La Vall de Pop

Spanje, Benigembla

15-5 We gaan op de fiets het Vall de Pop, of wel de Jalon vallei verder verkennen. Gisteravond de wegnummers opgeschreven, we hebben wel een kaartje van de VVV maar dat is onduidelijkheid troef we gaan dus gewoon langs de “normale” weg.
We maken een rondje Xaló, Alcalali, Murla, Benigembla, Parcent, Alcalali.

Vanuit Xaló, ik gebruik maar weer de naam die hier overal op de borden staat, is het een klein stukje naar Alcalali, we lopen een klein rondje en drinken wat op een terras.

Dan door naar Murla, hier is een bijzonder kerkje een zgn vestingkerk gewijd aan de aartsengel Michaël, een beschermengel en een van de heilige strijders tegen de duivel. Na verdrijving van de Moren had het grondgebied verdediging en bewaking nodig. Murla was een strategische plek en dus voor veel partijen een begeerde plaats. Als je het gebouw ziet denk je dat het een fort is, wat dus eigenlijk ook zo is.

Volgend plaatsje in het dal is Benigembla,hier zien we veel muurschilderingen. We willen op een terras van een restaurant een bocadillo( belegd broodje) eten. Is niet meer mogelijk, het is 12.58 en na 1 uur worden er geen broodjes meer geserveerd. Dit is voor ontbijt en de ochtend, we zijn verbaasd, dan terras er naast maar bij El Gat, geen enkel probleem.

We fietsen hier tussen de amandelboomgaarden en de sinaasappelboomgaarden, bij deze laatste ruik je de bloesems. Bij Benigembla fietsen we ook omhoog richting kerk, maar hier is in het centrum geen activiteiten of terrasjes. De “drukte” zagen we op terrassen aan de buitenkant van het dorp.

Dan komen we weer bij Alcalali maar nu aan de andere kant van het dorp, heen hebben we ten noorden van de Gorgos gefietst en terug langs de zuidkant. Een paar km verder zijn we al weer bij Xaló en zo weer bij de CP, een leuk klein en gemakkelijk te fietsen rondje.

Morgen wordt het denk ik camping bij Valencia ons maar eens oriënteren,
Groetjes Ina en Marinus

Schitterend die gele velden 😍. Nog een maandje 😜 Groetjes, Karin

Karin 2022-05-16 10:22:12

Prachtig Murla en omgeving. Indrukweekend die vestingkerk. Het kan geen kwaad om de beschermengel waar dit gebouw aan werd gewijd in je buurt te hebben. Het lijkt mij heerlijk om de geur van de sinaasappel boomgaarden en bloesems te kunnen opsnuiven. Genieten maar dame en heer !!