Alicante

Spanje, El Campello

8-5 Vandaag een saaie rit van 200 km over de autobaan naar de kust. We staan net even boven Alicante op CP El Campello, er zijn wasmachines en droger en je kunt met de tram naar Alicante. Eerst maar een was gedraaid en daarna in de droger, dan lopen we naar het strand hier vlak bij. Ons even oriënteren ivm met de tram die hier pal langs het strand gaat. Morgen dus naar Alicante een ritje van 25 minuten werd ons verteld.

9-5 Met de tram naar het centrum, als we uitstappen is het even uitzoeken welke richting we op moeten. Heb een en ander voorbereid, maar je komt ondergronds aan dus je hebt niet meteen een idee van welke kant je moet uit lopen voor wat we willen bezichtigen.

Eerst naar het zgn paddestoelen straatje, een straatje destijds met prostitutie en illegale handel. Om de onveiligheid weg te werken besloot de burgemeester eind 2013 om de straat te versieren met grote paddestoelen. De straatvloer werd groen en geel geschilderd en er kwamen diverse paddestoelen. Sindsdien is dit een nieuwe toeristische attractie.

Dan via het kleine Soho parkje met zijn oude bomen naar het oude stadhuis. Het oude stadhuis is bepaalde tijd open en gratis te bezoeken, in de hal staat een beeld van Dali en aan de voet van de trap vind je het ‘Cota Cero’, het nulpunt. Dit is een referentiepunt, om de hoogte boven het zeeniveau van verschillende Spaanse steden te meten. Op de bovenste verdiepingen kan je 3 kamers met rijkelijk versierd interieur bekijken .
Oa een kamer met portretten van de burgemeesters sinds 1869. De kamers worden nog gebruikt voor trouwerijen en feesten.

Bij de haven is de VVV en halen we een plattegrond, wel zo gemakkelijk oriënteren. Dan eerst naar de Concatedral de San Nicolás, een oude moskee die rond de helft van de 17de eeuw werd omgebouwd. Hij heeft een eenvoudig interieur met een paar versierde zijkapellen, de mooiste is van San Nicolás achter het hoofdaltaar. Dit is één van de mooiste exemplaren van Spaanse barok in Alicante. Wij zien een deur naar het binnenhof(kloosterhof) waar je ook naar binnen mag.

Dan naar de oudste kerk de Basílica de Santa María. De ingang is monumentaal, maar de voorgevel is eenvoudig en niet versierd. De basiliek werd in de late middeleeuwen gebouwd en ervoor stond een moskee. We moeten het alleen met de buitenkant doen want het is half 2 en hij is gesloten.

Als laatste gaan we naar het kasteel: Castillo de Santa Bárbara,
Alicante heeft een zeer rijke geschiedenis die helemaal terugvoert tot de Grieken. Het wordt ook wel de stad van het licht genoemd zo genoemd door de Romeinen. Van de 8e tot de 13e eeuw was de stad in Moorse handen die haar de huidige naam Alicante gaven. Diezelfde Moren bouwden op de Monte Benacantil een vesting die later na de herovering zou uitgroeien tot Castillo de Santa Bárbara,

Het kasteel werd doorheen de geschiedenis zo vaak aangevallen, verwoest en gerestaureerd. De oudste overblijfselen dateren uit de 11de eeuw. Het heeft dienst gedaan als gevangenis en sinds 1961 open voor het publiek.

Je kunt natuurlijk lopend omhoog maar beneden bij de boulevard gaat een lift en voor 65+ is het gratis. Boven kom je op een groot complex waar je vrij rond kunt lopen en waar je natuurlijk mooi uitzicht hebt op de stad.
We vinden het genoeg geweest en gaan op de Explanada de Espagna wat eten.
Daarna via de gezellige boulevard en stuk de stad in naar het beginpunt van de tram.
Groetjes Ina en Marinus

Zooo, een behoorlijk volle dag maar lekker veel gezien. Mooi weer, mooie plaatjes (ik vind palmbomen stiekem helemaal niet zo mooi😄maar zoveel bij elkaar toch leuk). Hier ook van de zon genoten☀️😎

Luisa 2022-05-09 19:51:54

Een aardig eindje gereden naar de kust!Maar jullie hebben dan ook wel weer een en ander gezien!En ik vind de foto’s iedere keer weer heel mooi en de informatieve uitleg daarbij,dat is inderdaad een aardig werkje vooraf!Genieten jullie er maar van! Groet van hier.

Marianne 2022-05-09 22:50:34

mooie reis hoor ! En wederom prachtig weer. Morgen een dagje rust en dan uit eten? ;

guda 2022-05-09 23:03:41

Wij zijn in Bilbao Misschien komen jullie er langs

Ria en Koos 2022-05-10 17:15:24

Iedere keer weer een mooi verhaal en prachtige foto’s. Jullie nemen ons helemaal mee met deze fantastische reis. Voor ons zijn sommige plaatsen heel herkenbaar, zoals Alicante. Nog heel veel plezier en wij kijken weer uit naar het volgende verhaal. Groeten Pieter en Berta Groningen.

Berta Smilda 2022-05-11 11:36:07

Op de eerste foto, in ieder geval wat schaduw voor de camper op de CP. Mooi de golvende kleurenstructuur op de promenade van de haven. Dat geeft toch een bijzonder effect. Ook de koperkleurige deuren, daar kan ik als afwijking van betekenis bij een vorige werkgever opgelopen, toch nog altijd erg van genieten. Tsja, een kunstwerk van Salvator Dali mag natuurlijk niet ontbreken. Was hij nou gek of geniaal? Dat blijft voor mij de vraag, het doet mij denken aan zijn tijdperk van de 'weke horloges'...hij blijft mij intrigeren. Samen nog veel reisplezier en natuurlijk mooi weer.