Giardini-Naxos

Italië, Giardini-Naxos

18-5 We gaan vandaag langs de rivier de Agro het dal in naar de Basilica Santi Pietro e Paolo uit 1116. Op google Maps en Maps.me gekeken wat de beste route is van ongeveer 6 km. We fietsen ook stuk langs de rivier over het wandelpad. Het is de belangrijkste Normandische kerk in oost Sicilie en is in 1171 na een aardbeving gerestaureerd met Byzantijnse en Moorse invloeden.

De kerk is gebouwd met verschillende materialen: rode baksteen, zwart lava, licht kalksteen en grijs graniet, hij behoort bij het dorpje Casalvecchio Siculo hier boven op de berg. Dit is voor ons met de fiets helaas niet haalbaar ivm zeer steile wegen net als het nabij gelegen Savoca, dat bekend is omdat de film de Godfather hier is opgenomen. We zagen op google Maps dat er nauwelijks parkeergelegenheid is en met de camper dus eigenlijk niet te doen. Vandaar dus het tochtje langs de rivier wat prima te doen is , terug alles over asfalt gefietst , je kunt er zelfs met de auto komen.

‘S Middags gaan we in Alessio eten, gisteren hadden we een eetgelegenheid gezien, waar de plaatselijke bevolking komt voor hun pranzo(warme middagmaaltijd) , om 5 uur gaat het dicht. Een beetje a la Grieks, de dingen liggen klaar in bakken, 2 pasta gerechten, vleessoorten en gegrilde/gefrituurde groentes. We gaan alle 2 voor de pistache lasagne, lekker en zeer apart.
In de supermarkt hebben we ook de involtini ontdekt, vers gevulde rolletjes van vlees of vis. Erg lekker wij hadden ze van courgettes gevuld met zwaardvis en kaas. Zo heb ik het begrepen bij navraag, want dat kon ik niet echt opmaken uit het etiket, 10 minuten in de oven werd me verteld en klaar.

19-5 We vertrekken toch en gaan 14 km zuidelijker naar Giardini-Naxos, daar vandaan hebben we een betere en kortere busverbinding met Taormina, en misschien nog een wandel of fietsmogelijkheid.
We rijden weer de kustweg langs om de situatie bij de kabelbaan naar boven te zien als we er langs rijden, foute keus. Bij Isola Bella was men de weg aan het asfalteren, chaos en enorme file. Maar wel gezien dat daar naartoe fietsen geen optie is, eventueel naar de baai bij Giardini.

We staan op de CP Laguna , in rijen geparkeerd maar wel met tafel, stoelen, parasol en kraan/douche bij de plek. Naast ons zien we de CP Eden, die staan op gras en meer ruimte, was misschien een betere keus geweest. Maar je weet niet alles van te voren en er komt komend weekend weer “wat” regen aan dan staan we hier beter.

‘s Middags gaan we met de bus naar Taormina, de drukste toeristische plaats van Sicilië. Dus ook nu, er zijn veel Engelsen en veel oost Europeanen. Het theater is natuurlijk de belangrijkste bezienswaardigheid, maar dat hebben we in 2013 gezien, hele mooie ligging, maar niet iets voor de 2e keer.

De oude stad zijn eigenlijk 2 lange straten met een paar pleinen ertussen, rechts en links steegjes/trappetjes waarvan iedere meter benut wordt. Voor de dames, wil je iets bijzonders kopen dan kun je hier terecht. Veel luxe winkels, waar geen prijzen in de etalages staan maar ook wel weer wat “gewonere” winkels. We zien steeds extravagant geklede dames op zeer bijzondere schoenen voorbij komen, blijkt later dat er een trouwerij is.

Pakken een rustig terrasje om wat te drinken, gaan ergens op een bankje zitten en eten onze eerste Arancini, gebakken rijstballetjes gevuld met diverse dingen, specialiteit van Sicilië. Als we achter in de middag weer terug gaan zitten de terrassen vol, het is mega druk.

20-5 Het was al voorspeld, vannacht begon het al wat te regen en voor vandaag de hele dag regen. En weer saharazand, niet te geloven, de tafel en stoelen zagen er niet uit. Gisteren met de redelijk zonnige dag(klein buitje om 2 uur) vroegen we ons af was hiernaast niet beter geweest op gras? We zijn nu blij dat we toch voor Laguna gekozen hebben, op grind en bestraat.

We blijven hier natuurlijk vandaag, om 10 uur reed de bakker de CP op, dus we hoeven ook de weg niet uit voor brood. Tegenover de CP is de archeologische plek Schiso, jammer gaat er denk ik niet van komen om een kijkje te nemen en naar Giardini te wandelen. Naxos was de eerste plaats waar de Grieken hun kolonie stichtte in 734 vCh. Van hieruit werd Catania en de oostkust gekoloniseerd.

Het wordt een leesdag en ons oriënteren op volgende plekje, morgen middag wordt het weer droog/zonnig,
Groetjes Ina en Marinus

✅ Leuk tussen de paarden op de fiets 😃 Mooie plaatjes, leuk dorp, zelfs met regen. Zo elegant, die sjieke bruilofsgasten. Wat een bende weer van dat woestijnzand.. Er is zelfs een parasol! Of paraplu😉 Benieuwd of de opgraving nog is gelukt nu het weer droog is. Liefs 🩵

Louise 2023-05-20 14:57:14

Ook extravagant (naar NL maatstaven) op een bruiloft hoort bij de Italiaanse cultuur 👍. Leuk om te zien toch? In heel zuidelijk Europa is het weer redelijk van slag, je leest het in de verslagen van veel camperaars. Vrienden van ons in Zweden, 24° 😳 daar schijnt de zon wél. Het moet een kwestie van tijd zijn om de gewenste temperaturen te krijgen. Wij morgen van Sagiada naar Olga’s Tavern 😏. Fijne tijd met elkaar.

Peter 2023-05-20 15:39:47

Hoi Ina & Marinus, Dank jullie wel voor verhaal en illustrerende foto's !! Wat een prachtige kerk heb je gefotografeerd Ina, en dan dat wonderschone metselwerk gerestaureerd rond 1200 na een aardbeving. Ik heb respect voor de bouwmeesters van die tijd. Ook de binnenzijde is in veel opzichten bijzonder te noemen. Jammer dat jullie het dorpje waartoe deze kerk behoord niet hebben kunnen bekijken vanwege de ligging boven op de berg per fiets. Een leuk culinair avontuur Ina, de zg. involtini' s en dan nog wel met zwaardvis en kaas. Jullie lijken je nog steeds te vermaken op dat eiland ondanks het saharazand en de vele toeristen. Altijd leuk om een trouwerij in het buitenland te zien inclusief de soms bijzondere kledij waarin de gasten gekleed gaan. Ook hier weer weet met het aanzien van het dorpje 'op te leuken' met prachtige potten met planten op de trappen. Wij wensen jullie vooralsnog veel reisplezier toe. De Grieken wisten wel waar zij hun eerste kolonie moesten stichten, daar was vast over nagedacht. Groet van P&W.