Gestrand bij de AB.

Griekenland, Paleros

Omdat de koelkast vaak op LPG staat gaan we eerst even op zoek naar een LPG pomp. Dan komen we tot de ontdekking dat op zondag de grote supermarkten dicht zijn, wat een pech. Ik had een hele lijst voor de AB een supermarkt die tot onze verbazing een enorm groot groente aanbod heeft en in zijn totaliteit een luxer assortiment dan de Lidl.

Als we het eiland afrijden eerst maar weer even koffiedrinken bij het fort Agia Mavra bij de ingang van het kanaal. Het is 11 uur en de brug gaat weer open dus we zien weer tig boten voorbij varen, een leuk plekje voor een koffiepauze. Dan bedenken we dat we toch ook het fort wel even kunnen bezoeken voor een herinnerings opfrisser. We waren hier destijds met onze kinderen begin jaren 80tig.

De naam Agia Mavra komt van de Fransen toen ze het eiland innamen en het deze naam gaven naar Sainte Maure hun moederstad in Frankrijk. Je kunt rondlopen over de muren, hier en daar zijn zijn nog ruimtes open onder de muren. En er is nog 1 kerkje, verder restanten van huizen die bijna allemaal verwoest zijn tijdens aardbevingen. Alleen de muren liepen nog geen scheurtje op. Als we op de muren rondwandelen gaat weer de brug open, ik denk ieder heel uur, het nl nu 12 uur.

Daarna rijden we een stukje zuidelijker naar Nea Plagia, rijden eerst nog een keer verkeerd in het dorp ervoor en komen uiteindelijk bij het mooie strandje uit.Er staan al 2 camperbusjes (NL) en zelfs een Nederlandse auto, en 3 boten liggen in de baai. in de loop van de middag wordt het druk op het strand want het is zondag, veel families met kinderen.

Maandagmorgen rijden we even terug naar de AB het is maar 16 km, het zou toch een bewolkte dag worden en achteraf een zeer goede beslissing. Als we terug rijden door Nea Plagia, zien we over de boeren met hun pick-ups met de rode melkbussen staan. In het dorp zijn 3 grote melkauto's bezig de melk in te nemen terwijl er monsters van de melk genomen wordt.
Op diverse plekken zien we boeren die op de melkauto's staan te wachten.
Gisteren op weg naar het strand zagen we al veel vee loslopen, koeien, schapen en zelfs ganzen, de koeien lopen tussen de bomen op de berg.

Bij de lekker bakker, brood en pizza stukken gekocht, bij de AB de boodschappen en toen wilde de camper niet meer starten.Eerst zelf "even gekeken", Truckland gebeld, die gaven het advies zoek een FIAT garage om een en ander uit te laten lezen ivm waarschuwingslampje. Service auto van jachtclub aangesproken die net parkeerplaats op reed om startstroom gevraagd. Geen resultaat, maar de man ging bellen met een " elektrologo", die kwam en ontdekte dat er geen goede massa was. Hij krijgt hem aan de gang, heeft de startkabels gebruikt om massa te maken en we moesten naar zijn bedrijf rijden vlakbij. Hij heeft de massakabel corrosievrij gemaakt + een extra massa aangelegd en het werkt weer. 2 uur werk en € 60 betaald en we rijden weer. En dat allemaal na een reparatie van € 1200 van gloeibougies vervangen, met computer uitgelezen!!! Terwijl Marinus op internet had gelezen bij deze storing, controleer alle massastrips dan denk je toch.......

Na alle pech hebben we toch 5 x mazzel vandaag, eerst stonden we goed op de P van supermarkt(het zal je bij zo'n strandje gebeuren), toen kwam de auto van de jachtclub, die wist een elektrologo, die hem gestart krijgt en het vervolgens op kon lossen. We hadden geen zin meer om te rijden eerst maar even ontstressen en vooral ontergeren !!!, dus zijn we weer naar het fort Agh.Mavra gereden waar je leuk staat en ieder uur de boten voorbij ziet komen. Begint het om 5 uur toch te regenen, staan wij effe goed met mooi uitzicht.

Het heeft flink geregend vannacht maar we hebben heerlijk geslapen achter het fort en gaan nu weer verder met de route die we gisteren van plan waren te rijden. We gaan naar Paleros via de bergroute en het verlaten Plagia. Dit dorp is ooit door aardbevingen verwoest en toen heeft men bij de kust het Nea Plagia gebouwd. Het is een mooie zeer landelijke route, overal kuddes schapen of geiten. Vlak voor Paleros zien we een bordje archeologische site of Paleiros, het staat niet op mijn kaart maar de weg ziet er goed uit dus laten we eens gaan kijken.

We rijden weer slingerend een aantal km over landweggetjes en komt geen eind aan. 2 keer een richtingsbord gezien en ja op eens een gesloten hek. Openings tijden en toegangsprijs staat er op. Keren kunnen we niet dus een km achteruit tot een afslag. Je zou zeggen dan haal je die borden(3 stuks) toch weg? Even later rijden we Paleros binnen waar we nu bij de haven staan, gezellig bij een haven is altijd wel wat te zien.
Groetjes Ina en Marinus.

Jeetje wat een duur grapje. Hopelijk is nu alles opgelost en zal de rest van de reis voorspoedig verlopen. Wel weer prachtige foto's. Wij hebben die brug nog nooit open gezien 🙄. Toch ook nog maar een keer terug 😜. Goede reis verder. Gr. Fred en karin

Karin 2019-06-04 16:02:23

Nou nou Marinus toch, dat jou dit overkomt, ik dacht dat jij zo technisch was dat je wel kon zien dat de massa kabel ge-ocideerd was nou vooruit maar weer 60 euri is toch wel te betalen. Mooie fotos weer en een smeuig verhaal, nog een goede reis he uit friesland.

René Veldhuizen 2019-06-04 17:01:19

Wat een mooie foto’s weer👍🏼 En wat hebben jullie toch een prachtige camper😊

Simone 2019-06-04 19:17:25

JULLIE SCHRIJVEN OVER EEN BEDRAG VAN € 1200. WAS DAT ONDERWEG OF NOG IN NEDERLAND ? Wat een prachtig verhaal en ook de foto's. Goede reis verder en de groetjes uit de Zaan. Adrie en Arthur

Adrie en Arthur 2019-06-04 19:41:05

Wat fijn dat de oorzaak van de startproblematiek werd gevonden. Ik weet uit eigen ervaring dat 'massa' problematiek bij Auto's niet altijd zo eenvoudig te herkennen is omdat het zichtbare oppervlak er nog onaangetast uit kan zien. Slim om een extra massakabel aan te brengen omdat jullie verhoudingsgewijze best vaak in een zilte omgeving vertoeven tijdens jullie reizen. Wellicht dat de vreemde storingen aan de koelkast hiermee ook opgelost zullen zijn. Dank je wel Ina voor het verslag en mooie foto's. Fijne voortzetting van jullie reis toegewenst. Groetjes van mij en ook van Wilna!!