Parga

Griekenland, Parga

‘s Nachts veel regen en onweer gehad in Glyki, het ergste is voorbij dus we rijden nu naar Parga. Goede beslissing geweest om gistermiddag weg te gaan, met mooi weer is het toch even leuker rijden.

We gaan naar camping Valtos net buiten Parga in de baai Valtos Beach, het lange strand van Parga. We kennen de camping, waren hier in 2016 voordat we de overtocht naar Corfou maakten.En in 2008 tijdens onze eerste Griekenland reis hebben we hier ergens nog vrij overnacht, het was toen voorseizoen en ook nog eens een ander tijd. We staan weer in een olijven en sinaasappelboomgaard, hier zijn het vooral hele hoge olijfbomen, zeer apart.

Gelukkig knapt het weer op en gaan we ‘s middags lopend naar Parga. Toch een wandeling van 20 minuten, even flink de conditie op krikken, want het is niet alleen de berg op maar aan de andere kant ook weer helemaal omlaag via de trappen.

We lopen als we boven zijn toch een stukje het Venetiaanse fort in, je kunt hier vrij rondlopen op eigen risico staat er op borden! Je hebt hier een mooi uitzicht over de stad en het eilandje met het kerkje. De stad is een paar keer in Turkse handen geweest, Ali Pasja kocht het van de Engelsen en tot 1913 is het Turks geweest.

Als we beneden zijn zien we dat het water over de promenade heen slaat, er staat een harde wind, gelukkig hebben we daar op de camping geen last van,die ligt beschut en 100 m van het water.

Het is erg rustig maar we horen wel veel Nederlands spreken, ik schrijf op mijn site in 2016 dat we schrokken toen we in Parga kwamen, zo druk en toeristisch. Op de camping was het trouwens toen wel rustig, zoals nu, 4 plekken zijn bezet. Wie het verschil wil zien hier de link http://www.opstapmetdecamper.nl/joomla25/index.php/griekenland/epirus-corfu/parga

We drinken wat op een terrasje, maken een wandeling door het centrum, en gaan dan weer terug, het weer betrekt weer. Het blijft wisselvallig er komt de komende dagen weer wat regen aan. Omdat we hier nu alle faciliteiten hebben en goed beschut staan blijven we hier voorlopig.

We hebben weer een zonnetje vanmorgen en maken een kleine wandeling naar het eind van de baai, langs het kleine kerkje en naar de kleine haven.
Hier liggen de boten die normaal nog met de toeristen varen naar oa Paxos en Anti Paxos. Men is alles winterklaar aan het maken, ook op het strand.

‘s Middags het dorp(of stad?) weer in en ergens gegeten, we zoeken speciaal iets op binnen in het dorp waar we een mooi terras zien en waar je ruim kan zitten. Dat vind ik normaal ook al prettig en nu helemaal.
Het is de hele dag goed weer geweest met flink wat zon en een lekkere temperatuur van 22 a 23°, in de schaduw , dat zie ik als we de camping weer oplopen.

‘s Avonds hebben we weer wat buien maar veel valt er niet, het weerbericht geeft heavy rain aan voor vannacht en morgen ook weer regen.
De receptioniste van de camping heeft in het dorp voor morgen een afspraak bij een kapper voor me gereserveerd. Altijd maar weer afwachten hoe dit gaat aflopen.
Groetjes Ina en Marinus.

Prachtige foto's weer. We volgen jullie met plezier.

Toesjoeranroet 2020-09-27 20:30:39

Inderdaad hoge olijven, mooi die stam! Leuk om Parga weer te zien, herkenbaar, al kan ik me geen toeristentreintje herinneren 😉Is ook alweer 11 jaar geleden, de laatste keer da'k daar was. Toen zaten we helemaal aan het eind, wat jij het kleine strandje noemt maar ik bedoelde nog eentje verder, achter de rots, een nog kleiner strandje, waar we wel heen gingen Succes bij de kapper!

Louiza🧿 2020-09-27 22:42:37

Niet alleen je beschrijvingen zijn goed, ook de bijbehorende beelden👍👍. Wij morgen Amalfi 😏. De campingbaas bood aan ons naar het station te brengen en ‘s middags weer op te halen 👍. Dus niet de bus van 08.00 uur..... 😂 en geen trappen 😂. Fijne tijd nog daar. Groetjes P&C

Peter 2020-09-27 23:11:41

Dank weer voor je verhaal Ina. Mooie foto's en wat een schattig kerkje,maar wat een slecht weer het is niet anders ! Weer een heel avontuur Ina naar de kapper, ik hoop dat het goedkomt. Marinus kan daar niet terecht? Prettige voortzetting van jullie reis Marinus & Ina. P&W.

Peter 2020-09-28 01:28:33

Bedankt weer voor jullie verslag en de mooie foto.s prettige vakantie nog.

Annie 2020-09-28 10:18:15

Wat is het toch mooi daar. Ook maar eens die kant op. Als fred met pensioen is. 😜. Wij hebben alleen maar regen vanaf zaterdag 🙄. Als het goed is wordt het morgen beter en woensdag zon. Gr. Ka

Karin 2020-09-28 10:28:11

Ook wij hebben tijdens onze reis in Nederland, maar niet zo veel als bij jullie. Rijdende onze uitstapjes hebben we het droog gehouden. Vannacht heeft het de hele nacht zachtjes geregend en nu, half elf, stopt het met regenen. Op mijn telefoon kreeg ik de link in jullie reisverslag helaas niet geopend. Wat een heerlijk land, dat Griekenland!

Mike 2020-09-28 10:29:39

Super weer de foto's van Parga te zien. Was voor ons alweer 2013 dat we daar waren. Hopen zelf "ijs en corona wederdienende" over twee weken weer in het Griekse te mogen zijn. Geniet nog maar even lekker, hier is het herfst! gr. Edso

Edso 2020-09-28 15:42:30

Het ziet er ook steeds weer mooi uit jullie foto's. Wij genieten in zuid Italië ook, maar Griekenland moeten we toch echt eens doen. Hopelijk volgend jaar, dan zal het toch moeten lukken. Fijne reis verder. Gr John en Marian