Lefkas

Griekenland, Kariotes

Voordat we Lefkas oprijden eerst even bij de Venetiaanse burcht Santa Mavra voor onze gebruikelijke koffiestop. Het is kwart voor 11 en ieder heel uur gaat de brug opzij voor de boten. De 2 kleppen gaan omhoog en de ponton brug draait een kwartslag.

Eerst bij de Lidl wat boodschappen doen en dan rijden we naar Kariotes beach. Op het schiereiland mag je niet staan maar wij hebben(illegaal) aan het begin 1 nacht gestaan omdat het zo’n mooi rustig plekje is. Voorbij er staan 2 hoogte balken dus je kan niet meer bij het strand komen. Ook achter Santa Mavra stond nu een hek, ook niet meer toegangkelijk. Wel nog ernaast waar wij koffie gedronken hebben.

Dan meteen naar Camping Kariotes beach, niks geen beach hier maar wel een mooi zwembad. We kunnen kiezen ruimte zat, later in de middag komen er 2 campers bij, maar 2 kijken even en gaan toch weer weg. De camping is duidelijk niet populair,,(ivm aan drukke weg?) maar hij ligt op korte fietsafstand van Lefkas stad. Lefkas stad vinden we de leukste plaats van het eiland en het is nog op fietsafstand van het zeer drukke zeer toeristische Nidri.

8-9 Vanmnorgen met een op de fiets naar de stad, ik wil een kapperafspraak maken. Het moet maar net lukken binnen 1 of 2 dagen en ik weet hier een kapper waar ik vaker geweest ben.
Ik kan om 12.30 terecht dat valt mee maar wat minder meevalt is dat als ik vlak bij de kapper sta een lekke band heb. Ergens gevraagd waar zit een fietsenwinkel, gelukkig niet zo ver en we mogen over 1 of 2 uur terug komen, pfffffff.

Nou wij vermaken ons wel, een prettige (winkel)stad, leuke terrasjes. De nodige toeristen natuurlijk maar je hoort toch ook veel Grieks om je heen praten. De Holy Temple(the entrance of the Theotokos)is open we lopen even naar binnen. De kerkjes zijn niet altijd open en hier in de stad zijn er een paar pareltjes bij. We hebben ze bijna allemaal gezien maar de Panagia ton Xenon was steeds gesloten, nu is er een dienst dan zal hij later nog wel open zijn en inderdaad.

Het valt ons op dat bij beide kerkjes boven de iconostase een verhoging in het plafond van de kerk zit. De Holy Temple is ter ere van de 3jarige Maria in de Temple. De maagd Maria woonde negen jaar in de tempel totdat ze, toen ze de huwelijksleeftijd bereikte, door de priesters en oudsten uit de tempel werd gehaald en aan Jozef werd toevertrouwd als de bewaker van haar maagdelijkheid.

Koffie pauze op het centrale plein, gezellig plekje, aan leuke terrasjes geen gebrek hier. Als je hier in de zijstraatjes van de hoofdstraat kijkt zie je meteen hier wonen allemaal Grieken. We halen de fiets op en dan door naar de kapper. Daar gaat het ook vlot, met een paar woorden Engels, altijd maar weer hetzelfde verhaal, klein beetje en hetzelfde model.Het blijft altijd spannend, laten we zeggen het valt niet af. Het was weer een ochtend van never a dull moment!

‚S Avonds gaan we eten bij 7 Islands in Lygia, plaatsje voorbij Kariotes. Je zit er leuk aan het water en ze hebben een goede keuken.

9-9 Eerst een was gedraaid en als die hangt maken we een rondje om het binnenmeer met de fiets. Een brede rustige weg aan het eind kom je bij het Venetiaanse fort uit. Daarna rijd je via een fietspad over de dam weer terug naar de stad. Nog een klein rondje door de stad, een ijsje eten op het plein en dat is het wat betreft ons bezoek aan Lefkas. Morgen gaan we door het binnenland verder naar het zuiden.
Groetjes Ina en Marinus

PS wie meer over Lefkas wil weten kan onder het blauwe kopje bij Mijn reizen, de verslagen met veel foto‘s terug vinden van Lefkas in 2019,2020 en 2021.

Hallo Ina & Marinus, De pontonbrug is best bijzonder met 2 kleppen. Wij kennen eigenlijk alleen de pontonbrug in Willemstad,( onze oude kolonie, waar wij ons voor moeten schamen tegenwoordig, die wel een kwart slag draait, maar verder meer weg heeft van een draaiende rijnaak. Never a dull moment !! Je fiets heeft zijn eerste lekke band al weer te pakken. Hopen dat hij goed werd gerepareerd !! Je bent weer geknipt en klaar voor een nieuwe tijdspanne !! Lefkas stad ziet er vriendelijk uit met gezellige terrasjes en vaak blauw geschilderde tafeltjes en stoelen. Het eten zag er goed uit, mooi van kleur, want we willen ook eten met onze ogen. Het nut van fietsen bij je hebben 'in de garage', heeft z'n nut wel weer bewezen. Ik begrijp dat jullie na een overnachting weer verder gaan met jullie rondtoer door het binnenland in zuidelijke richting. Goeie reis, wij zien wel waar jullie bij de volgende stop gaan neerstrijken. Groet van P&W :-)

Peter Kee 2022-09-09 22:11:15

Toch heerlijk dat Griekse gebeuren en aan de rand van het water lekker eten.

Mike 2022-09-10 10:08:41

Kort maar krachtig maar heeeerlijk om weer even mee te lopen door Lefkada💙 Kappertje, wasje, fietsenmaker 👍🏼