De Vézère.

Frankrijk, Le Bugue

Bij het kasteel van Marqueyssac zijn tuinen met 150.000 buxussen, rotspartijen, watervalletjes en uitzichtpunten. De tuin ligt 130 m boven de rivier en men noemt het het mooiste panorama van de Périgord. Het park is open sinds 1997, er is door 60 bedrijven en 10 tuinmannen aan gewerkt om het park weer het karakter van vroeger terug te geven. Het landgoed stamt uit de 17e eeuw, later heeft het diverse eigenaren gehad en is er het een en ander aan gebouwen bijgebouwd en veranderd. Het landgoed was altijd gericht op landbouw. Julien de Verval erft het domein in 1861, hij is een liefhebber van tuinen en begint met het aanplanten van de buxussen en diverse soorten bomen. Het is de "gewone buksboom" die zich goed aan de waterarme kalkgrond heeft aangepast.De laatste 30 jaar van zijn leven wijdt hij zich aan het verfraaien van Marqueyssac.

In het kasteel/landgoed zijn een paar kamers ingericht met oa Vlaams meubilair ivm de Belgische tak van de familie en er hangen portretten van Nederlandse voorouders. Allemaal te lezen in de uitgebreide Nederlandse folder. Je wandelt door park en bos naar het eindpunt waar je uitzicht hebt op La Roque Gageac en precies beneden kijk je op de camping waar we vanmorgen zijn vertrokken. Er zijn diverse plekken gecreëerd voor kinderen en er is ook een klimwand van 200 m langs de klif.

We gaan nu naar het dal van de Vézère, eerst komen we nog door Beynac ook een leuke plaats zo te zien met groot kasteel boven op de rotsen.We zien helaas geen parkeerplek dus rijden we door. Le Bugue aan de rivier de Vézère heeft een CP waar we overnachten.

La Roque Saint-Christophe is een bezienswaardigheid in het dal van de Vézère waar geologie en de leefwijze wordt weergegeven op de falaise(de klif) in de Préhistorie en tot het eind van de Middeleeuwen.
Het heeft een lengte van 1 kilometer in de kalkstenen muur op 80 m hoogte , een zgn troglodytic stad? Ja ik moest het even opzoeken zo'n moeilijke woord, nog nooit van gehoord, maar het is een "stad" van holbewoners.

Je krijgt een prima uitgebreide prospectus in het Nederlands waar heel veel in staat en correspondeert met de nummers ter plekke. Aan het eind van het eerste millennium waren er grote invasie's van de Vikingen en zo bouwde men tegen de rotsen een verdedigingsfort. Van beide periodes prehistorie oudheid en middeleeuwen worden er dingen uitgebeeld zoals men vermoedt dat het geweest is.

Er is slechts een beperkt gedeelte van het gebied te zien, het heeft nl veel meer terrassen en grotten maar die zijn in geen goede staat voor bezichtiging. Men vermoedt dat de mens hier 25.000 jaar geleden al woonde.

We gaan nu naar camping Le Paradis hier vlak bij, bij Saint Leon sur Vézère. We hebben nog een keer op een camping met die naam gestaan , nou dit is echt een paradijs. Wat een prachtige camping, kamp Holland dat wel, luxe ACSI camping! Zwembaden (+binnenbad), luxe beplanting maar ook mooie beplanting op de veldjes en nog veel meer voorzieningen vooral voor de kinderen. Ik zag tig skelters staan en dan het sanitairgebouw, een verwarmd gedeelte met ook 1 cabine met ligbad.We hebben al heel wat campings gezien maar dit nog nooit.

Vanmorgen regende het af en toe dus we wachten tot het 's middags weer droog is om op de fiets naar Saint Leon te gaan. We rijden heen langs de noordkant van de rivier en terug via de andere kant terug. Het is een klein oud Middeleeuws plaatsje in het dorp staan diverse borden met uitleg over de historie van het dorp.Als we terug komen kunnen we in het zonnetje buiten zitten.
's Avonds eten we in het kleine maar ook weer smaakvol ingerichte restaurant van de camping een prima dagmenu.
Morgen weer een stukje verder , groetjes Ina en Marinus

Hoi M&I, Prima informatief verslag weer! Met mooie foto’s. Wanneer komt jouw eerste reisboek uit? Of een versie van het Duitse WoMo? Nog een paar weken en jullie zijn weer in (regenachtig) NL. Maar de volgende trip zal weer voorbereid worden, denk ik. Veel genoegen in de laatste weken! Saludos, Pedro 😏

Peter 2019-10-04 20:47:00

Prachtige foto's weer. Frankrijk heeft toch wel iets heel moois 😊 je moet het leren waarderen. Nog een paar fijne weken. Groetjes van ons.

Karin 2019-10-04 21:24:13

Wat een prachtige omgeving, gaan we zeker onthouden. Ook wij hebben gemerkt dat erin het najaar nog druk gekampeerd wordt door onze leeftijdgenoten.

marrian 2019-10-05 13:49:55

Het is te hopen dat in de tuinen van Kasteel Marqueyssac de Buxus mot niet zal toeslaan zoals bij ons. Alle zorgvuldig opgekweekte bollen zijn naar 'de haaien' gegaan. Jammer maar helaas. De Borie lijkt mij een niet onaardig tiny huisje te kunnen worden haha. Toch wel apart, zo'n stad van holbewoners! Wat en aparte plekjes zijn er goed bewaard gebleven in dit kleine middeleeuwse dorpje. Nog een prettige voortzetting van de reis Marinus & Ina !! Ik heb weer genoten van je verhaal en de foto's natuurlijk.