Besalú

Spanje, Besalu

24-5 We staan in Besalú, klein Middeleeuws dorpje aan de rivier de Fluvià. Vanmorgen met droog weer vertrokken, onderweg af en toe een spat en nu hevige buien en het is maar 15˚. Het dorp is vooral bekend door zijn Romaanse 12e eeuwse brug met de 2 verdedigingstorens.
Het is een van de oudste Middeleeuwse dorpen van Catalonië.

Als het om 4 uur praktisch droog is gaan we het stadje in, halen bij de VVV een plattegrond. Onduidelijkheid troef want er staan geen straatnaam bordjes. Wel bij de zgn bezienswaardigheid een info bord. Maar een aantal dingen zou open/te bezoeken zijn niet dus. De oude watermolen voor het graan ook dicht. Dan verder langs de buitenkant kom je waar ooit de synagoge stond. Er was hier een kleine Joodse wijk die in 1415 praktisch gesloten werd. Men heeft recent de resten van de muur bij het Joodse plein blootgelegd.

De milkwè (badhuis voor rituele baden) van de Joden is later door de bewoners gebruikt als textielweverij en pas in 1964 is deze milkwe uit 1274 ontdekt. Het gebouw bevindt zich op een onopvallende plek aan de rivier, aan het einde van de Baixade de Milkwè. Het is een hoge ruimte, waar traptreden naar het voormalige bad leiden. Gesloten met een bordje erbij van de Gemeente dat je kan bellen of iets dergelijks.

Heel verhaal ook in de folder, niks van te zien dus, jammer. We lopen over de mooie oude brug weer terug die is natuurlijk een plaatje. ‘s Avonds krijgen we weer regen.

25-5 We staan nu op de CP van Le Cheix, een klein plaatsje even ten noorden van Clermont Ferrand. We zijn natuurlijk tig mooie en interessante plekken voorbij gereden maar dat heeft zijn reden. Ik voel me niet erg fit op het ogenblik , dus even geen bezoekjes van het een of ander, simpel van CP naar CP en naar huis.

Dit is dus het laatste verslag van deze reis, we hebben weer veel mooie dingen gezien, vooral Andalusië is prachtig. Bedankt voor jullie reacties op de site en ook voor de PB’s altijd leuk om iets te horen.
Groetjes Ina en Marinus.

Verstandig besluit. Als je je al enige tijd niet fit voelt, kun je maar beter thuis zijn. Bedankt weer voor al jullie uitgebreide en gedetailleerde verslagen en niet te vergeten al die mooie foto’s. Doe rustig aan en kom veilig thuis!

Nico Bloot 2022-05-25 18:59:03

Beterschap Ina, dank voor je mooie tips en foto's en nu op huis aan. Goede en veilige reis Groetjes van Mike en Wilma

Wilma 2022-05-25 19:08:54

Jammer Ina dat je niet fit bent. Goede reis naar huis.

Tineke 2022-05-25 19:13:21

Inderdaad Ina doe kalm en rustig aan,goede reis naar huis en beterschap! Dank voor jullie verslagen en veel mooie foto’s!

Marianne 2022-05-25 20:00:20

Beste Ina & Marinus, Allereerst, wat akelig dat je je niet fit voelt Ina. Wij kunnen ons voorstellen dat je in dat geval toch liever thuis bent, maar jammer is het ook, omdat er veel te zien valt, en ja de buitentemperaturen hier in [NL] zijn nou ook niet om over naar huis te schrijven, momenteel overdag zo'n 15oC. Nog even reageren op je laatste verhaal en foto's van deze vakantie. Ronduit een prachtig bewaard stukje oudheid dat dorpje Besalú. Zo goed bewaard zie je middeleeuwse dorpjes niet vaak. We wensen jullie een voorspoedige thuisreis toe en we spreken elkaar nader. Hier zal morgen op Hemelvaartsdag overwegend veel wind staan en de temperatuur zal gaan dalen naar 13oC. Bedankt voor alle foto's en verslagen. Warme groet, P&W.

Peter Kee 2022-05-25 20:04:03

Hallo Ina en Marinus Wat vervelend Ina dat je niet lekker bent, sterkte en doe voorzichtig met de terug reis. Bedankt dat wij mee mochten genieten van jullie prachtige reis en de mooie foto’s Hartelijke groet, Pieter en Berta Smilda uit Groningen

Berta Smilda 2022-05-25 22:42:56

Een goede reis naar huis. Hopelijk knap je snel weer op 🙏❤️

Karin 2022-05-25 23:55:25

Ina en marinus ‘ Een goede reis naar huis. We hebben genoten van de reisverslagen . Ina het allerbeste, Een goed besluit om naar huis te gaan. Groeten Mieke

Mieke 2022-05-26 08:33:27

Een goede terugreis naar Zaandam en beterschap Ina. Groeten José

José 2022-05-26 09:52:08

Jammer Ina dat het zo moet aflopen, maar jouw gezondheid gaat boven alles. Wij wensen jou en Marinus een goede thuisreis en vooral van harte beterschap gewenst. We spreken elkaar later weer. Groetjes van Adrie en Arthur.

Adrie en Arthur 2022-05-26 12:24:39

Ina en Marinus, een mooie reis hebben jullie gemaakt die we met belangstelling en plezier hebben gevolgd. Jammer dat je je niet goed voelt Ina ,een goede terugreis en beterschap.. Groeten, Everdien en Thole

Everdien en Thole Feith 2022-05-26 23:13:14

Liebe Ina, zuerst viele Wünsche für eine baldige Gesundheit. Das ist das wichtigste. Vielen Dank für die wunderbaren Reiseberichte und die phantastischen Fotos! Wir konnten alles gut mit verfolgen und an einigen Orten waren wir auch schon. Wir wünschen alles Gute, eine gesunde Rückreise und bis bald. Viele Grüße Johanna & Wolfgang

Johanna & Wolfgang 2022-05-27 13:37:40

Hello, Ina! I am Nikolay, we met at the camping in Lefkada in the summer of 2021. I hope you are doing well. I can't find the note with your contacts that you gave us and I want to discuss something with you. Please email me at: niki_nik@mail.bg Best wishes, Nikolay