Polis

Cyprus, Polis

Dinsdagmorgen gaan we naar de kust in het noorden naar Polis. Maar eerst maken we een kleine omweg naar het klooster Agios Neofytos van de Cypriotische Heilige Neofytus. Deze kluizenaar schreef filosofische werken en leefde hier tientallen jaren. Hij groef 3 cellen in de steile kalksteen rots. De kleine kamertjes zijn beschilderd met fresco’s uit het leven van Jezus.Een en ander stamt uit de 12e eeuw.
Er is een nieuw groot complex uit de 16e eeuw waar nog steeds monniken wonen en natuurlijk met een kloosterkerk, een binnenplein en een kleine tuin. In de kloosterkerk een zilveren kist met het gebeente van Neofytos dat als relikwie wordt vereerd.

Even verder richting noorden nemen we de westelijke route naar Polis waar we dan bij de kust naar het westen afbuigen naar het bad van Aphrodite een vijver in een spelonk. Zij ontmoette hier haar minnaar Adonis. Hier vandaan lopen wandelpaden het schiereiland Alkamas op en naar een andere bron. Al in 700 v.Chr. Werd de scheppingsmythe van de geboorte van de mooie godin Aphrodite verteld, die uit het schuim zou zijn opgerezen.

We rijden weer terug naar Polis maar stoppen in Latsi voor een wandeling langs de haven. De hele kust is hier, resorts, bungalows en vakantiehuizen, van eenvoudig tot zeer luxe. Dat het hier ‘s zomers druk is kun je zien aan de vele boten in de haven en langs de kade voor verhuur en voor excursies naar grotten en de Blue Lagoon.

In Polis maken we een wandeling door het oude centrum, in de jaren 80 was het een hippie bolwerk, rugzaktoeristen met weinig geld. We drinken een cappuccino op een terras en gaan dan verder langs de kust naar Pomos. Waar we in Latsi en Polis nog wel wat toeristen zagen is het in Pomos uitgestorven alles is dicht. ‘s Zomers is het een dorpje met veel visrestaurantjes. We rijden nog een klein stukje verder langs de kust naar Pachyammos daarna ga je de bergen in naar het Turkse deel. Onze huurauto is in het Turkse deel niet verzekerd dus we gaan weer terug.
We vinden het genoeg voor vandaag en gaan nu via de hoofdweg de oostelijke route terug naar Pafos.
Om 4 uur begint het zoals voorspelt te regenen, er komen nu wat droge dagen aan als het goed is.

Het avond buffet is prima, zeer veel keus, 1 soep, diverse salades, tomaten komkommer etc, gerechten met losse bijlagen zoals olijven, pepers, tzatziki en dan nog gegrild groente en/of vlees. Iedere avond iets anders, ik heb mousaka gezien, lasagne en spinazie Pie. Dan tot slot het dessert buffet, ieder avond een gesneden fruit soort, 2 of 3 soorten gebak, gelei puddinkjes, mousse en wat ondefinieerbare koekjes. En tot slot kun je nog ijs krijgen. Wat toch wel apart is dat alles wordt voor je opgeschept,opzich wel hygiënisch er zit verder niemand aan de opscheplepels/tangen.
Ook iedere avond controle van de QR code bij binnenkomst in het restaurant, mondkapje op ook als je langs het buffet loopt.

Na het eten is het “uitbuiken” natuurlijk neem je weer teveel. En tv programma kijken via Canaldigital op de Ipad en op de tv een brandend haard vuur. Op de tv zijn het de gebruikelijke zenders in het Duits, Engels en veel van buiten Europa. Natuurlijk Russisch, toen we op het vliegveld aankwamen zondag stond er ook een toestel uit de Oekraïne.
Verder hoor je voornamelijk Engels spreken, nog geen Nederlander tegengekomen.
Groetjes Ina en Marinus

Aanlokkelijk mooi, maar voor ons géén camperbestemming. Dus: Geniet aub voor ons mee! Enne...... Fijne kerstdagen en een wat fijner 2022.

Fred & Els 2021-12-21 20:39:27

Wat herkenbaar allemaal voor mij. Het klooster Agios Neofytos vond ik indrukwekkend met alle muurschilderingen die al zo oud zijn en toch nog goed bewaard zijn gebleven. Zijn jullie bij de kleine kamertjes ook door een heel klein deurtje weer naar buiten moeten klimmen? Ondanks dat jullie af en toe regen hebben kan je mooie foto's nemen. Dat ik er was was het tegen de veertig graden en de zon baadde alles in een scherp licht. Je kon niet zien wat je fotografeerde op je scherm, maar is toch wel goed gekomen. Het eten is zeker goed maar af en toe hebben ze een dag dat ze alles met rozenwater klaarmaken en daar hou ik niet van. Geniet nog verder van Cyprus. Groetjes

José 2021-12-22 10:57:33

@Jose : nee door dat hele kleine deurtje niet naar buiten gegaan, stel je voor dat het in me rug schiet😉

Ina 2021-12-22 14:33:37

Een interessant verhaal Ina en mooie foto's. Indrukwekkend de foto's van het Agio Neofytus Klooster en de met de met fresco's beschilderde kamertjes. Zo, dus cyprus heeft haar eigen Blue Lagoon naast het exemplaar op IJsland. Wij wensen jullie een prettige voortzetting van jullie avontuur. Groet van P&W.