Hala Sultan Tekke moskee

Cyprus, Larnaca

Vandaag is het maandag en hopen we de weekend drukte een beetje kwijt te zijn. Toen we gistermiddag uit Lefkara vertrokken was het erg druk in het dorp en op de weg. We gaan naar Larnaka naar het zoutmeer en naar de Hala Sultan Tekke moskee die daar staat, een belangrijk islamitisch heiligdom. Een tante van de profeet Mohammet, Umm Haram viel van haar muilezel en stierf. Ze vergezelde toen haar man tijdens een plundertocht(!!!) naar Kition in 649. Een Ottomaanse gouverneur liet later hier toen een moskee bouwen bij de tombe van Umm Haram. Ik lees verschillende versies van het verhaal maar ik vond deze wel leuk.
Bij de tombe zelf kom je niet er is wel een tombe van een grootouder en van een paar kinderen . Uitleg staat er niet bij maar de portier vertelde het toen ik er naar vroeg.

Veel is er natuurlijk niet te zien in een moskee maar de plek is wel erg mooi,tuin met palmen en we lopen een stuk langs het riviertje en het meertje. Er loopt een man met een stok iets te zoeken, hij zoekt wilde paddestoelen. Er zijn wat fietsers en wandelaars, als we terug komen is het al weer behoorlijk druk.

Dit is het grote zoutmeer waar zout wordt/werd gewonnen, niets gezien nu. Het meer ligt beneden zee niveau en is ‘s winters gevuld met zeewater dat door de kalkstenen rotsen sijpelt. ‘s Zomers droogt het uit en blijft er een dikke laag zout over. Tot 1990 leverde het jaarlijks 3000-5000 ton zout. In de winter en het voorjaar is het een verzamelpunt voor oa flamingo‘s. Ja die waren er wel maar midden op het meer natuurlijk. Ze zoeken naar zoetwaterkreeften als voedsel, hierdoor krijgen ze de roze kleur.

Ook een leuk verhaal over het zoutmeer is dat Lazarus toen hij hier op de kust landde en een vrouw om wat vruchten en drinken vroeg , toen de vrouw dit weigerde, hij haar wijngaard uit wraak in een zoutmeer veranderde.

We gaan op zoek naar het Kamares aquaduct, een watervoorziening voor de stad van 10 km lang. Er zijn nu nog 20 bogen in tact. Niet te vinden eerst de TomTom gaf ergens een klein oud stukje aan.
Rijden we door de stad zien we ineens het grote lange stuk, maar aan de andere kant van de weg, (4 rijstroken met middenberm) kunnen ook niet stoppen dan komt dat op de terugweg wel.

Dus door naar de stad naar de Agios Lazaruskerk in het oude centrum.
Wat een drukte en chaotische stad, vinden een parkeergarage vlak bij de kerk.
We hadden het kunnen weten, maandag, dicht. We gaan maar wat eten en kijken even bij de promenade en gaan dan weer terug naar het appartement. Zonder navigatie ben je hier nergens echt een must, van de borden moet je het in het centrum niet hebben.
Als we terug zijn verhuizen we naar het appartement boven ons, de bovenburen zijn weg, meer ruimte, uitzicht en groot balkon waar ‘ s morgens de zon op staat.
Het uploaden van de foto’s blijft een probleem ondanks mijn eigen 4G data, terwijl we gister avond wel gewoon Maestro hebben kunnen zien.
Groetjes Ina en Marinus.

Moet niet gekker worden, FatIna😄 Blijft een gedoe hè, routes, TomTom en het plannen om de vaste sluitingsdagen. Gelukkig hebben jullie aardig de tijd. Ook lekker genieten van de ochtendzon op balkon ☀️👋🏼

Louiza 2022-01-04 11:23:47

In ieder geval mooier weer dan in het waterkoude, winderige weer. Pech die bezienswaardigheden die dicht zijn als jullie er zijn.

De.Vlietjes.op.reis 2022-01-05 13:18:49

Sorry dat ik schijnbaar wat laat op jullie verslagen reageer, maar onze omstandigheden, de Kerst, Oud en nieuw heeft z'n sporen nagelaten in die zin dat er erg veel e-mail werd ontvangen...ca. 60 per dag en daarnaast ook allerle berichten op Facebook uit het buitenland, die ook de nodige aandacht moeten krijgen. Maar ik lees en kijk, en zal weer inlopen.Wat een mooie bloem kreeg je voor de lens, het lijkt inderdaad verdacht veel op een Anemoon. Mooi dat meneertje die op zoek was naar Paddenstoelen. Het aquaduct op de foto wordt kennelijk nog steeds voor agrarische doeleinden gebruikt. Wij wensen jullie nog veel reisplezier toe. Het weer lijkt weer aan de beterende hand. Groet van P&W