Valbone

Albanië, Margegaj

We hebben voor camping Legjenda gekozen omdat we toch even met de fiets naar de stad willen. We hebben uitzicht op de Rozafa burcht waar we al geweest zijn in 2012 dus gaan we nu op de fiets naar de zgn Loden moskee uit 1768 een kleine kopie naar de Aya Sofia in Istanbul. Vroeger waren de ronde koepels bekleed met lood. We weten dat hij zwaar vervallen is maar het is vlak bij dus rijden we er toch even naar toe.

Daarna fietsen we naar het centrum van Shkoder, hier in het centrum is het vrij modern en opgeknapt. We moeten bij 3 banken langs voordat er een onze betaalpas accepteert en we kunnen pinnen.
Je ziet hier luxe maar ook de armoede, de eerste Hummer hebben we al gezien maar ook diverse mensen met bakfiets karretjes die in de prullenbakken naar lege plasticflessen zoeken.En echt niet 1 maar diversen!

We willen naar Koman en dan met de veerboot naar Fierze over de Koman rivier. We hebben de weerberichten gekeken en gedubd doen we het of niet. Eigenlijk is morgen dan nog de beste optie, dus toch hier op de camping de boot laten reserveren die om 9 uur vertrekt dus wij moeten hier zeker om 7 uur weg.

Een goede beslissing het is mooi weer als we weg rijden de laatste 24 km naar Koman zijn niet slecht maar bar slecht. Er rijden ons diverse busjes voorbij en zelfs een touringcar. Maar wat is de route mooi, helaas zit ik aan de verkeerde kant om foto's van het water te nemen waar de bergen in weerschijnen. Jammer even stoppen is er niet bij want we moeten de boot halen.

Als we bij de boot zijn is het een chaotische toestand zoals bij alle ferry's. Bewoners die ook hier en daar aan het meer wonen laden spullen in en ook vee dat van een vrachtwagentje in een boot wordt gebracht. We worden als laatste op de boot gemaneuvreerd, er zit 4 a 5 cm tussen ons en het busje. De boot is afgeladen vol, iedereen heeft denk ik het weer aangekeken en dit als een gunstige dag gezien, zeker de motorrijders. Soms zie je huizen staan en een klein open plekje waar dan een groepje huizen staat. Maar alles moet met de boot hier naar toe wegen zijn hier niet.

Na 2 en half uur komen we in Fierze aan. De weg naar Bajram Cury is gelukkig goed. We doen hier even wat boodschappen en gaan dan het Valbona dal in. Dit zou een van de mooiste of het mooiste dal van Albanië zijn en inderdaad heel erg mooi. Het is 28 km naar Valbona over gelukkig een goede weg. Eerst ga je door een kloof waar de rivier Valbone door stroomt, het is een hele mooie route.

Je rijdt naar het eind van de wereld lijkt het wel, in Valbone houdt de weg op en zit je op een paar kilometer van de grens van Montenegro. Dit zijn de Albanese Alpen,de bergtoppen zijn allemaal dik boven de 2000 m , de Jezerces ten westen van Valbone is het hoogst en is 2694 m en natuurlijk ligt overal sneeuw.Valbone zelf ligt op ruim 900 m hoog. Je ziet hier diverse guesthouses, restaurants die ook camping aanbieden. Wij kiezen voor Tradita, ik had op internet gezien dat ze een mooie ruime weide achter het restaurant hebben.

Wat is het hier prachtig, we treffen het met het weer even lijkt het te betrekken maar dat is maar voor even. We gaan een stukje wandelen en zien dat er veel nieuw gebouwd wordt zelfs een groot hotel maar ook de oude huisjes staan er nog waar soms ook camping mogelijkheid is.Zelfs nog een paar oude bunkertjes uit de Hoxha tijd en natuurlijk overal loslopende koeien.

Vanmorgen ziet het weer er weer goed uit maar morgen komt er weer regen aan dus we vertrekken toch maar. De kloof is een goede weg maar niet een route te rijden met regen/wind ivm de vallende stenen. De koelkast vertoont door de zeer slechte weg naar Koman ook al kuren , de afsluiting van de deur bij de elektra stand geeft steeds een storing aan. Ja het is weer never a dull moment.

Voorlopig zullen we denk ik geen internet/wifi hebben, we gaan nu richting kust en dan naar Tirana,
Groetjes Ina en Marinus.

Prachtig Ina. Wauw wat is het daar mooi en inderdaad dat uitzicht adembenemend. Omg op de veerpont 🙄 Ik zie lange broeken en een jasje. Hoe koud is het daar 's nachts? Wij nemen het kacheltje ook maar mee. Hebben een stoffe dak 🤔 maar goed paar nachtjes camping en een huisje. Wisselen het mooi af. Hoop dat jij je ook beter voelt. Groetjes.

Karin 2019-05-03 09:24:04

Het is toch weer een heel avontuur Ina & Marinus. Ondanks het feit dat je aan de verkeerde kant van de auto zat, heb je toch nog een knappe foto weten te nemen. In ieder geval fijn dat jullie weer zonder 'kleerscheuren' van de Ferry af zijn gekomen. Ik hoop dat de koelkast 'plotseling' weer storingsvrij zijn weg zal doen. Het blijft toch modderen met dat ding en je kunt hem slecht missen. Heb het goed onderweg naar Tirana !! Groet, Peter&Wilna

Peter 2019-05-03 11:24:58

Correctie:) Ik hoop dat de koelkast 'plotseling' weer storingsvrij zijn werk zal doen (natuurlijk).

Peter 2019-05-03 11:27:35

Jeee, die ferry! Spannend. En krap. Maar gelukt! Leuk verslag. “Spreek” je later, doedoeg xx

Louise 2019-05-03 21:25:41

Zo prachtig, wat een avontuur! We volgen verder op de voet en genieten van jullie prachtige foto's! Verder genieten is de boodschap!