Chlemoutsi Castel

Griekenland, Kastro

We rijden naar Kastro hier vlakbij, ± 10 km, normaal een leuk fiets ritje maar met deze hitte gaan we dit niet doen. Hier ligt op een heuvel
Chlemoutsi het beroemdste Frankische kasteel van Griekenland. Gebouwd tussen 1212 en 1243 ter verdediging van de haven van Killini(Glarentza destijds) .Het heeft een 6 hoekige burchttoren die voorzien is van gewelfde hallen. Er is een waaiervormige binnenplaats waar zomers concerten plaats vinden.

Het heet ook wel het Tournesi kasteel naar de gouden Tournois die hier werden geslagen. Het is in diverse handen geweest oa de koning van Anjou,van de Venetianen maar ook de Turken hebben het in bezit gehad(wat niet hier in Griekenland ☹️).

In 2011 werd het gerestaureerd en men heeft er een klein museum bij gemaakt met vondsten uit het kasteel en de omgeving. Ach het is niet onaardig en voor €2 pp 65+ is het toch de moeite waard om het te bezoeken.Je kunt via trappen boven op het kasteel komen waar je natuurlijk een mooi uitzicht heb.

Daarna rijden we naar de havenplaats Killini, hier is veel veranderd, men heeft nu een strand met voorzieningen. Ooit stonden we hier vrij langs de weg. Nu rijden we het grindweggetje uit tot het eind en vinden een vrij plekje uit het zicht. Wel in de volle zon maar met een windje vanaf het water en onder de luifel is het te doen. We zien de ferryboaten naar de eilanden gaan en af en toe een vissersbootje, heerlijk die rust.
Alleen 2 Grieken gesproken die hier een (illegaal) verblijfje, oude caravan hebben, typisch Grieks, vriendelijk zwaaien als ze weggaan.

De volgende morgen naar het dorp voor de boodschappen en even bij de haven kijken waar net een vissersboot gelost wordt.Bij het havenkantoor informeren naar het vaarschema en ook weer formulieren meegenomen om in te vullen. Daarna zwemmen we nog bij het strand waar stranddouches staan.

We gaan nu naar camping Melissa 10 km terug, omdat het de komende dagen erg warm is, prettig om nog even de faciliteiten van een camping te hebben. Gelukkig plekje met veel schaduw, bij het water is nauwelijks schaduw maar is alles bezet.

Vanmorgen vroeg een wandeling langs het strand gemaakt, goede training.
Er zijn hier aan beide kanten van de camping resorts met allerlei faciliteiten. Het zou de komende dagen iets minder warm worden, zou prettig zijn, er staat nu een stevige wind, dus het voelt al wat minder warm aan. Op de eilanden is de temperatuur vaak toch iets lager, morgen gaan we met de boot naar Kefalonia.
Groetjes Ina en Marinus

Jullie hebben al heel wat gezien. maar het zou ons te warm zijn. Hier is het momenteel 22 graden en dat is lekker. Morgen naar Kefalonia weer een mooi avontuur. Geniet er van en een prettige voortzetting van de reis

Cor en Myrna 2021-07-02 15:33:29

Jullie zijn heerlijk aan het genieten zo te lezen. Haha, ja die strandwandelingen hebben wij er ook al op zitten. Wat een werk door dat rulle zand maar wel prachtig. Wij waren vanmiddag helemaal alleen op het brede mooie strand in Portugal. Heerlijk.

FritsEllen 2021-07-02 16:48:56

Mooie foto's. Wat is het toch n prachtig land. We onthouden de leuke plekjes en bezienswaardigheden voor september.

Toesjoeranroet Piet en Elly 2021-07-02 18:22:25

Ik had jullie eerlijk al op Kefalonia verwacht. Maar als ik het goed begrijp zijn jullie vandaag onderweg gegaan naar het eiland. Ik heb het een beetje gevolgd en tot de conclusie gekomen dat de temperatuur op K. beter is momenteel op het vaste land, alhoewel sommigen wel van warmte houden. De middagtemperatuur zou zo'n 26oC. zijn, en de nachttemperatuur zo'n 24oC. Op het vasteland is dat toch om en nabij 32oC. Wat een mooi kasteel genaamd Chlemoutsi hebben jullie bezocht, best de moeite waard, en wat een bloemenpracht in het naburige dorpje Kastro. Hoop dat jullie een prettige overtocht hebben en dan weer nieuwe avonturen tegemoet...Heb het samen goed.