Weer verder naar het zuiden.

Frankrijk, La Voulte s Rhone

8-3 Vanaf Beaune rijden we weer heel landelijk, dwars over het platteland richting Bourg-en-Bresse. Niet echt de gebruikelijke route maar erg rustig. Zuidelijker gaan we pas weer op een doorgaande route naar Lyon.
De rust is voorbij, het wordt heel erg druk maar we rijden zonder oponthoud ten oosten langs Lyon.

Dan volgt een stuk door industriegebied, ook nog druk en niet mooi, pas als we bij de Rhone komen en die oversteken bij Tournon wordt het weer een rustiger stuk. Even voorbij Valence ligt La Voulte s/ Rhône.

Om 3 uur zijn bij de CP van La Voulte s/Rhône, een CP van de Pass de Etapes.
Marinus had zich op het internet via de app al aangemeld maar toen ging dit in het systeem niet goed. Een hoop gedoe, bellen maar en de mevrouw heeft ons weer uit het systeem gehaald en toen konden we betalen en kregen we de kaart. Nou weet het allemaal maar, via de app kun je nu zien waar er meer CP’s met dit systeem zijn. Weer wat geleerd.

Over de smalle brug lopen we het stadje in en maken een wandeling omhoog naar het kasteel. Ik had op internet al gelezen dat het tijdelijk gesloten is maar de wandeling omhoog via trappetjes en steegjes is leuk.
Het is een wirwar van smalle straatjes maar ineens komen we weer bij de bloeiende forsythia uit en zijn we bijna weer beneden.
Terug naar de camper en een plekje voor morgen uitzoeken
Dat plekje hadden we redelijk snel gevonden: Sommières een plaatsje tussen Nîmes en Montpellier in, een tip van Frits en Ellen.

Het is een route van 150 km, het begin langs de Rhone is niet echt mooi, later als we weer het binnenland in gaan wordt het weer landelijker en mooier. Veel druiventeelt en overal de struikjes van de lavendel. Het zal een prachtig gezicht zijn in de zomer als het in bloei staat.

Voor de middag komen we op de zeer eenvoudige CP Sommières aan, weinig faciliteiten, maar we hebben wel stroom. We vinden dat we hier rustiger staan dan op de grote P vlak bij de oude brug. Rond 3 uur (na de siësta ) lopen we naar de stad en maken een wandeling door de sfeervolle oude straatjes in de binnenstad. Een stadje met een lang en rijk verleden.

Tijdens het Romeinse rijk is er in de 1ste eeuw n.Ch. een brug aangelegd over de rivier en toen ontstond hier het plaatsje Sommières.
Later is het kasteel gebouwd wat bescherming bood aan de hele omgeving. Het plaatsje groeide toen snel en werd in 1248 geannexeerd door het Franse Koninkrijk en groeide later uit tot een protestants bolwerk.In 1573 werd het weer door de Katholieken belegerd. In 1622 werd Sommières weer belegerd, waardoor de stad toen weer in handen viel van de Franse kroon, zo kwam aan een roerige periode een einde. Het stadje is nu al eeuwen een plaats van handel en commercie.(met dank aan Ellen voor het voorwerk)

We vertrokken vanmorgen met zon , toen we hier aankwamen was het zwaar bewolkt maar gelukkig droog en de temperatuur loopt op.
Er komt slechter weer aan met wat regen, morgen weer een stukje verder.
Groetjes Ina en Marinus

Altijd jammer als je je zo inspant om bij een kasteel te komen dat dan dicht blijkt te zijn. Gratis fitness!

Mike 2022-03-09 17:42:21

Leuke plaats Sommieres hé. Vonden wij ook. Nu hadden wij gisteren nog zon en dan ziet alles er zo vriendelijk uit. Op de CP, La Voulte s/Rhône zijn we ook geweest. Ik vind de CP van de Passe Éappe trouwens fijne plaatsen. Voor jullie morgen weer een goede reis naar het zuiden. Wij blijven in Frankrijk want eind maart moeten wij weer huiswaarts. Volgende winter hopelijk weer echt overwinteren.

fritsellen 2022-03-09 19:33:14

Leuk weer deze trip. Staat bij ons nog op het programma. Volgende maand voor ons weer Griekenland. Tsja als je caravan daar vast staat.... Veel plezier. Groetjes Edso

Edso 2022-03-09 20:35:02

Wat een totaal ander wereldbeeld, als je je begeeft in dit deel van Frankrijk. En de ene CP is zeker de andere niet !! Wat een mooie foto Ina ....en soms over een riviertje, en dat kolossale kasteel van Sommières. Als ik zoiets zie, dan denk ik hoe kon je daar in leven?? Ik wens jullie nog een mooi vervolg van de reis toe. Groet van P en W