Siracusa

Italië, Siracusa

23-5 Toen we naar de camping reden zagen we al dat het mega druk is rond Siracusa. De camping is vrij ingedeeld, je kunt gaan staan waar je wilt. Wij hebben een plek met prachtig uitzicht en oude olijfbomen voor de schaduw. Er is ook nog een zwembad.

We zijn om 1 uur naar de stad gefietst naar het oude gedeelte op het schiereiland Ortiga. De fiets in het hart van het eiland op Piazza Archimedes gestald, aan een paal, aan elkaar met 2 grote dikke kettingen. Ja we hebben inmiddels ervaring zoals een aantal zich nog kunnen herinneren. Gestolen en weer terug gestolen/gevonden, ja ja het is echt waar, te lezen bij verslag Mazara del Vallo/Sicilië op campersite.

Eerst een terras op het plein opgezocht om te eten, daarna maken we een wandeling door de stad. Ongelooflijk zoveel scholieren/studenten er in grote groepen lopen. Leuke oude binnenstad met veel de balkonnetjes die we uit Noto(de barokstad) kennen. Wij bezoeken alleen de Duomo, die heeft een mooie zijkapel met fresco’s maar niet fotograferen, er staat zelfs iemand bij voor de controle.Er is nog veel meer te zien (kasteel en zoetwaterbron) maar we vinden het zo genoeg.

24 -5 We fietsen de andere kant op vanaf de camping richting de landpunt met de vuurtoren. Op het eind is een groot en zeer luxe resort, we fietsen er gewoon even op maar bij de vuurtoren kom je niet. Dan via ander weggetje maar het zijn allemaal privé huizen met verboden toegang. Het moet een mooie kust zijn maar het is niet te zien. Een man wijst ons een pad waar we te voet naar het water kunnen, maar we laten de fietsen hier niet achter en gaan weer terug.

25-5 ‘s Middags fietsen we naar het Archeologische gebied van Siracusa om naar de catacombe van San Giovanni te gaan. Dit is een groot ondergronds complex van 3 eeuwen v.Chr waar 10.000 graven waren. Dit behoort bij de Basilika San Giovanni de eerste kathedraal van Siracusa. Door 3 aardbevingen is de kerk verwoest en bij de laatste is het dak ingestort.

We kunnen pas om half 3 naar binnen voor een rondleiding met een gids, dus fietsen we eerst nog naar de Tombe van Archimedes de geniale natuurkundige Archimedes die in Syracusa geboren is. Ik neem alleen een paar foto’s door het hek geen idee of het terrein toegankelijk is, ik kreeg niet de indruk. Er staat wel een bord met Tombe Archimedes, zou dat het zijn?

Bij de rondleiding(Italiaans en Engels) ga je naar beneden naar de crypte van de kerk, daarna helm op en naar beneden. Beneden bij een aantal familiegraven zijn ook nog wat vage fresco’s te zien. Je loopt door een deel van het grote complex met heel veel gangen. De rondleiding duurt ongeveer 40 minuten. We vinden het zo genoeg, in 2013 hebben we al het Griekse theater bezocht en het Romeinse Amfitheater en het oor van Dionysos.

We fietsen weer terug , het is mega druk, en de wegen zijn slecht, afgezien van het stukkende asfalt zijn het vooral de diverse gaten waar je voor moet uitkijken van wel 10-15 cm diep. Morgen gaan we een stuk het binnenland in, 3 heerlijke dagen hier gestaan, mooi plekje, alleen wifi is wat minder en zelfs ontvangst via IPhone, verbinding valt regelmatig weg.
Groetjes Ina en Marinus

Cultuur (historische bezienswaardigheden) is de rode draad in ál jullie vakanties. Als ik jullie reisverslagen lees, hebben jullie ontzettend veel gezien en ervaren. Soms zijn de omstandigheden niet optimaal, maar altijd mooie ervaringen. Als ik verder lees, zijn gelukkig niet alleen de CU van cultuur belangrijk, maar ook de CU van culinair of gewoon een lekkere lunch of maaltijd aan de orde. Deze manier van reizen en ontdekken kan je hopelijk nog jaren volhouden. En je volgers hebben veel plezier van alle gedetailleerde info. 👍👍. Fijne reis verder.

Peter 2023-05-25 19:57:36

De foto's zien er echt mediterraan uit. Lekker weer. Hier in Noorwegen weinig regen gehad. Zon en wolken wisselen elkaar af en een frisse noordwesten wind.

Mike 2023-05-25 21:43:52

Wat weer een fijn reisverslag! Ben het helemaal eens met Peter zijn antwoord op jullie reis. Wij waren ooit ook in Siracusa dus heel herkenbaar. Wat een mooi eiland met veel cultuur. Nog veel reis plezier.

Berta Smilda 2023-05-25 21:58:26

Oh, was dat daar! 🚲 🚲 Een gewaarschuwd mens … Leuk hoor al die balkonnetjes En wat een variatie aan bezienswaardigheden De straatjes zijn al leuk😚

Louise 2023-05-26 15:46:17

Hallo Ina & Marinus, Zo zijn jullie weer in de stad waar je, als je elektrische fiets wordt gestolen, je als de wiedeweerga meteen op zoek moet in een achterbuurtje om direct je fiets weer terug te kunnen 'stelen' ! Een geweldig staaltje speurwerk Marinus, en dat te midden van de leden van de Siciliaanse Maffia. Wat zullen de dieven op hun neus gekeken hebben toen hun buit er niet langer meer stond en in het niets was verdwenen. Het verhaal is goed voor familiefeestjes etc. maar op zo'n moment als je je fiets kwijt bent is goede raad duur. Indrukwekkend dame en heer, de catacomben van San Giovanni met een voor mijn gevoel behoorlijk laag plafond. Bijzonder dat jullie mogelijk een blik hebt kunnen werpen op de tombe van Archimedes de beroemde en voor die tijd heel slimme natuurkundige !! Als je goed zou luisteren in de tombe, kun je zijn stem en het woord 'Eureka', (ik heb het gevonden) nog horen wegsterven in de ruimte. Ik heb hem gehoord in mijn fantasie. Graag wens ik jullie een mooie voortzetting van de reis toe, die steeds meer bijzonder lijkt te worden. Groet van Peter.

Peter K 2023-05-28 01:14:41

@Peter Mijn fiets was destijds in Mazara del Vallo gestolen en weer terug gevonden !!!!. Siracusa heeft nauwelijks onder invloed van de `maffia gestaan. Dit was voor al het het westen/noord westen.