Albir-Altea

Spanje, Altea

10-5 plan was om vandaag naar La Vila Joiosa te gaan slechts een half uurtje rijden en daar vrij op een mixparking aan zee te gaan staan.
Het stadje heeft nog een vrij authentiek centrum met gekleurde huizen.
De parkeermogelijkheden bij het strand zijn er niet meer, verbodsbord voor campers!

Dan zijn er tussen Altea en Albir 3 opties, toch maar gekozen voor de camping Cap Blanch gekozen, een type overwinteraarscamping maar hier hebben we wat meer ruimte om ons heen. ‘S Middags gaan we eten bij Zero Zero net buiten de camping aan de boulevard, wat een aanrader, goed, creatief en erg smakelijk.

Dan siësta houden en daarna op de fiets beiden kanten uit gefietst, Altea heeft nog een vrij grote vissershaven, waar men druk bezig was. We fietsen alleen langs de boulevard morgen de oude stad in boven op de “berg”.

11-5 We gaan eerst naar Altea Hills even verder langs de kust richting Calp. Hier vind je de Iglesia Ortodoxa Rusa. Dit is de allereerste Russisch-orthodoxe kerk die in Spanje is gevestigd. Spanje heeft nl veel Russische expats. Een Russische ondernemer(miljardair) financierde de bouw van het kerkje. Het is grotendeels van hout gebouwd en is ontworpen als een kopie van een 17e-eeuwse kerk in Rusland . De materialen werden geïmporteerd uit het Oeralgebergte en werd door Russische ambachtslieden gebouwd in 2002. Het is een sprookjesachtig ontwerp met 1 toren en 4 ingangen. Hij is nog niet helemaal beschilderd ik begreep van de portier dat het geld op was.

Daarna weer terug naar het oude gedeelte van Altea ,Casco Antiguo.
Op het hoogste punt staat hier de Església de la Mare de Déu del Consol d'Altea, waarvan de blauwe koepels tegenwoordig het 'visitekaartje' van Altea vormen. Het interieur is barok met veel goud, vreselijk kitch. De Russische kerk met de iconostace is natuurlijk ook kitch maar dat zie ik dan veel liever als dit interieur. Op het gezellige plein bij de kerk eten we een broodje. Hier is ook een Mirador waar je naar de baai en Albir kijkt.

Het oude gedeelte is natuurlijk vreselijk toeristisch met veel eetgelegenheden en winkeltjes maar wel leuk om door heen te lopen via de vele trappetjes en straatjes. Al vanaf de 18e eeuw is Altea een kunststadje. In de smalle straatjes worden nu nog steeds de witte huisjes gebruikt als galeries en ambachtelijke werkplaatsen.

12-5 We gaan op de fiets naar het natuurpark van de Serra Gelade bij Albir. Voor 10 uur mag je met de fiets naar binnen maar wij lopen nu naar de vuurtoren aan het eind. Een populaire wandeling over een geasfalteerd weggetje, heen klimmend met de zon in het gezicht maar met een lekker windje van de nog koele zee en met steeds mooi uitzicht. Heen en terug is het 5,5 km

Langs de route staan wat info borden oa dat er een okermijn was, waar je nog wat restanten van ziet. De oker werd als kleurstof gebruikt. Boven bij de vuurtoren is een tentoonstelling ingericht met foto’s oa hoe het leven hier vroeger was met een groep van vuurtorenwachters. Hier kwam je niet zo maar bij, je kreeg een opleiding van 3 maanden en met een examen daarna.

Morgen vertrekken we weer vanuit de “Nederlandse enclave”, we gaan een wat rustiger plekje zoeken.
Groetjes Ina en Marinus

Altea, toch overwegend een vriendelijk aandoend plaatsje, kennelijk door Hollanders benoemd tot 'Nederlandse enclave' ! Het haventje met toch behoorlijke vissersschepen, de kubusbomen en de blauwe hekken laten zien hoe de dagelijkse gang van zaken er zo'n beetje uitziet. Het Russisch orthodoxe kerkje ziet er door de 'houtbouw' en de blauwe koepels ondanks dat de beschildering binnen niet helemaal af is, toch mooi uit. Ook het eten ziet er gerekend naar Spaanse maatstaven erg goed uit. Mooi die geschiedenis rond de vuurtorenwachters. De veiligheid van de schepen buitengaats werd daarmee wel beter geborgd. Heb het goed samen op de weer wat rustiger plekken. Groet van P&W.

Peter Kee 2022-05-12 22:20:04

✅🙋‍♀️ zie app🎤

Luisa 2022-05-13 10:03:42

Hoi I&M, ook al hebben jullie je hart verpand aan Griekenland, deze reis geeft weer hele andere ervaringen die ook de moeite waard zijn. Genieten zit in jullie DNA en de belevenissen zijn leuk om te lezen. Een beoordeling over een CP/camping voegt voor jullie volgers zeker wat toe. Hou dat vol! Ik was niet veel in de gelegenheid op jullie bijdragen te reageren, een intensief medisch traject (met meerdere operaties) is de oorzaak. Ik informeer je tzt via een pb. Het ga jullie goed.