kasteel Croy

Nederland, croy

23-12 Met nog 3 andere campers hebben we hier overnacht. We stonden goed met de wind pal op de achterkant en ondanks de hevige buien hebben we prima geslapen. De buien waren kort maar soms leek het wel of we met stenen bekogeld werden. Maar we zijn wel wat gewend, het wintercamperen doen we al jaren en hebben ooit tijdens een winter reis 1 dag over gestaan (vanwege hevige wind) in Ingolstad op weg naar Oostenrijk/Italië.

Het is ‘s morgens droog, op een enkel spatje na, dus lopen we naar het kasteel. Bij en voor het kasteel staan wat borden met info over de omgeving en het kasteel, dat helaas niet toegankelijk/te bezichtigen is.

Kasteel Croy, in bezit van diverse adellijke families, is al een paar eeuwen oud en heeft in de loop der eeuwen diverse aanpassingen gehad. De laatste bezitster freule Constance van der Brugghen van Croy laat in haar testament bepalen dat na haar dood het kasteel een tehuis voor arme oude mannen en vrouwen (een bejaardenhuis dus)uit Stiphout en Aarle-Rixtel moet worden.

Tot 1969 is het als zodanig in gebruik. Nu wordt het bedrijfsmatig verhuurd, worden er voorstellingen gegeven en is het een trouwlocatie en is het nog steeds in bezit van de Stichting Geloof Hoop en Liefde. Voor meer info over het kasteel en de geschiedenis zie website www.kasteelcroy.nl

We lopen er wat rond maar gaan niet het rondje lopen omdat dat ook over een onverhard pad gaat en ivm de nattigheid lopen we weer de zelfde weg terug. We lopen wel een stukje over een pad om de Merino schapen te kunnen fotograferen. Een van oorsprong Spaans schapen ras dat beroemd is om zijn hoogwaardige wolkwaliteit. Toch de nodige stappen gemaakt vandaag nl een wandeling van 4,8 km, net zo’n beetje mijn actieradius!

Groetjes Ina en Marinus

Hoi Marinus & Ina. Ondanks de stevige buien en wind zijn jullie toch aangeland bij Kasteel Croy, tegenwoordig ook al een trouwlocatie. Ook wij zijn lang geleden getrouwd op een kasteel, dat was destijds alleen maar mogelijk in Helmond en in Dussen. Wij waren de eersten 'van buiten het dorp' die trouwden op Kasteel Dussen, in het land van Heusden en Altena, toen ook het gemeentehuis van Dussen.Het was voor ons als liefhebbers van Nederlandse kastelen en hun geschiedenis mooi om te mogen beleven. Wat jammer dat Kasteel Croy niet te bezichtigen is. Jullie mazzel is wel dat je dit kasteel nog net hebt kunnen zien en fotograferen zonder steigers. Ik heb onlangs gelezen ( wat heet toeval) dat het vanaf 1 januari in de steigers gaat om ingrijpende bouwkundige herzieningen te ondergaan. Heb het goed samen tijdens het vervolg van jullie rit. Groet van P&W.

Peter Kee 2023-12-23 12:05:13

Fijn dat er toch wat te ondernemen valt😊

Louise 2023-12-23 13:41:55

Hallo Ihr Landcruisers, viel Spass bei der Weihnachtstour und hoffentlich bald besseres Wetter. Wieder ganz tolle Bilder. Kommt wieder gut und gesund nach Hause. Wir bedanken uns für die Weihnachtskarte und wünschen euch ein frohes und besinnliches Weihnachtsfest sowie alles Gute und beste Gesundheit für das neue Jahr. Wenn ihr wieder zurück seid, rufe ich mal an. Herzliche Grüße Johanna und Wolfgang

Johanna & Wolfgang 2023-12-23 16:45:11

Mooi kasteel. Misschien moeten we eens een kastelen tocht maken.