Epen-Mechelen(L)

Nederland, Epen

24-12 Vandaag weer met de bus naar Epen, een ritje van 20 minuten. Heel gemakkelijke met de glimbe app van het OV in Limburg, zie je de routes, tijden en stopplaatsen. We hebben een automatische OV kaart die we thuis nooit gebruiken maar hier nu dus wel.

We stappen uit in het centrum, in het dorp zelf is niets te zien, en lopen naar beneden naar het Geul dal. Hier maken we een kleine wandeling oa langs de Volmolen. Vollen verbetert de kwaliteit van geweven wollen stof. De stof wordt in grote eiken kuipen gelegd, die zijn gevuld met een mengsel van volaarde (een soort klei), lijnzaadolie, ranzige boter, urine en water. In 1872 is hij omgebouwd als graan molen, vrijwilligers malen hier nog steeds graan.

Hier beneden in het dal zie je nog mooie vakwerkhuizen, bij de oude herberg De Smidse eten we een huisgemaakte erwtensoep met roggebrood en Katenspek. In de menukaart staat de geschiedenis van de herberg, ze noemen zich zelf een kneuterige herberg en willen het zo ook houden!

Het is helemaal niet koud maar het is gelukkig droog. Via een bospad weer terug naar de bushalte, totaal 4,4 km gelopen mooie afstand voor mij.

25-12 Vanmorgen regende het dus werd het een lees ochtend. Rond de middag is het droog en gaan we met de bus naar Mechelen (half uurtje). Even voor het dorp stappen we uit bij de Bovenste molen. Een watermolen uit 1828 met een middenslagrad van 6.5 m, destijds gebruikt als graanmolen.

Via een wandelpad door het land steken we de Geul over en lopen het dorp in. Bij de kerk staat het Heerenhof ooit van de Johannieterorde, later werd het een gemeentehuis, het heeft diverse eigenaars gehad en nu is het een congrescentrum.

In het dorp even een koffiepauze met wat lekkers daarna kom je langs de zgn Beneden molen of wel de Commendeursmolen. De pachters van de landerijen in de omgeving waren verplicht hier hun graan te laten malen. De molen is nu weer in gebruik helaas nu natuurlijk niet te bezoeken.

We lopen een klein stukje richting Schweiberg maar de wandeling die een rondje maakt naar de OverGeul is voor mij te ver. We nemen weer de bus terug naar de camping.

26-12 We zoeken een kleine wandeling uit via de Komoot app die voor mij goed te doen is. Er zijn heel veel wandelmogelijkheden hier, wij gaan van af de camping door de heuvels naar Noorbeek. Dan een stukje door het dorp, Komoot geeft duidelijk aan dan via een steeg (je moet het maar weten) weer naar wandelpaden. Via de noordkant van het dorp door de heuvels terug, waar we weer voor de camping uitkomen. Op een paar druppels na hebben we het droog gehouden!

‘s Middags lezen we wat en bereiden de route voor morgen voor. ‘s Avonds hebben we een kerstdiner in de Brasserie op de camping: Boave de Wesh.
Groetjes Ina en Marinus

"Wie sjoen os Limburg is, begrip toch neemesj, Allein de zuuderling, dea Limbugs leef is....."

Fred & Els 2022-12-26 21:53:22

Je waant je in een ander land als je de foto's van Limburg ziet.

Mike 2022-12-26 22:24:53

Hoi Marinus & Ina. Fijn dat jullie het fijn hebben in het Limburgse en het Belgische. Tegenwoordig wordt wandelen vrees ik wel heel moeilijk wanneer je niet over zo'n geavanceerde telefoon beschikt. Want zonder zo'n apparaat heb je niets aan een Glimbe of een Komoot app. Jullie wandelingen hebben mooie plaatjes opgeleverd, prachtig zelfs. Dank dat ik weer even over jullie schouders heb mogen meekijken zonder app, want dat kan dus weer wel. Geniet er samen van. Groet van Peter.

Peter Kee 2022-12-27 17:22:36

Prachtig! Gelukkig was het weer mooi genoeg voor goeie plaatjes 📸 On-Nederlandse omgeving 🏔 Ooit gelogeerd in Mechelen, net even (foto’s) opgezocht, hotel Brull …