Capaccio-Paestum

Italië, Capaccio Paestum

24-4 We staan op de camping La Foce dei Tramonti aan de monding van de Sele rivier. Het weer knapte ‘s middags op en we konden heerlijk buiten zitten en van het uitzicht genieten. De camping is vrij simpel en voor luxe/comfort moet je hier zeker niet zijn. WiFi is ook zeer matig hier, de laatste keer dat we een normale wifi verbind hadden was op de camping in Kramsach. Dus alles gaat via de eigen data.

25-5 Veel nieuwe volgers denken misschien wat slaan ze een hoop mooie plekken over maar we zijn hier in 2007 en 2016 ook geweest en hebben toen veel gezien. Rome(2x), Ostia antica, Napels, Vesuvius, eiland Procida, Pompei, Hercaluneum, Amalfikust, allemaal te lezen op de site opstapmetdecamper.nl

Vanmorgen buiten koffie gedronken en toen op de fiets naar Capaccio, 8 km verder maar een dorp wel met een grote EuroSpin supermarkt. Als we terug komen kunnen we ‘s middags ook nog buiten een broodje eten maar dan wordt het toch weer binnen zitten. Zwaar bewolkt, af en toe een spat regen en weer de stevige wind erbij die het niet aangenaam maakt. Morgen wordt het beter en dan gaan we toch op de fiets naar Paestum, 11 km hiervandaan.

We zitten hier vlak bij Paestum waar we in 2007 ook geweest zijn, een interessante plek met 3 mega grote Griekse tempels. De Grieken begonnen zo'n 2500 jaar geleden met de bouw van de tempels van Poseidonia, door de Romeinen later Paestum genoemd, ooit een bloeiende handelsstad. We zitten hier in het gebied van Magna Greacia, stukje zuidelijker heb je de stad Agropoli, een echt Griekse naam.

Net als vorige keer lopen er heel veel scholieren maar nu voornamelijk oudere. Maar ook de wat kleinere met hun gekleurde petjes zodat de juf ze goed in de gaten kan houden. bij de grootste tempel die van Neptunes(Poseidon, god van de zee) gebouwd als eerbetoon aan Poseidon. We moeten even wachten voor dat we naar binnen kunnen omdat er een grote groep rond loopt. Er is hier niets aan gerestaureerd alles is nog zo van 2500 jaar geleden, alleen in „wat“ minder goede staat en de houten daken zijn er niet meer.

Dit is de enigste tempel waar gedoseerd toegang is, verder kun je zo overal in en omheen lopen. Het is een fascinerende plek in zo‘n groene omgeving. We maken een wandeling over het terrein naar de verste en kleinste tempel die van Athena. Achter het Tempel gebied lag de stad met zijn huizen etc.

Hier en daar staan info borden wat een en ander was. Zo lezen we dat er een sanctuary(heiligdom) met een zwembad was waar rituelen werden uitgevoerd speciaal voor vrouwen die gingen trouwen, moeder werden etc.
Het museum dat destijds gesloten was is nu wel open, er is een mega groot gebouw(EU subsidie?) neergezet buiten het terrein. Daar zie je fresco‘s van tombes en heeft men er ook 1 opgesteld zoals het geweest moet zijn.
Een bekende is die van de Tombe van de Duiker, die de overgang van leven naar dood betekent (althans, dat denkt men). Deze fresco is gevonden in de deksel van het graf van een jongeman, samen met zijn drinkbeker en olieflessen.

Wij kunnen gelukkig zo naar binnen lopen het is nu niet druk, als we naar buiten gaan moeten groepen scholieren wachten om binnen te mogen. Ondanks dat het druk met scholieren was is het een prettig terrein om langs de diverse plekken te lopen.
We eten ergens wat en gaan weer op de fiets terug. We fietsen weer langs de mega grote en brede stadsmuur die nog bijna helemaal intact is.

27-4 We hebben vandaag een was en poetsdag, als we net de was op gaan hangen komt er een schoolklas met kinderen uit Capaccio aan. De leraar klimt op de stenen en vertelt ze iets over de rivier de Sele en de zee.
Daarna komt de stenen tafel aan bod, het is tufo (tufsteen) een apart licht gesteente dat hier uit de streek komt. Bij de tempels in Paestum is dit ook gebruikt, het is gemakkelijk te bewerken.
Als ik de camping baas er later iets over vraag zegt hij, ik kom het wel demonstreren hoe zacht en splijtbaar het is.

Groetjes Ina en Marinus

Gebruikelijk is om op jullie leeftijd 🙈 ‘easy & slow going’ te reizen. De vaart zit er nog steeds in! Gelukkig pakken jullie ook de nodige ‘rustige’ dagen. Heerlijk toch die afwisseling?! Wij zijn er destijds langs gereden 😳, hadden toen behoefte aan ff niks, denk ik. Fijne reis verder, heb het goed samen. Ciao, Peter

Peter 2023-04-27 21:34:52

Indrukwekkend om die tempels bij elkaar te zien staan. Wat konden ze vroeger toch bouwen!

Mike 2023-04-28 10:15:54

Ik behoor tot de nieuwe volgers maar weet dat jullie al talloze mooie reizen hebben gemaakt. En je probeert dan toch steeds nieuwe plaatsen te ontdekken in plaats van plekken te bezoeken waar je tijdens een eerdere reis al bent geweest. Maar Ina en Marinus, wat zien jullie weer een hoop en wat zijn jullie al een eind op weg. Ik ben zelf nooit zo van de opgravingen en tempels. Maar het blijft mij wel altijd verbazen dat in een tijd waarin ze nog geen hijskranen hadden of ander materieel zulke blokken steen toch konden stapelen. En dat deze tempels er toch al eeuwen staan. Het ziet er allemaal weer prachtig uit op de foto's. Mooie blauwe luchten en wat een rust overal. Buiten de schoolklasjes om die net tussen jullie beddengoed moesten zijn haha. Geniet lekker samen. Groetjes, Kees

Kees Koele 2023-04-28 13:35:57

Wat een mooi plekje hadden jullie daar! Schitterende plaatjes van de Griekse tempels, ik had al een voorproefje gehad maar dit is prachtig. En wat een fotogeniek ‘strakblauw’ weer☀️ En een hele klas op visite, gezellig met de leraar op de steen. Moet ineens aan de steen van Homerus denken (Daskalópetra)☺️ Op Chios. Doedoeg😘

Louise 2023-05-01 12:09:17

Hallo Marinus en Ina. Wat een indrukwekkende gebouwen, de Neptunus en de Athea tempel, ongelofelijk dat het er na ca. 25 eeuwen nog steeds zo bij staat. Toch goede bouwmeesters in de oudheid. Niet zo verwonderlijk dat de oorspronkelijke houten daken er niet meer zijn. Mooi dat jullie de gelegenheid hebt aangegrepen om in dit gebied een wandeling te maken. Ook nu, is er best veel belangstelling vooral van jongeren die deze tempels kennelijk bekijken in klasverband !! Mooi om dit weer meegemaakt te hebben samen, mooi uitzicht vanaf de 'simpele' Camping, de was is weer gedraaid, en ook dat had een ruime belangstelling van de jeugd die naast jullie wasgoed ook de bijzondere tafel kwam bekijken. Laten we hopen dat de Sele nog lang blijft stromen. Groet van Peter.