Kobarid

Slovenië, Kobarid

29-8 Vanmorgen na het bestuderen van de weerapps toch vertrokken, de Orrido della Slizza slaan we over. Geen optie voor mij om over een nat en misschien glibberig pad te lopen. We gaan over de Passo Predil naar Slovenië, een mooi route met een behoorlijke klim en afdaling van 13,5 procent.
Het wordt droog en als we na 10 km bij het Lago di Predil rijden schijnt zowaar de zon voor 10 minuten.

Het is een prachtige route met een stevige lange afdaling langs het fort Kluze, helaas geen parkeermogelijkheden voor onze grote camper. Eerst een houten fort tegen invallen van de Turken, later een stenen fort om het leger van Napoleon tegen te houden. Tot Bovec houden we het droog, dan begint het weer een beetje te regenen. Hoe dichter we bij Kobarid komen hoe meer het gaat regenen. Maar dat weerhoudt de kajakkers en wildwatervaarders niet te gaan varen richting Kobarid, er komen ons tig auto’s met boten tegemoet.
We staan nu op Kamp Koren bij Kobarid na een rit van 56 km, de rivier is diep beneden ons.

Als het in de loop van de middag droog wordt gaan we een kleine wandeling langs de rivier maken naar de loopbrug even voorbij Kamp Lazar. Van hieruit kun je ook naar de watervallen lopen.
Terug loop je gemakkelijk over asfalt en kom je bij de Napoleon brug over de Soca rivier uit, vlak bij de camping. Een kleine wandeling van ruim 4 km, bij de loopbrug een tijdje gewacht of er misschien kajaks of boten de rivier af zouden komen, helaas niks gezien.We zijn net op tijd terug want er komt weer een bui regen. We lezen op internet code rood ook voor Slovenië, het regent hier wel regelmatig maar harde wind hebben we niet.We lezen ook dat het ten zuiden van ons in Tolmin en aan de kust bij Koper bar en boos was met het weer.

30-8 Vanmorgen naar het dorp, met de paraplu op, zo regent het een beetje en zo is het weer even droog. In Kobarid kun je naar het oorlogsmuseum en een kaasmakerij. Boven het dorp ligt het St.Antonius kerkje met een begraafplaats van duizenden gesneuvelde Italiaanse soldaten.Wij bezoeken alleen het laatste en gaan via de steile kruisweg omhoog naar het kerkje met begraafplaats.

Kobarid behoorde eeuwenlang bij Oostenrijk, na de 1ste WO werd het Italiaans en na de 2e wereldoorlog kwam het bij Joegoslavië.
Hier in de regio zijn veel plekken te bezoeken ivm de wereldoorlogen, het was een belangrijk strategische plek dus er is hevig om gevochten.
Naar schatting hebben in totaal meer dan een miljoen mensen in de periode tussen 1915-1917 het leven gelaten aan het Soca-front en in het achterland. De Socavallei was een van de grootste slagvelden van de oorlog.

Het is hier een gebied voor diverse sportieve activiteiten,ook wandelen, ondanks dat het vanmiddag droog is zit een wandeling naar de watervallen er niet in, ik heb vanmorgen al 7,5 km gelopen!
Het is een prachtige omgeving met veel mogelijkheden, toch gaan we morgen weer een stukje verder.
Groetjes Ina en Marinus

Prachtig!

Henny 2023-08-30 15:45:11

Mooie natuur!Nog wat zon erbij!

Marianne 2023-08-30 16:41:31

Krijg alweer de kriebels om naar de bergen te gaan als ik jullie foto's zie maar moet nog even wachten tot oktober. Geniet lekker!

Edso 2023-08-30 19:33:30

Wat jammer dat jullie minder weer hebben. Maar zo te zien genieten jullie wel en kunnen er toch wat wandelingen worden gemaakt. Het ziet er allemaal wel heel mooi uit op de foto's. Veel plezier en hopelijk iets meer zon en wat droger weer.

Kees Koele 2023-08-31 07:07:09

Wat een regen. Gelukkig droog tijdens de wandeling. De huizen en kerken doen Oostenrijks aan.

Mike 2023-08-31 09:09:30

Een heel andere wereld weer! Klinkt wel een beetje als hier, van prachtig zonnig tot inééns een flinke bui gister (was met fiets in trein naar Zaandam). Vandaag mooi zonnige wolkenluchten☺️ Maar goed de weerapps in de gaten houden om niet voor ernstige verrassingen komen te staan! Leuk, dat doorkijkje van die Napoleonbrug. 🙋‍♀️

Louiza 2023-08-31 13:31:18

Hallo Marinus & Ina, Wat jammer dat het weer duidelijk wat minder is geworden, maar de bergen met daarlangs als plukken watten afzakkende wolken levert fascinerende plaatjes op...prachtig. Op internet en de weerberichten stond Slovenië op code rood. Kamp Koren en Kamp Lazar heeft in ieder geval fijne momenten opgeleverd. Leuke foto's van het St Antoniuskerkje met de bijzondere achthoekige vorm als begraafplaats. Ik had geen idee van het feit dat tussen 1915 en 1917 zoveel mensen daar het leven hebben gelaten. Het Soca front !!! Jullie gaan weer verder heb ik gelezen...op weg naar mooier weer? Groet van P&W