Corinaldo

Italië, Corinaldo

Eind van de morgen waren we in Ancona, mondkapje op en naar binnen. Dat ging dus niet er mocht maar 1 persoon met de papieren naar binnen. Dit overviel ons, hadden achteraf allebei de telefoon mee moeten nemen, zodat we konden overleggen. Marinus kwam even later naar buiten met ticket voor maandag en 30e september terug. Heen naar Igoumenitsa en terug vanaf Patras. Ik had gezegd oktober terug, de 1e ging niet geen idee of later wel kon. We moeten het er mee doen of eventueel omboeken maar Anek doet dit niet gratis zoals Minoan.Ik wil ook niet te laat terug komen, ik sta nl op de wachtlijst voor een voetoperatie, dus weer gedoe. Ook weer een enorme wachtlijst, zoiets kan blijkbaaar niet lang van te voren ingepland worden 😫.

Plan was ten zuiden van Ancona naar een camping te gaan in Portonovo aan de Riviera del Conero, een mooi bergachtig hoekje met leuke baai bij Portonovo. Het was er loeidruk we zijn niet eens naar beneden gereden maar op de weg halverwege gekeerd. Ten zuiden hiervan had ik nog 2 campings uitgezocht maar hier beginnen de Lido’s, het is bloedheet en dat blijft het het hele weekend en met het Lido di Dante nog op ons netvlies was het wegwezen. Broodje eten onder een boom en nieuw plan maken. Achteraf hadden we het kunnen weten beetje dom allemaal.

Ik had in De Marche diverse plaatsjes van de lijst Borghi pui belli d’Italia gepoint. We rijden weer omhoog en gaan bij Senigallia De Marche in en hebben een camping op het oog maar zover komen we niet. We rijden via Corinaldo, een oud ommuurd stadje op een berg, met volgens het ACSI boek een mooie CP. Eerst maar even wat boodschappen doen en dan rijden we naar de CP. Een geweldige plek met stroom, wifi,picknick tafels, barbecue en alles gratis. We begrijpen er niets van,ongelooflijk, wij zijn er rond 3 uur maar even daarna komt de een na de ander aanrijden.

Vanmorgen liepen we al voor 9 uur weer in het stadje voor de hitte en de drukte uit. Het bekende punt van de stad is de steile straat La Piaggia met de 100 treden en de put Pozza della Polenta. Hier hoort een apart verhaal bij, een legende, die men de 3e zondag nog steeds in ere houdt. Voor de geintereseerden even kijken/zoeken bij www.ciaotutti.nl hier wordt veel over Corinaldo verteld.
Het stadje heeft een 900 m lange stadsmuur met bastions, ronde en hoekige torens, een van de best bewaarde stadsmuur in Midden Italië.

Dan gaan we naar Mondavio, slechts 12 km verder, ook een plaats van de lijst mooie Borghi. En ook weer een mooie CP met gratis voorzieningen, water en stroom, geen wifi☹️. We zijn er al om 11 uur en hebben de mooiste plek met uitzicht, een boom voor schaduw en wat privacy(voor de buitendouche!). Mondavio is kleiner en wat mindere toeristisch maar ook de moeite waard om een wandeling door te maken.

Bij de stadspoort de burcht La Rocca, hierin is een museum over het leven in de late middeleeuwen. We hebben geen puf het is ons te warm, in de drooggelegde slotgracht zien we de levensgrote middeleeuwse wapens.
We zijn mezzogiorno, 12 uur, weer terug, het is 34˚. Pauze, broodje eten en siësta houden en vooral vertragen, vertragen!!!
Ik baal wel als ik later op het info bord bij de CP en ook op de site ciaotutti.nl zie dat we het kleine Teatro Apollo met fresco’s gemist hebben 😫.

Dit plan kwam toch beetje onverwachts dus dan mis je soms wat. We zijn wel blij dat we niet aan de drukke, hete kust zitten. De Conero kust komt nog wel eens, misschien op de terugweg. Het ligt maar 12 km ten zuiden van Ancona, maar is voor ons nog een onbekend stukje. Morgen gaan we naar een camping hier vlakbij.
Groetjes Ina en Marinus.

Fijn dat de ferry gelukt is. Misschien iets te vroeg terug, maar in deze tijd is het toch n cadeautje om naar Griekenland te gaan. Veel plezier en goede vaart.

Toesjoeranroet 2020-08-21 19:06:47

Wel verrassend dat de boot maandag al plek voor jullie heeft. En het blijkt ook nu weer dat het met een camper vaak anders gaat dan je had gedacht of gepland.

Nico B. 2020-08-21 19:36:52

Wat een mooie foto's. We hebben besloten naar zuid Italië te gaan en hopen op net zulke mooie foto's. Grtjs J&M

John&Marian 2020-08-22 19:05:50

Het leven van een camperaar is niet altijd even makkelijk, maar je beleeft altijd wat. Gr Mike