Troodos gebergte

Cyprus, Kakopetria, ΚΑΚΟΠΕΤΡΙΑ

We gaan naar het Troodos gebergte, dit hadden we gister al willen doen want toen was de mooiste dag qua weervoorspelling. Maar gisteren was het maandag en zijn veel kerken/kloosters dicht. We willen in ieder geval naar de Agios Nikolaos tis Stegis in Kakopetria. Dit is een van de beschilderde kerken die op de werelderfgoed lijst van de Unesco staat.

Het is 83 km naar Kakopetria maar na Limassol ga je omhoog de bergen in en dan rijd je niet snel meer. We gaan ten oosten van de Olympos richting noorden. Kakopetria ligt op 600 m hoogte, het heeft een mild klimaat en is bekend om zijn wijn.

Het is een levendig bergdorp, wel toeristisch dat kun je vooral zien aan de marktstalletjes. Op de terrasjes zitten vooral autochtonen. We zitten ook lekker in het zonnetje met een koffie met wat lekkers erbij.

Het is dan een klein stukje naar de Agios Nikolaos tis Stegis. Er is nog niemand, erg prettig want fotograferen en filmen mag niet, belachelijk als je dit zonder flits doet. Als we weer naar buiten gaan komen er al weer wat bezoekers aan, dat was dus even net op tijd. De kerk heeft een apart houten puntdak dat over de stenen constructie gebouwd is, vooral ter bescherming bij sneeuwval. Het oudste gedeelte is van de 11e eeuw en in de 15e eeuw is het houten dak er boven gebouwd.

Dan rijden we naar Pedoulas, dit is een prachtige rit die je wel moet doen met mooi weer. Pedoulas is ook een groot dorp maar wat een verschil met Kakopetria, het is een hoog gelegen dorp, maar het is er uitgestorven en alles ziet er erg verwaarloosd uit. Het waait er en het is koud, en beneden is het een wirwar van steile slingerende straatjes. Er loopt geen mens buiten. Maar we vinden het kleine kerkje uit 1474 van de Aartsengel Michaël, de deur staat “gewoon” open. We zijn ook hier weer alleen. Diverse beschilderingen zijn gerestaureerd, het kerkje staat ook op de Unesco werelderfgoed lijst.

Daarna weer verder door de bergen, zomers is dit een geliefd gebied om de hitte te ontvluchten, we zien grote picknick plekken. Als we ineens een restaurant zien waar veel auto’s staan gaan we ook wat eten. Het is heel erg druk veel families met kinderen, Ma Flodder kwam de bestelling opnemen, heel bijzonder we bestelden 1 salade en 1 kaasomelet met friet.
Veel te veel, bij de salade zat ook een soort tomaten couscous. De omelet met friet waren grote brokken aardappel gefrituurd. Ik had er graag wat foto’s van genomen, eten en locatie, maar voelde me te gegeneerd.

We hebben met verbazing rond gekeken wat er allemaal op de tafels/borden kwam bij iedereen, mega porties. Maar we zien ook regelmatig de doggybags komen en dan gaat het restant mee.

Nog een stuk slingerend rond het Troodos gebergte en dan weer omlaag, een mooie maar lange rit. Er zijn hier tig kerkjes en kloosters maar je moet een keus maken, de dagen zijn nu kort. We waren om half 6 weer terug en toen was het al donker, het laatste stuk over de snelweg vanaf Limassol.

Groetjes Ina en Marinus

Wat leuk weer om je verhalen te lezen en de foto's te bekijken. Wij hebben nog een wandeling gemaakt op de Olympus, de hoogste berg van Cyprus. Je hebt mooie uitzichten zoals jullie ook ervaren hebben. De " oliebollen kraam" zijn een traditionele lekkernij en heten loukmades. Deze dip je dan in verschillende zoete jams. Héérlijk! Groetjes José

José 2022-01-05 10:12:17

Ina je hebt weer "normale" foto's. Blijven jullie nog 1 week in dit appartement ? We genieten met jullie mee. Groetjes A + A.

Adrie en Arthur 2022-01-05 11:11:44

Heerlijk die eetervaringen. Wij zoeken ook graag gelegenheden op waar veel autochtonen komen.

De.Vlietjes.op.reis 2022-01-05 13:23:15

Mooi balkon! De luiken zijn wel heel fotogeniek (en in de zomer natuurlijk heerlijk). Prachtig al die zonnige plaatjes, de kou zien we niet bij het mooie uitzicht met de verticale tak👌🏼 En oliebollen! Ik eet (ook?) nooit loukoumades, of lokmades zoals ze daar blijkbaar heten😉 maar nu wel heel toepasselijk

Louiza 2022-01-05 16:05:52

Dit is heel wat anders dan het zuiden van het eiland. Hier zijn bergen en kleine dorpjes. Heel iets anders dan het zuiden dat is vlak.

Cor en Myrna 2022-01-05 22:35:53

Dat is toch wel weer een mooie dagtocht geweest. En dat jullie in het kerkje van de Aardsengel Michaël zijn geweest...geweldig!! Dat bracht mij weer op de Hemelse oorlog. Lucifer,één van de favoriete engelen van God, de schitterendste in de hemel (Lucifer= lichtdrager) verwierp het bevel van God om te knielen voor Adam, de eerste mens, om hem eer te bewijzen. Volgens een andere versie was Lucifer zo hoogmoedig geworden dat hij op een kans wachtte om God van de troon wilde stoten. De onkreukbare Aardsengel Michaël nam onmiddellijk de wapens tegen hem op en Lucifer trok zich vervolgens terug en verzamelde eenderde van de engelen. De hieropvolgende titanenstrijd eindigde met de val van de opstandige engelen in de peilloze diepte, zij werden duivels en demonen. Totzover. Geniet nog van al het moois dat jullie tegenkomen ! Groet van P&W