De scheepsliften van Strépy-Thieu.

België, Thieu

Het is maar 85 km naar de CP bij Strépy-Thieu maar we hadden natuurlijk flink wat oponthoud rond Brussel waar het heel druk was.
We staan nu bij Thieu op de kade bij het Centrum kanaal/Canal Du Centre en bij de oude kabellift. In dit gedeelte van Belgie heb je diverse scheepsliften die van Thieu is wel een hele bekende omdat hier sinds 2002 de nieuwe kabellift in gebruik is genomen van Strepy-Thieu.Deze lift overbrugt een hoogte verschil van ruim 73 meter dmv de lift en een kanaalbrug/aquaduct van 500 m lang.

Toen we rond de middag aankwamen zijn we eerst bij de oude lift gaan kijken, hier konden alleen boten door die 300 ton wogen. Maar de schepen werden al groter dus er moest iets nieuws komen. De nieuwe lift kan schepen van tot 1350 ton omhoog tillen.

Er lopen hier langs het kanaal fietspaden maar we vonden het te warm om te fietsen of te lopen. We houden siesta in de schaduw van de camper en lezen wat.Achter in de middag rijden we met de camper naar de nieuwe kabellift en kopen een kaartje voor de entree. Je gaat met een lift naar de 8e verdieping waar je rechts en links de machine kamers ziet van beide liften.Er is een kleine tentoonstelling over de scheepvaart en de werking van een sluis in het algemeen. Verder kun je er een film zien over de aanleg en dan zie je een en ander van bovenaf zoals de kanaalbrug die over een druk wegennetwerk gaat. Spectaculair stukje bouwwerk, dit laatste is in 4 jaar aangelegd van 1998 tot 2002.

De boten varen dus over de lange waterbrug naar de lift , waar ze in een bak met water (de lift) naar beneden gaan of omhoog De 2 liften gebruiken dmv contra gewichten weinig energie en er is nauwelijks waterverlies.
Ze hebben een website waar veel info , ook in het Nederlands!
thieu

Als we om 6 uur weer terug zijn staat de kade vol met campers en we schuiven er ergens weer tussen. We gaan ook even zwemmen, en zijn niet de enigste die dit doen, je kunt via beugels aan de kademuur redelijk gemakkelijk het water in.

Het uitzicht is mooi, als we ontbijten komt er een grote boot langs die wordt dan straks 73 m omhoog getild. Leuk als je net even op het juiste moment daar bent. Of je boekt een rondvaart, 's morgens en 's middags dan ga je nl ook met de lift. Of met de oude of de nieuwe dat was ons niet helemaal duidelijk.Er wordt ook volop gefietst maar wij vertrekken toch en gaan naar Arras en staan daar nu op een CP. Weer even iets heel anders vlak naast elkaar,maar redelijk dicht bij het centrum.
Groetjes Ina en Marinus.

Jeetje wat indrukwekkend zeg. Kan het me haast niet voorstellen, dat zoiets lukt. Mooie foto's weer. Ondanks de drukte op de cp hebben jullie weer een mooi plekje 😜. Groetjes Karin en Fred

Karin 2019-08-28 14:17:44

Leuk hoor. Wij hebben in '92 met de HTS ook nog het hellend vlak van Ronquières bezocht. Daar wordt die bak met water een gigantische helling opgereden. Leuke omgeving.

Michiel & Sandra 2019-08-28 21:48:41

Indrukwekkend Ina, zowel de oude als de nieuwe scheepsliften hebben wel wat. dat zo'n groot schip 73 m. omhoog getild wordt is toch geen peulenschil . Fijne voortzetting toegewenst. Wij gaan er even tussenuit !!

Peter. 2019-08-28 22:34:31

Leuke herkenning. Wij zijn daar oog geweest en hebben een jaar later nog een keer mee kunnen varen met een grote tanker. Echt geweldig! https://www.pietersmilda.nl/?page_id=575