Areopoli

Griekenland, Areopoli

4-10 Bij Gythio begint de binnen Mani een prachtig ruig gebied, we hebben die punt al eens helemaal rond gereden. Wij steken nu over naar de west kust van de binnen Mani en gaan dan verder omhoog. Eerst komen we in Areopoli een leuk stadje . Hier begon de Griekse Onafhankelijkheidsoorlog in 1821 aangevoerd door Petros Mavromichalis die zich verzette tegen de Ottomaanse(Turkse) overheersing.
De Mani streek is de streek van bloedwraak en de vrijheidsdrang. Je vindt hier de torenhuizen van grijs natuursteen en nauwelijks het Grieks blauw-wit.

We drinken een cappuccino op een van de vele terrasjes in Areopoli, de excursie bussen doen nl de stad aan, ivm de vlakbij gelegen Diros grotten. Toeristisch dus maar wel leuk om weer even door te lopen en de gedenktekens van de strijd van destijds te zien, het oude kerkje en de grote Taxiarchen kerk(kerk van de aartsengelen).

Daarna zak je af naar de kust met een prachtig uitzicht naar de baai bij Nea Itylo. We hebben hier al eens gestaan en kijken bij de plek van destijds maar plekken worden nu geclaimed door Tavernas met free parking met en zonder for customers only(ik had toevallig andere eetplannen) en bij het strand een bord campers verboden.
Maar we rijden door en vinden toch een mooi plekje met bank en een prachtig uitzicht natuurlijk.

5-10 We hebben een klein weerdipje, vannacht wat regen gehad, nu bewolking, soms wat zon en slechts 24°.We rijden weer omhoog de bergen in en komen langs en door verschillende dorpjes. Deze route gaat langs veel Byzantijnse kerkjes oa in Langada, Thalames,Nomitsis en Platsa. Niet allemaal zijn ze open. Langada is de grootste en mooi gerestaureerd en er naast zit een verkooppunt van diverse soorten olijfolie met kruiden, sinaasappel en citroen en nog wat plaatselijke produkten. Je kunt de olie ook proeven!

Dan gaat het weer omlaag naar de kust naar Agh Nikolaos, ons welbekend, lang geleden waren we hier 14 dagen in een appartement met huurauto en hebben toen de hele Mani rond gereden. Destijds was het nog lang zo toeristisch niet maar toch is alles hier nog kleinschalig, echt een dorpje.
We eten ‘s avonds wat op de kade en er valt weer wat regen. We verbazen ons over al de auto’s die in de loop van de avond hier parkeren en men gaat wat eten of drinken in het dorp, verder is hier toch niet zoveel te doen, het lijkt wel weekend.
Groetjes Ina en Marinus

Leuk dat jullie in Aghios Nikolaos rond gekeken en gegeten hebben! En Ina je vertelde dat jullie hier in een “grijs verleden”gelogeerd hebben,dat was in de Orato villa’s? Verder maak je steeds mooie foto’s van de omgeving en bezienswaardigheden,bekijk ze vol bewondering.Zet de reis voort zonder hindernissen en genieten jullie van het geheel!Groet

Marianne 2022-10-05 23:36:25

Precies 10 jaar geleden alweer, de laatste keer in de Mani. Mooi! Dat we daar de eerste keer (1995) rondreden zagen de torens er nog lang niet zo mooi uit, onze fantasie sloeg op hol ... "zullen we zo'n toren kopen☺️?" Drie jaar later hadden we toch een beetje spijt, toen kostten ze veel meer dan die eerdere 10.000 gulden🤷‍♀️. Drie weken in Kardamili doorgebracht toen. Naar Mystras, Monemvasiá et cetera en ook Selinitsa (zoals ik Agios Nikolaos blijf noemen😉, zo leerde ik het kennen...). Leuk dat jullie daar ook weer waren! 🙋‍♀️

Λουιζα 2022-10-06 17:09:06

Hoi Marinus & Ina Beter laat dan nooit!! Ik ben een beetje achter met mijn reactie op jullie verslag van de reis. Er kwam veel op ons pad waar we iets mee moesten of wilden, sorry daarvoor. Je kunt wel zien aan dit stadje Areopoli dat het de functie had ooit om de bevolking te kunnen beschermen. Veel muren zien er nogal Massief uit, mijn hemel. Maar eerlijk gezegd had ook ik hier best even willen rondlopen. Het is met recht een ruig gebied te noemen bij de binnen Mani. Geweldig dat kleine winkeltje met allerhande voedingsmiddelen volgepropt. Leuk toch weer al die kleine byzantijnse kerkjes onderweg. Gezellig wat te kunnen eten op de kade! Dank voor verhaal en foto's. Groet van Peter.