Porto Recanati - Osimo

Italië, Porto Recanati

9-10 Als camperaar ben je altijd weer blij als het weekend achter de rug is ivm de beschikbare staanplaatsen. We rijden langs de kustweg naar Porto Recanati, laatste plaats van de Conero Rivièra. Op de kaart aangegeven als een mooie/groene route maar het is een saai stuk met alleen maar strand en Lido’s. Porto Recanati is een grote badplaats maar het seizoen is over dus het is er rustig.

Na boodschappen gedaan te hebben vinden we een prima parkeerplek naast een parkje. Eerst maar eens een wandeling langs de lange boulevard naar het centrum en door de winkelstraat weer terug. Het meeste is gesloten langs de boulevard zijn slechts een paar restaurants open.Aan de andere kant is een P waar wat campers staan maar daar sta je op het asfalt in de brandende zon. Wij kunnen lekker onder de bomen in het park zitten.

Na de middag gaan we een uurtje naar het strand en zwemmen we even, de stranddouches zijn nog niet allemaal afgesloten. Later de andere kant richting de rivier op gelopen. Een heerlijk relaxte dag met nog een prima temperatuur van 25-26°.

Om half 6 komt de politie even langs, we mogen hier parkeren maar geen camping gedrag, de ramen staan open en het badlaken van vanmiddag op het strand hangt te drogen aan een spankoord tussen deur en spiegel.
We zaten al binnen, stoelen van de koffie waren ook al opgeruimd. Meteen in actie gekomen, ramen dicht, warm is het inmiddels niet meer en badlaken maar even in de garage gehangen, opgelost.

Ze maken een rondje park waar inmiddels veel ouders met kinderen,jongelui en ouderen zijn. Later is het rustig, we staan hier aan een doodlopende straat dus verkeersdrukte hebben we niet.

10-10 Plan was stuk naar het noorden via de autobaan, maar het werd Osimo slechts 20 km landinwaarts. Het werd een hele onderneming, eerst een behoorlijke niet aangegeven omleiding toen via QR code op de CP komen. Scannen alles invullen, registratie gelukt dan moet je sms’je met code krijgen om slagboom te openen. Niet dus, had op internet al gelezen dat een en ander met niet Italiaanse telefoons niet goed werkt.

Tip van man gekregen loop naar boven naar parkeergarage daar zit iemand die dit ook beheert. Code gekregen en we staan hier met alle voorzieningen , water,stort en stroom, gratis voor max 72 uur.

Dan de stad in, via zeer steile weg naar parkeergarage, daar met kabelbaan en dan nog een roltrap. In de stad is het weer klimmen en dalen, niks is echt vlak.

De kathedraal en de doopkapel zijn de belangrijkste en mooiste bezienswaardigheden, beiden zijn vrij toegankelijk.
De kathedraal is sfeervol met mooie zijkapellen, de los staande doopkapel is in de 17e eeuw gerestaureerd.

In het gemeentehuis zie je op de begane grond veel oude voorwerpen,beelden uit de Romeinse tijd. We eten wat en lopen daarna nog een klein rondje, veel grote gebouwen, Palazzi , sfeervol is de stad niet. Zeker niet op dit tijdstip, siësta , dan valt het leven stil.
Wij houden ook siësta en dan maar kijken wat morgen ons plan wordt.
Groeten Ina en Marinus.

Hoi I&M, Mooie foto’s die het genieten van La Bella ondersteunen. Lastig kiezen, maar Italië blijft ons favoriete vakantieland. Er is veel te zien, te ontdekken. Leuk zo’n zelf gevonden plek voor de camper aan een park. Schaduw en ruimte! “Kijken wat morgen ons plan wordt” is een houding die velen zal aanspreken, mij in ieder geval wel. Een noodzakelijke eigenschap voor elke camperaar? Fijne tijd nog met elkaar. Blijf genieten in een goede gezondheid. Peter

Peter 2023-10-10 19:36:56

✅👋🏼

Louise 2023-10-11 15:14:54

Italië is inderdaad ook erg mooi. Prachtige foto's weer en lekker rustig. Ik houd ervan. Geniet nog maar van het mooie weer, want in Nederland wordt het vanaf morgen kouder hoorde ik. Groetjes.

Karin 2023-10-11 18:18:59

Mooi interieur van die kathedraal en lekker weer. Wij hier in Spanje klagen ook niet over het weer.

Mike 2023-10-13 13:53:25

Hoihoi Globetrotters, Mooi plekje hebben jullie gevonden om lunchpauze te houden, uit de zon en in de schaduw. Mooie huizen staan er genoeg aan het einde van de boulevard. Bijzonder, het gebruik van stenen die Pelgrims hebben meegezeuld van hun pelgrimage, om in de muur van de kerk een plaatsje te kunnen krijgen. Wat een prachtige foto weer van een plafondschildering Ina. Ook leuk, de vele oude voorwerpen uit de Romeinse tijd, die in het gemeentehuis worden bewaard. Ook heel apart is m.i. de losstaande doopkapel, die toch meestal gesitueerd zijn in het kerkgebouw, voor zover ik weet. Eens kijken wat de dag van morgen jullie weer zal brengen. Groet van P&W.