Chenonceau

Frankrijk, Chenonceaux

Chenonceau is het kasteel van de vrouwen.
Chenonceau is gebouwd in 3 fases,het echtpaar Bohier-Briconnet breken een burcht en een tot vesting verbouwde molen van de familie Marqués af en bouwen Chenonceau gebouwd naar de tekening van een Venetiaans paleis.

Koning Hendrik II schenkt Chenonceau aan zijn meest geliefde maîtresse Diana van Poitiers.Zij laat het kasteel de moderne tuinen en de beroemde brug over de Cher.Hendrik II wordt tijdens een toernooi in een tweegevecht gedood.

Catharina de Medici, zijn weduwe,zorgt ervoor dat Daina Chenonceau terug geeftWe in ruil voor Chaumont sur Loire. Ze verfraait de tuinen en laat op de brug 2 verdiepingen bouwen. Ruimte voor dure feesten en Italiaanse weelde. Zij bestuurt het koninkrijk als regentes van haar zoon Hendrik III .

Na de dood van Hendrik III, die door een monnik vermoord werd, trok Louise van Lotharingen zijn vrouw zich terug op het kasteel. Na haar dood komt een einde aan koninklijke bewoners op Chenonceau.

Er komen diverse eigenaren zoals Gaston Menier in de 1ste WO, zijn dochter Simone Menier is hoofdverpleegkundige en verzorgt tot het eind van de oorlog de gewonden soldaten.

Het kasteel hangt vol met muur bedekkende Vlaamse wandtapijten. Er zijn de diverse slaapkamers te bewonderen, ongelooflijk mooi gedecoreerd allemaal en protserig ingericht. Maar onder de galerij in de brug zijn de diverse keukens die tijdens de 1ste WO werden gemoderniseerd ivm het ziekenhuis. Op de 2e verdieping van de galerij is een tentoonstelling over de Franse geschiedenis. Zo is er ook te lezen dat Catharina zich omringde met mensen die kennis van zaken hadden van diverse dingen. Zoals Nostradamus, Franse apotheker (ook arts maar uit de faculteit der geneeskunde gezet) en astroloog, waar haar vader al een groot fan van was.En ze had een Italiaanse parfumeur, erg nodig in die tijd badkamers heb ik niet gezien!
Er is in de loop der tijd veel aan veranderd en gerestaureerd door deze en gene maar het blijft toch wel bijzonder om de overdadige protserigheid te zien. en dan te bedenken dat het van een paar eeuwen geleden is.

Prima geslapen op de volgens campercontact lawaaierige CP. We wilden hier fietsen maar dat gaat het niet worden het is zwaar bewolkt en af en toe regent het. We wachten het af, eerst dit verslag plaatsen, koffie drinken en dan kijken we wel waarheen de reis verder gaat.
Groetjes Ina en Marinus.

Pracht en praal. Mooi! Slaapkamers? Zalen! (had makkelijk een bad in gekund ...😉).

Louise 2019-09-25 20:26:56

Wat een leuk verslag over het kasteel van de vrouwen!! Wat een geschiedenis. En Nostradamus kwam ook nog even bij Catharina om de hoek kijken, ik wist dat hij Astroloog en ook arts was, maar dat hij daarnaast ook apotheker was had ik nooit gelezen. Misschien toch logisch, omdat sommige artsen ook hun medicijnen aan huis hielden. Jammer dat het weer wat te wensen overlaat. heb het goed samen.