslapen er stond een fris windje uit zee. Ik zie dat de temperatuur vanaf vandaag voor de komende dagen onder de 30˚ gaat zakken 😊.

De rit naar Parga door de bergen is een mooi stukje maar Parga rijden we voorbij, hier waren we ook al 2 keer eerder en misschien doen we het op de terug weg aan als het zeker wat minder druk zal zijn. Beiden kanten van de weg staan vol met geparkeerde auto’s. We gaan naar Ammoudia, een zeer bekende plek voor camperaars en zijn benieuwd hoe het daar zal zijn.We lazen op internet dat eind juli de plek afgesloten was?

Bij Ammoudia dachten we eerst onder de bomen bij het parkje koffie te drinken, zitten we vast in het zand. Dat hebben we nog nooit gehad, eerst zelf geprobeerd maar nee, er moest hulp komen.....en ja hoor er komt al een mannetje op een brommer aan, pet op met Strandwacht erop. Binnen 10 minuten was hij terug met een grote tractor pfffff. 😫 We zijn denk ik niet de eerste die dit overkomt.

De plek waar eerst veel campers stonden is afgesloten, we hadden gehoopt dat het een “tijdelijke” coronaregel zou zijn maar het ziet er definitief uit. Ammoudia is altijd al een onduidelijke plek geweest van gedogen, dan weer bekeuren, we hebben dit regelmatig op internet gelezen. Onbegrijpelijk maak er een parkeerzuil, stortput en waterkraan en iedereen betaalt hier toch zo €10 voor? Dat is toch €200 per dag kassa. Wij zijn gaan eten bij een taverne langs de kade, de man die ons bediende vond het ook onbegrijpelijk en een slecht politiek besluit.

Ammoudia slaan we voortaan over, jammer was een leuke plek, vorig jaar nog op de fiets naar Mesopotamo geweest naar de plek van het dodenorakel. Volgens de mythe begeleidde hier de veerman Charon de zielen naar het hiernamaals, het rijk van Hades.
We gaan nu een stukje verder landinwaarts naar Glyki waar de bron is van de Acheron rivier die bij Ammoudia in zee stroomt. We staan er lekker aan de rivier en zien de bootjes voorbij komen. Je kunt hier stuk verder langs de rivier gebracht worden en dan peddelend of met kano terug naar Glyki. Even bijkomen het is vandaag niet onze dag, het eten vonden we ook niet echt een aanrader, terwijl we daar vorig jaar zo lekker gegeten hebben.
Groetjes Ina en Marinus.

Heerlijk weer te lezen. We bereiden ons voor op een Griekse herfstvakantie. Geniet verder. Edso

Edso 2020-09-02 17:41:40

Jullie vervelen je niet zo te zien. Nog veel plezier.

FritsEllen 2020-09-02 17:48:35

Wat een nieuws in een bericht. Wij volgen ook Nico Bloot. Zij gaan ook naar Griekenland met de boot. Onze wens is nog steeds deze winter in Griekenland te overwinteren. We hebben nog wat medische dingen, maar dan hopen we toch ook te vertrekken. Voorlopig blijven we het camperen in en rond Ned oefenen.

Toesjoeranroet 2020-09-02 18:20:48

Wat fijn dat jullie het weer zo mee hebben in het Griekse. Bij temperaturen van 30oC. en meer lijkt mij het koele water waar Marinus op de foto in staat wel heel aanlokkelijk. Lekker dat de temperatuur weer even beneden de 30oC gaan zakken. Voor mij is het echt te warm, dus geen Griekenland voor ons. Rustig aan en heb het goed. Hier was het vandaag ( 3/9) weer een natte boel, dus dat hoeven jullie niet allemaal mee te maken. Groet van P & W.