Valkenburg

Nederland, Valkenburg

1ste Kerstdag, eindelijk een zonnetje, we gaan op de fiets naar Valkenburg. Het is maar 3 km maar onderweg kom je langs 2 bezienswaardigheden nl de kastelen Genhoes en Schaloen beiden in Oud-Valkenburg. Bij Genhoes mag je niet verder dan de poort maar bij Schaloen is het toeristisch, hier kun je wandelen en rond het kasteel zijn de zgn oude economiegebouwen, nu hotel en restaurant etc. Nu is er buiten iets te eten en drinken te koop.

In Valkenburg parkeren we de fietsen en maken een wandeling door het oude historische centrum. Het heeft natuurlijk een paar oude stadspoorten en oude gebouwen, waar bordjes met de geschiedenis op staan. Zoals bij de Fransche molen, hier bouwde destijds een geëmigreerde Fransman de eerste graanmolen. De molen lag op een kruispunt van weg en waterweg die destijds van economisch belang was. Op diverse huizen zien we grote oude reclameborden.

Het is gelukkig rustig in de stad, hier en daar kun je iets te eten of drinken kopen. Op het Theo Dorrenplein, bij het mooie VVV gebouw, kopen we een koffie en een broodje goulashkroket en kunnen dat nog op een bankje in de zon opeten. Prettig toch even ergens te kunnen zitten om wat uit te rusten. Het VVV gebouw was in 1661 het Spaanse Leenhof toen het land rond Valkenburg verdeeld werd tussen de Spaanse kroon en de Republiek der Nederlanden. De Geul was hoogstwaarschijnlijk de grens.

De kasteelruïne op de Heunsberg is natuurlijk gesloten net zoals alle andere bezienswaardigheden.

2e Kerstdag een fietsrondje gemaakt ten zuiden van de Geul via Wijlre, het (Brand)bierdorp, Gulpen, Scheulder en Sibbe weer naar Valkenburg. Bij Wijlre even fout gereden maar de route via kasteel Wijlre weer gevonden. Goed aangekleed want het is wel zonnig maar behoorlijk koud. Ik ben blij dat ik een warme maillot onder mijn spijkerbroek heb aangetrokken. Het is hier een leuk fiets en wandelgebied met veel kastelen.

In Valkenburg een frietje gegeten bij Brasserie Michiel, het is iets drukker nu dan gisteren. We gaan de stad niet meer in en gaan weer terug naar de camping, ‘s middags weer Glühwein tijd 😉🍷. Je ziet dat het weer gaat veranderen, morgen komt er weer regen met harde wind.

We hoorden van de campingbaas dat ze een aantal weken dicht waren ivm werkzaamheden, er komen diverse plekken met eigen sanitair. Voor komend seizoen zijn er al veel gereserveerd. De camping ging 19e weer open en alles zou klaar moeten zijn maar door het slechte weer en corona bij de aannemer lukte dit dus niet.
Groetjes Ina en Marinus

Even chauvenistisch....... "Wie sjoen os Limburg is...." Ondanks de kou wel mee eens, toch? Groetjes en prettige voortzetting!

Fred & Els 2020-12-26 16:46:10

Wat fijn dat jullie konden fietsen en door het stadje wandelen. Weer prachtige foto's Ina. Wat staan de bomen soms dicht op de huizen. je zou verwachten dat het fundatieproblemen geeft. Maar alles staat er gewoon nog. Hoop voor jullie dat de storm vannacht en de regen geen problemen geeft. Heb het goed samen. Groet van P&W.

Peter 2020-12-26 22:27:20

Op tijd gefietst. Vandaag 27 december waai en spoel je van je fiets!

Mike 2020-12-27 11:55:45

Leuk weer even wat herkenbare plaatjes te zisn van Valkenburg. Privé sanitair is wel wat duurder, maar wel erg fijn. Fijne dagen nog. Groetjes, Karin

Karin 2020-12-27 16:16:51

Leuk allemaal. Wij zitten nu in Valkenburg en genieten ook van het Limburgse. Gr. Edso