Kalamata

Griekenland, Kalamáta

8-10 Na een rustig nacht gaan we weer verder richting Kalamata. Het staan is niet zo het probleem maar het overnachten,en geen camping gedrag, zoals luifel uit en tafel en stoelen buiten, nou is het natuurlijk een groot verschil met voor en naseizoen.
Bij Kardamili rijd je meteen omhoog de bergen in, een prachtige rit met mooi uitzicht.

Als we weer bij de kust zijn rijden we Mikri Mantineia even in, in 2013 daar bij het strand overnacht, zo te zien zou dit nog wel mogelijk zijn. Daarna gaan we naar camping Fare bij Kalamata. Een kleine camping aan het eind van de boulevard. De camping is vol maar we mogen kijken, laat er nu net 1 vertrekken, prima plekje. Zo gaan er nog 2 weg en vrijwel meteen wordt de plek weer door een ander ingenomen.

‘S Middags gaan we op de fiets naar de stad, een stukje voorbij de camping gaat een fietspad langs de boulevard en aan het eind de stad in. Hier is het vrij toegangkelijk openluchtmuseum het spoorweg park, vroeger het oude station, er staan diverse oude treinstellen met locomotieven.Verder langs het park, de winkelstraat, beetje opletten gewoon het rode fietspad volgen. Vandaag alleen een rondje fietsen, morgen is het zondag dan lopen we een rondje door de oude binnenstad.

9-10 Vamorgen weer via het fietspad naar de oude binnenstad, langs het park, het langgerekte Vasileos Georgiou plein. Het stopt bij de markthallen en dan ben je vlak bij het Kastro op een lage heuvel.Het park zou vrij toegankelijk zijn, maar kost nu €3-€2. Tip: overslaan, er is nauwelijks iets te zien behalve het uitzicht, dat ook niet spectaculair is. En het Byzantijns kerkje op het terrein was dicht, schandalig hoe durven ze.

Vlak bij het Kastro staat de grote Ypapanti kathedraal uit 1860, in een folder op een mooi plein maar nu is het een bouwput rondom de kerk.De kerk van binnen is een plaatje, helemaal beschilderd. Het is druk er is net een doopplechtigheid geweest. Nu wordt iedereen met de peuter en ouders gefotografeerd. Dan stopt er een bus en stromen de mensen naar binnen, allemaal de icoon van Panagia Ypapanti, de beschermheilige van de stad,kussen. We verwonderen ons er steeds over, zien het continu al sinds 2020 .in Griekenland. Of er geen Corona bestaat en toch zie je overal diverse mensen met een mondkapje lopen.

Ook weer dichtbij, midden in de oude stad , Palia Poli, is de kerk van de heilige apostelen Agioi Apostoli de oudste Byzantijnse kerk van Kalamata.hier werd in 1821 de Griekse Onafhankelijkheid uitgeroepen. Het is zondag dus de winkels zijn dicht maar op de terrassen is het druk. We eten hier ook iets, op zijn Grieks ligt bijna alles klaar in bakken.

10-10 Vorige week hebben we de vertrekhavan van Igoumenitsa omgeboekt naar Patras. Vanmorgen dus vertrokken uit Kalamata voor een saaie rit van ruim 200 km via Pyrgos door het minst interessante deel van de Peloponnesos.
Vlot ingecheckt, controle door douane en nu wachten op het haventerrein om te boarden om 4 uur en vertrek om half 6.
We hebben ons al een beetje georiënteerd wat nog te doen in Italië maar de meeste campings zijn al gesloten dus zijn we afhankelijk van de vele CP’s die hier ook zijn. Maar een en ander zal afhangen van het weer, het is hier nu nog 25° Met een strak blauwe lucht. We zien wel wat het wordt,
Groetjes Ina en Marinus

Mooie reis geweest in Griekenland. Lijken wat minder vrije plaatsen te zijn dan voorheen, jammer. Een behouden vaart, goede aankomst in Italië en we reizen graag weer mee daar.

Mike en Wilma 2022-10-10 14:29:02

✅ 🙋‍♀️😘

Λουίζα 2022-10-10 16:17:16

Hallo Reisenthousiastelaren, Als ik het goed begrepen heb, dan reizen jullie pers schip af op het moement dat ik dit schrijf, heel apart. Onderweg van Het Griekse avontuur naar Italië, wat het ook brengen moge !! Allereerst natuurlijk een behouden vaart. Het schip lijkt niet zo erg groot, maar misschien is dat helemaal niet zo. Jullie reis de laatste dagen door Griekenland heeft toch wel prachtige beelden opgeleverd. Dat Taygetos gebergte ziet er wel spectaculair uit, en wat een ruimte tussen jullie en het gebergte zelf !! Leuk dat er in Griekenland toch ook nog wel belangstelling bestaat voor de treinstellen en locomotieven die dienst hebben gedaan in een zeker verleden. Dat dieselelectrische treintje dat geparkeerd staat langs één van de perrons, ziet er vrijwel identiek uit als de treintjes waarmee door Sardinië reisden tussen 1969 en 1974, helemaal te gek die dingen die hun weg vonden tussen de kurkeiken door. Fijn dat jullie de afgelopen dagen nog fijn wat routes hebben kunnen fietsen en ook wat gewandeld hebben, ter voorlopig afscheid van het Griekse !! Dank je wel Ina voor verslag en foto's. Goede vaart en tot het volgende verslag en foto's . Groet van P&W.

Peter. 2022-10-10 17:45:03

Wat een mooie reis door Griekenland! Ik heb genoten van het verslag en de prachtige foto’s. Goede vaart, op naar Italië en zien wat dat weer brengt. Lieve groet Berta Smilda.

Berta Smilda 2022-10-10 18:56:40

Momenteel zitten jullie lekker in de camper op de boot naar Italië en daar wacht weer een nieuw avontuur, tenminste als de weergoden mee werken. Staat de camper weer vlakbij een raam ? Wij wensen jullie een goede reis richting ons koude kikkerlandje, maar hopen toch nog op een paar mooie afleveringen met foto's. Groetjes A + A

Adrie en Arthur 2022-10-10 19:36:37

Ook een goede reis en behouden vaart gewenst!Dank ook voor de mooie foto’s van herkenbare en nieuwe mooie plekjes!Dit vergezeld van uitgebreid verslag van de bezochte plekken.Gegroet en kijk alweer uit naar ….?

Marianne 2022-10-10 21:30:08

Goede overtocht en nog een fijne tijd in Italië. Hoop dat het weer lekker blijft. Mooie foto's weer 👍. Groetjes Fred en Karin