Villandry

Frankrijk, Villandry

In 1906 kocht de in Spanje geboren Joachim Carvallo, overgrootvader van de huidige eigenaar het kasteel.Hij liet een schitterende wetenschappelijke loopbaan achter zich,die hem de Nobelprijs voor de geneeskunde in 1913 opleverde, om zich helemaal aan het herstel van Villandry te wijden.Er is in de loop der eeuwen veel aan veranderd, alleen de Donjon is nog oorspronkelijk uit de 12e eeuw. Het huidige kasteel werd in 1536 gebouwd.In de 18e eeuw werd de traditionele tuin vernietigd en vervangen door een park in Engelse stijl. Joachim Carvallo bestudeerde de tuinen in de Renaissance tijd, deed archeologische opgravingen en herstelde eerst het kasteel en toen de Renaissance tuinen.

Je kunt beiden los bezoeken, je krijgt van de tuinen en van het kasteel een zeer uitgebreide folder met plattegrond in het Nederlands.De diverse tuinen worden er afzonderlijk in besproken, zoals de siertuin, de watertuin, de zonnetuin, het labyrint(leuk voor kinderen), tuin van de eenvoudigen en de moestuin. Deze laatste is louter en alleen voor de sier met diverse kleuren. Blauw van de prei, rood van de kool etc.Hier wordt ieder jaar 2 x geplant, 1 keer in de lente, dit blijft van maart tot juni staan en 1 keer in de zomer, voor juni tot november. Alles in een harmonie van kleuren en vormen, echt prachtig om te zien.
De tuinen liggen op 3 niveaus maar je kunt via paden aan de zijkanten die hoger liggen mooi boven op de tuinen kijken.

Binnen kijk je natuurljk ook mooi uit op de diverse tuinen en boven vanaf de Donjon. Je komt eerst in de salon en werkkamer, daarna komt de eetkamer. In de diverse kamers staan mooie grote bloemstukken, allemaal echt, niks geen namaak! Op de 1ste verdieping de slaapkamers, oa van Prins Jerome Bonaparte. De jongste broer van Napoleon I was enkele jaren eigenaar van Villandry. De slaapkamer van Joachim Carvallo en die van zijn echtgenoot Ann Colema, ja ieder hun eigen kamer!

Dan is er de oosterse salon, dit heeft een prachtig cassette plafond uit een paleis uit Toledo, dit paleis werd in 1905 ontmanteld. Carvallo liet het uit 3600 stukken bestaande plafond hier in elkaar zetten wat een jaar heeft geduurd. Het is ooit gemaakt door Moorse ambachtslieden in de Mudejarstijl.

Op de 2e verdieping zijn de kinderkamers en kun je naar de Donjon voor het prachtige uitzicht over de tuinen. Verder hangen er diverse schilderijen in de gangen , de Carvallo's waren hartstochtelijke verzamelaars van oude schilderijen. Zij kochten Villandry in 1906 met het doel hun collectie ten toon te stellen.
Joachim Carvallo was in 1924 tevens de stichter van een vereniging van eigenaars van historische gebouwen. Hij was toen al voorstander/pionier van het openstellen van monumenten voor het grote publiek.

Wij vonden het zeer de moeite waard zeker voor de entree prijs van € 11, bij de andere kastelen van Langeais en Saumur lag de prijs iets lager maar ik denk dat je hier meer te zien krijgt voor je geld. Er zijn hier natuurlijk tig kastelen in de buurt en je moet een keus maken, maar dit is zeker een aanrader. We troffen het ook nog eens dat het vrij rustig was, lunchtijd nl!

Vanmorgen vertrokken naar Tours, 30 km oostelijker, we staan op Only Camp in de buitenwijk St.Avertin. 'S Morgens is het fris slechts 15° maar 's middags wordt het wel weer 22°. Strak blauwe lucht maar er staat net als gisteren een stevige wind.Dus het is even zoeken naar plekje met zon en uit de wind, om 11 uur zijn we geinstalleerd. Van de camping hebben we ook al wat info gekregen maar 's middags toch even op de fiets naar de VVV in het centrum(4km)voor een stadsplattegrond. Als we de camping afrijden staan er al weer een aantal campers voor de slagboom te wachten,van 12.00 tot 14.30 siësta hè. Morgen de stad in, nu ons even inlezen wat, waar en hoe.
Groetjes Ina en Marinus.

Dag Ina en Marinus, terwijl jullie ons geliefde Frankrijk doorkruisen en bij het spectaculaire Villandry in de tuinen dwalen, zijn wij intussen een groot deel van jullie route naar Griekenland aan het rijden. Net aangekomen bij de baai van Kotor, lees ik het vervolg van jullie rit in het voorjaar. Die tocht over de Komanrivier ziet er prachtig uit!! Gaan kijken of we die ook kunnen maken en dan over de SH5 terug naar beneden. Tirana staat ook op ons lijstje en dan via Elbasan (nee, ik hoef niet in bad) naar Struga. Via Ohrid en Bitola gaan we dan richting Florina, Griekenland in. Daarna verdiep ik me weer in jullie reis om te kijken wat voor verrassends er nog meer in zit. Fijne zwerftocht en we volgen jullie! Groetjes van Mike en Wilma van der Vliet

Wilma 2019-09-19 17:00:27

Hoi M&I, goed gedocumenteerd verslag weer 👍! Terwijl in NL de Algemene Beschouwingen belangrijk gevonden worden, hebben camperaars deel aan een andere wereldorde 😏. Pensioenkortingen? Gaan we toch een aantal dagen extra ergens vrij staan 😂. Onze plannen van rustig aan naar het zuiden zijn bijgesteld. Gisteren 18.09 16.00 uur vanuit Normandië vertrokken en nu 19.09 op heerlijk rustige camping nabij Avignon 😳. Afwijken van een plan is bij ons standaard. Maar we blijven hier zeker 5 nachten. Meer dan uitstekende wijn te koop en enkele culinaire adressen verhogen de feestvreugde en compenseren die 1000km 🙄. Altijd weer leuk om je verslag te lezen, Ina. Bedankt nog voor de achtergrond info als pb mbt de invasie van 1944. Het was allemaal zeer de moeite waard en indrukwekkend. Veel geëmotioneerde mensen gezien (en gesproken). Geniet van het vervolg van jullie reis. We houden contact. Groet, Peter

Peter 2019-09-19 17:35:48

Wat een prachtige tuinen Ina en bijzonder dat de Renaissance tuinen werden hersteld na de opgravingen. Wat een klus zal dat geweest zijn met al die heggetjes die in vorm geknipt moeten worden. Ook mooi de door jou beschreven Oosterse salon in dat kasteel. wat jammer dat het weer toch wat frisjes valt te noemen.