Zaragoza

Spanje, Zaragoza

31-3 We staan op de stadscamping van Zaragoza, in een moderne ruime buitenwijk van de stad. Achter in de middag gaan we met de bus naar het centrum. We lopen via het Plaza Espagna naar het bekende Plaza del Pilar een lang plein van 1500 m. Hier staat de Basilica de Nuestra señora del Pilar. We kunnen niet helemaal door de kathedraal lopen want er is een dienst aan de gang.

Wel toegankelijk is het hoofdaltaar, de kerk heeft prachtige koepel decoraties met beschilderingen oa van de Spaanse kunstschilder Goya. buiten op het plein staat een standbeeld van hem. Hier is ooit een Maria verschijning geweest in het jaar 40 na Christus en zij aan Jacobus verscheen op een zuil en hem opdroeg een heiligdom te bouwen. Deze gebeurtenis staat bekend als de allereerste Mariaverschijning ooit.
In de kerk is het weer niet fotograferen zoals zo vaak, maar je ziet steeds mensen met hun telefoon foto’s maken dat doe ik dus ook maar.

Bij een bar aan het plein eten we wat tapas, daarna lopen we weer richting de bus. Het is nu veel drukker dan toen we pas de stad inliepen, de siësta is voorbij. Er zijn alleen eet en drinkgelegenheden open, de winkels zijn allemaal dicht.
‘s Avonds kijken we via Canal+ de Joodse Raad, prachtig gespeeld en in beeld gebracht. We kijken nauwelijks tv maar dit wilden we wel zien. Wat een drama, het is voor ons toch niet voor te stellen en je vraagt je af wat had ik gedaan?

1-4 In de loop van de ochtend weer met de bus naar het centrum, het eindpunt van bus 41 is bij de oude Romaanse poort Puerta del Carmen uit 1792. Dan lopen we weer via dezelfde route naar het Plaza del Pilar. We kijken rond de andere kathedraal del Salvador (La Seo) ook aan het plein maar we gaan niet naar binnen. Ik zie dat er nu kaartjes gekocht moeten worden ook voor de del Pilar waar wij gisteren zo naar binnen konden lopen. De La Seo kathedraal heeft aan de zijkant een mooie Mudejar muur en torens, een stijl die je alleen in Spanje tegen komt.
Het woord komt uit het Arabisch en betekent oa Zij die bleven' en werd gebruikt voor de Moorse bevolking die in Spanje bleef nadat de christenen het Iberisch schiereiland heroverd hadden. Het is een samengaan van moslim en christelijke kunstvormen.

Verder is er op het plein La Lonja, ooit het handelsgebouw, het heeft prachtige gewelven, helaas gister was het ook gesloten en maandags ook.
We lopen de brug Puente de Piedra een stuk op om mooi zicht te hebben op de andere kant van de kathedraal del Pilar.

Aan de andere kant van het plein is de Iglesia de San Juan de los Penetas met een toren die scheef staat. Hier is ook nog een stuk van de oude Romeinse muur te zien met een standbeeld van Caesar Augusta. Daarna nemen we nog een kijkje in de overdekte markt, met natuurlijk fruit, vis en vlees, zoals bijzondere stukken van het varken.

Zo is het weer genoeg voor vandaag, normaal zou je dit dus gemakkelijk in 1 dag kunnen doen, maar het is nu even niet normaal.
We gaan hier op het eind van het plein wat eten en daarna wandelen we weer terug naar de bus. Het is nu drukker in de stad en op de terrassen. Om 4 uur zijn we weer terug bij de camper.
Groetjes Ina en Marinus.

“Er zijn alleen eet en drinkgelegenheden open, de winkels zijn allemaal dicht”, dat wil ik ook meemaken 😂, een ideale dag voor Marinus?! Mooie impressie, zowel qua foto’s als tekst, van de stad. Zaragoza leent zich uitstekend om ook per fiets te verkennen. Veel plezier verder!

Peter 2024-04-01 20:07:03

Wat is het toch een mooie stad, zeker met goed weer. Mooie foto's die de rijkdom laten zien.

Mike 2024-04-01 22:46:20

Prachtig daar, gelukkig goed weer. Hier nog een buitje smiddags.

Karin 2024-04-02 09:19:23

✅🍀

Louise 2024-04-02 11:44:57

Leuk te zien dat je het standbeeld van Goya met je camera hebt vastgelegd. Ik heb daar ooit iets over gelezen maar had er geen beeld bij. Zo dus ! Wat een prachtig metselwerk is er te zien bije La Seo Kathedraal.Ook een prachtige opname gemaakt van de Puente de Piedra bij de Ebro!! Dank voor foto's en verslag Ina. Groet van Peter.