Lefkas 3

Griekenland, Kariotes

Natuurlijk kijken wij op internet hoe een en ander hier gaat. Op de Griekse site https://covid19.gov.gr/covid19-live-analytics/ is wel een en ander op het Engelse gedeelte te begrijpen van de cijfers en vooral het plaatje!
Voor 9-9 zijn er in Attika(Athene en omgeving) 4565 besmettingen geteld en in Centraal Macedonië(Thessaloniki en omgeving) 2333. Voor de Ionische eilanden, 4 grote en 3 kleine 239 in totaal. Epirus best een groot gebied slechts 119.

Als ik dan lees dat de Belgen voor 7 Nederlandse provincies code oranje hebben denk ik: weg blijven uit Nederland. We voelen ons hier veiliger dan in onze drukke randstad. Belachelijk dat alle Ionische eilanden code oranje gekregen hebben, hotspots zijn misschien de eilanden met veel jeugd zoals Corfou en Zakinthos.
Ik lees op Nu.nl de berichten van de besmettingen op de Griekse eilanden (dd 8-9), Kefalonia staat onderaan met 9 personen, Lefkas komt in het rijtje niet eens voor.

Toch zien wij nu af van met de boot naar Kefalonia te gaan, zolang we hier zitten hebben we het in eigen hand. We zijn binnen een half uur op het vaste land. En belangrijk punt is dat de dagelijkse veerdienst van Nidri naar Fiskardo op Kefalonia maar tot en met 14-9 dagelijks vaart daarna alleen in het weekend. Afwachten op betere tijden/veranderingen heeft dus geen zin. Want dan moeten we weer via Kilini op Peloponnesos terug terwijl we net onze terugvaart veranderd hebben in Igoumenitsa.

Jammer het is niet anders we vinden het hier heerlijk, helaas geen zeezicht(wel zwembadzicht!) maar heel veel ruimte en wat meer verkeerslawaai, nou ja je kunt niet alles hebben😉.

Donderdag middag rijden er 2 scooters de camping op: visite, Ella en Cock met hun vrienden, die ook bij hun op de camping staan. Even gezellig weer verder kletsen aan de rand van het zwembad in “onze tuin”.

Vrijdagmorgen maar even wat actie, we rijden met de fiets het weggetje uit waar we zondag aan het water stonden. Dit is een soort binnenmeertje, je kunt het net niet rond rijden. Er liggen hier en daar wat kleine vissersbootjes. Dan een rondje door de stad met even een cappuccino op een terrasje, gauw weer terug voor de ergste hitte.

Zwemmen, wat lezen, siësta houden, en ons een beetje oriënteren wat de route nu gaat worden. We kennen diverse leuke plekjes op het vaste land dus het wordt een beetje een herhaling van plekjes tijdens diverse andere reizen. Handig zo’n eigen site als naslagwerk 😉.

Vanmorgen op tijd weg met de fiets, we gaan een rondje maken rond de lagune , van oorsprong een zoutmeer met een 7km lang strand Gyra. Dit strand gebied wordt door de Grieken gebruikt, zowel het begin bij de de brug en aan het eind in de baai. Het is hier rustig en geen massatoerisme ondanks dat het bij Lefkas stad ligt. Even ergens een cappuccino gedronken en we maken het rondje af zodat we weer bij het fort bij het kanaal uitkomen.
Vorig jaar in juni stond hier veel in bloei oa de klaprozen, nu is alles verdord op de vetplanten na en hier en daar zien we nog wat zee narcissen.

Dan meteen boodschappen doen bij de Lidl waar we langs komen, die op nog geen 2 km van de camping zit. Als we terug komen zit onze huiskat al op ons te wachten. Er lopen hier diverse katten rond maar deze hebben we maar “geadopteerd”. Hij(of zij?) houdt erg van gezelschap en is constant bij ons.

Afkoelen in het zwembad en tijd voor siësta. ‘S Middags moet je echt even je rust nemen met deze temperatuur.
Groetjes Ina en Marinus.

Je zou bijna overspannen kunnen worden van je eigen ontspanning 😂. Lekker om zo samen te kunnen genieten. Het hoeft allemaal niet ingewikkeld te zijn, gewoon lekker ‘simpel’ te kunnen genieten is geen opgave maar een gave! Hou de Corona info in de gaten en blijf gezond. Wij trekken volgende week pas verder, nu te warm om je site als naslagwerk te bekijken voor goede tips 😳. Vanaf hier naar omgeving Napels te ver om in 1 keer te rijden. Vanavond maar eens ff oriënteren. Een kleine siësta heeft prioriteit. Ciao, Peter

Peter 2020-09-12 16:03:03

Heerlijk Ina, ik zou me daar ook prima vermaken! Jullie zitten nog heerlijk in het zomerse gevoel, hier veranderd het echt. Aankomende week wordt het dan wel warm, maar toch is het anders. Genieten jullie maar van alles, ook van de poes, wat schattig!

Simone 2020-09-12 16:58:26

Ja die camping waar jullie zitten is bepaald geen straf. Vorig jaar nog hebben we er met plezier een paar dagen gestaan. Handige site trouwens die over de Covid in Griekenland. Ook wij zullen die in de gaten blijven houden. Veel plezier nog daar.

Nico 2020-09-12 17:10:39

Blijf maar lekker daar. Zo raar, die oranje gebieden overal. We genieten van jullie verhalen. Griekenland overwintering zit er voorlopig niet in voor ons. Maar...... je weet maar nooit.

Piet en Elly 2020-09-12 17:43:07

Ik kan maar 2 dingen zeggen, ben voorzichtig en geniet... wij denken hier in Italië ook minder risico te lopen dan thuis, het voordeel van de camper en zelf afstand houden en mondkapje bij de hand. Enjoy...

John en Marian 2020-09-12 19:02:33

Lekker blijven waar jullie zijn. In Nederland moet je nu echt niet zijn. Wij gaan voorlopig ook nog niet terug. Wij hebben de reis app van de RIVM. Ideaal. We krijgen een mailtje als er iets veranderd met codes. Geniet van de zon, zee en strand en van elkaar.

FritsEllen 2020-09-12 19:17:44

Echt gezellig gezeten bij jullie, met een drankje en een nootje bij het zwembad.

Cock en Ella 2020-09-12 21:06:22

Het lijkt wel vakantie !😄😎 💦 Gek, plaatste dit net ook en het verschijnt ergens anders?

Louiza 🧿 2020-09-13 00:04:45

Heerlijk. Gewoon leven in het nu! Heerlijk relaxed.

Mike 2020-09-14 22:40:43

Hi Marinus & Ina, Leuk verhaal en deze keer vooral de foto's. Prachtig om te zien, de Zee narcissen. Wij hebben een exemplaar helaas nooit in de bloei kunnen krijgen. Geniet van wat er te genieten valt. Groetjes P&W.