Pantalica

Italië, Necropoli pantalica

26-5 We gaan naar de Necropoli di Pantalica, een stukje landinwaarts ten westen van Siracusa. Rotsgraven die ook op de Werelderfgoedlijst van Unesco staan.Er zijn een paar mogelijkheden om er te komen een stukje van niks, 45 km. Maar wat een toestand, we hadden al gelezen dat bij de P aan de kant bij Cassaro een brug op de fietsroute, sinds februari dit jaar ingestort was dus je kon niet bij de necropoli komen. We proberen het toch misschien kunnen we wandelen, fout, de parkwachter bij de P geeft ons wat aanwijzingen. We hadden gelezen dat via Ferla zou het door smalle weggetjes gaan, maar hij zei de bus reed er ook was voor ons dus ook mogelijk.

In Ferla stoppen we even en halen bij een bron op het plein water. We vinden het reuze meevallen, die smalle weggetjes. Maar dan blijkt dat we fout rijden en krijgen we wel de smalle straatjes. Overal bordjes met richting Pantalica maar wij kunnen het niet vinden. Dan maar weer bij P4N de P bij het Unesco infopoint opgezocht, waar je ook mag overnachten. Het is hier ook een wandelgebied maar dan is het nog 5 km lopen naar de necropoli. Dat had ik al gelezen en voor mij niet te doen. We komen om half 3 aan op de P bij de ingang van het gebied.

Deze parkwachter weet precies te vertellen, in het Italiaans, wat de mogelijkheden zijn, folder erbij met plattegrond. De weg loopt nog een aantal kilometers door en dan is er nog 3 keer een P vanwaar uit je wat kunt wandelen. Het is te laat om dit nu te gaan doen, we blijven hier nu staan en gaan dit morgen doen.

27-5 Hier in het Valle Dell‘Anapo zijn in een imposante kloof grafkamers uit de 13e – 18e eeuw voor Christus. Het is een van de grootste archeologische vindplaatsen van Sicilië, een nog vrij onbekend gebied bij de grote massa.

De Necropolis van Pantalica bevat meer dan 5.000 rotsgraven in de buurt van open steengroeven, de meeste dateren uit de 13e tot 7e eeuw voor Christus. In dit gebied bevinden zich ook overblijfselen uit het Byzantijnse tijdperk, met name de fundamenten van de Anaktoron (Prinselijk paleis).

Pantalica was een machtige stad van de 12e tot 8e eeuw v.Chr.die door de Grieken is ingenomen. Tijdens de invasie en oorlogen met de Arabieren zochten de bewoners in de vroege Middeleeuwen hun toevlucht in de ontoegankelijke kloven.

We rijden om half 10 naar het eind van de weg in het park, hier is weinig plek, ook om te keren, dus nu zijn we de eerste die hier staan. We lopen een stuk naar beneden en zien daar de Anapo rivier, je kunt naar beneden lopen maar dit doen we niet. Volgens de parkwachters is alles dichtbij en gemakkelijk te lopen. Maar voor mij met mijn beperkingen is dat toch echt niet zo.

Daarna terug naar de volgende P, het Anaktoron is „maar“ 350 m, volgens Marinus plek voor mensen met veel fantasie. We gaan naar beneden naar de Bijzantijnse bidkapel(oratorium), zou nog 800 m zijn. Maar wel berg af en slecht pad.Ik ga niet tot het eind, Marinus kijkt nog even verder maar vindt het niks. Wat een inspanning weer omhoog, de uitzichten zijn prachtig, maar ik had dit beter over kunnen slaan. Lunchpauze en siësta.

De laatste P gaat ook weer naar grotwoningen en kerkje uit de vroege Middeleeuwen.Ook weer dichtbij (350 m) en gemakkelijk 😫 volgens de parkwachter hier. We horen dat de tombes hier uit jongere tijd zijn. De oudste liggen aan andere kant, berijkbaar via Sortino en daar zou je ook nog op het fietspad kunnen komen. Jammer weet alles nu maar van te voren, was heel wat gemakkelijker voor me geweest.

Dan weer terug door Ferla, ja het dorp met de smalle straatjes. Maar andere route , alles eenrichting verkeer en wegens werkzaamheden moeten we 2 keer haakse bocht maken, wat voor onze lengte eigenlijk niet te doen is. 4, 5 keer steken en ik buiten kijken bij bumper en voor de hoogte, cm werk. Chapeau voor Marinus zijn stuurmanskunst, zonder beschadegingen het dorp weer uit pffffffff. Ja het stond ook op internet, langer dan 6,5 m niet doen.

We staan inmiddels in Palazzolo Acreida op een P(met stort voor campers), ook een barok stad, maar het ziet er heel erg verwaarloosd uit. Misschien morgen even kijken.
Groetjes Ina en Marinus.

Moeizaam tochtje, maar zeker de moeite waard. Prachtig!

Henny 2023-05-27 21:10:05

Nou ina ik heb veel bewondering voor jullie.Kan me voorstellen dat je op een gegeven moment zegt:dat gaan we niet doen,petje af.!Evengoed hebben julli er toch wat van gezien!Goede voortzetting!

Marianne 2023-05-27 22:07:46

Dat door een centrum rijden, omgeleid worden en dan een paar keer steken dat kennen. Wat een gedoe in Sicilië, wel leuk om te lezen. Jullie laten je niet gek maken.

Mike 2023-05-27 23:24:02

Hallo Marinus & Ina, Wat een tocht, als je het landschap en kloven uit oude tijden wilt bezoeken in Sicilië. Maar laten we eerlijk zijn....bijvoorbeeld de kloof in het valle Dell'Anapo bevat prachtige grafkamers. En dan zagen jullie nog rotsgraven bij de steengroeven en de overblijfselen uit het Byzantynse tijdperk. Marinus heeft al zijn vaardigheden nodig gehad om het rijdend huis weer zonder butsen het dorp uit te krijgen, maar het gigantische indrukken achtergelaten. De bewoners in die tijd, vele honderden jaren v. Chr. zullen absoluut geen gemakkelijk leven hebben gekend. Deze dag was beslist vermoeiend te noemen als je beziet door wat voor soort terrein jullie hebben gelopen, maar het heeft wel een aantal zeer imposante overzichtsfoto's opgeleverd !! Nooit eerder zoiets gezien anders dan in Tibet. Dank voor jullie verhaal en foto's. Nu misschien op naar Palazzolo Acreida ?? Rustig aan en pas goed op jullie zelf, fijn dat jullie het mooie weer weer even aan jullie kant hadden !! Groet van P & W.

Peter Kee 2023-05-28 00:47:17

Zo lanzamerhand krijgen we een goede indruk wat ons te wachten staat als we in augustus weer naar Italië gaan. Met name Sicilië trekt ons. In 2020 stonden we bij de haven in Villa San Giovani voor de oversteek naar Messina maar was die ochtend het eiland ivm corona op slot. Wellicht gaan we straks toch voor de herkansing en hebben we dankzij jullie verslag een goede "reisleider" Fijne reis verder groetjes John en Marian

John en Marian 2023-05-28 11:45:46

Jee! Dat was pittig avontuur …tandje minder zou verstandig zijn. Je kunt gewoon niet alles plannen maar jullie hebben je er weer goed uit ‘gewerkt.’ Snap dat je er best moedeloos van werd, alleen al 1 zo’n “gemakkelijk” pad … en dan niet weten waar het eindigt. Hopelijk had jij genoeg fantasie voor beiden 😁